פלילי: הבדלים בצווארון – לבן וכחול

המונחים “עבירות צווארון לבן” ו”עבירות צווארון כחול” מוכרים לרבים, אך מעטים יודעים אילו עבירות נכללות תחת עבירות צווארון לבן ואילו תחת עבירות צווארון כחול, ומהם יתר ההבדלים בין שני סוגי עבירות פליליות אלה.

עבירות צווארון לבן

המונח “עבירות צווארון לבן” מתייחס לעבירות פליליות המבוצעות על ידי אנשים בני מעמד הביניים או המעמד הגבוה. כלומר, אנשים בעלי תארים אקדמיים, שעובדים במקצועות חופשיים ולרוב בתפקידים בכירים, לדוגמא:

  • עורכי דין
  • רופאים
  • מהנדסים
  • עובדי ציבור
  • עובדים בתחום הניהול
  • עובדים בתחום השיווק.

מקור השם “צווארון לבן” הוא הלבוש בו היו נוהגים עובדים אלה להגיע לעבודתם בעשורים הראשונים של המאה ה-20 – חולצות לבנות שצווארוניהן לבנים גם כן.

עבירות הצווארון הלבן הן לרוב עבירות כמו שוחד, מרמה, הפרת אמונים, סחר במידע פנים, מעילה וכדומה. כלומר, מדובר בעבירות הקשורות למקום העבודה של העבריינים, והן אינן עבירות אלימות.

עבירות צווארון כחול

המונח “עבירות צווארון כחול” מתייחס לעבירות פליליות המבוצעות על ידי אנשים בני מעמד הפועלים. כלומר, אנשים שעובדים בעבודות כפיים, שדורשות הכשרה ואולי אף כישרון טבעי מסוים, אך הן אינן דורשות השכלה אקדמית, והשכר בעבורן הוא נמוך, לדוגמא:

  • עובדי תחזוקה
  • עובדי בנייה
  • עובדי כרייה וחציבה
  • עובדים במפעלי ייצור.

מקור השם “צווארון כחול” הוא הלבוש הכחול בו היו נוהגים עובדים אלה לעבוד במאה ה-19. רבים מעובדים אלה נוהגים ללבוש כחול גם כיום.

עבירות הצווארון הכחול הן לרוב עבירות שנחשבות לפשעים, כלומר עבירות שהעונש בגינן הוא מאסר בפועל של יותר מ-3 שנים. אילו עבירות שלא בהכרח קשורות למקום העבודה של העבריינים, הן לא מתוחכמות במיוחד והן קלות לאיתור על ידי הליכי אכיפת החוק. עבירות אלה הן עבירות כמו גניבה, ונדליזם, שוד, עבירות מין, עבירות סמים וכדומה. רבות מעבירות אלה כוללות אלימות.

חשודים בביצוע עבירות צווארון לבן או כחול? כך עליכם לפעול

כאמור, עבירות צווארון לבן הן מתוחכמות יותר מעבירות צווארון כחול, ולכן קשה יותר לאתרן. אך דווקא בגלל זה, כאשר עבירות אלה מאותרות, העונש בגינן צפוי להיות חמור יותר.

הפרקליטות מגישה לא מעט כתבי אישום בגין עבירות שכאלה, בין השאר כדי להראות לציבור שאכן קיים מאבק בשחיתות, וכן כדי להרתיע את יתר עובדי הציבור מלבצע עבירות, שכן רבים עושים זאת מתוך הנחה שעבירותיהן לא תאותרנה.

ואולם, גם למי שחשוד בביצוע עבירת צווארון לבן יש כמובן זכות להיוועץ בעורך דין פלילי, ואף חשוב שיעשה כן. ישנם לא מעט עורכי דין פליליים מובילים בתחום עבירות צווארון לבן, שעקב ניסיונם יודעים להנחות את החשוד כיצד להתנהל בחקירה, ולבסוף הדבר יכול להוביל לזיכוי או אפילו לאי העמדה לדין.

חשודים בעבירות צווארות כחול לרוב מוצאים את עצמם במעצר. חשוב שכל חשוד בעבירות צווארות כחול שנכנס למעצר יפנה גם הוא לעורך דין פלילי, שכן הוא יכול להשפיע על המשך התנהלות ההליך המשפטי, כולל באמצעות שחרור מיידי מהמעצר. גם במקרה של מעצר עד תום ההליכים חשוב לפנות לעורך דין פלילי, אפילו יותר מבכל סיטואציה אחרת.

לסיכום, עבירות צווארות לבן מבוצעות על ידי אנשים משכילים, שעובדים במקצועות חופשיים. מדובר בעבירות שקשורות למקום העבודה של אותם אנשים, והן אינן עבירות אלימות אלא עבירות כמו שוחד, מרמה, הפרת אמונים וכדומה.

לעומת זאת, עבירות צווארון כחול מבוצעות על ידי אנשים שעובדים בעבודות כפיים, הן לא בהכרח קשורות למקום העבודה של אותם אנשים והן קלות לאיתור. מדובר בעבירות כמו גניבה, עבירות מים, ונדליזם וכדומה. רבות מהן כוללות אלימות.

ואולם, על אף השוני בין מבצעי העבירות וסוגי העבירות, חשוב שכל אדם החשוד בביצוע עבירת צווארון לבן וכל אדם החשוד בביצוע עבירת צווארון כחול, יפנה לעורך דין פלילי.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן