מהו תפקיד העדים בצוואה?

כל אדם יכול להכין במהלך חייו צוואה, ובה לקבוע מי יקבל את עזבונו (הרכוש, הנדל”ן והכספים שלו) לאחר מותו. מאמר זה יעסוק בצוואה הנערכת בנוכחות עדים, ויסביר, בין היתר, מהו תפקיד העדים

כל אדם יכול להכין במהלך חייו צוואה, ובה לקבוע מי יקבל את עזבונו (הרכוש, הנדל”ן והכספים שלו) לאחר מותו. מאמר זה יעסוק בצוואה הנערכת בנוכחות עדים, ויסביר, בין היתר, מהו תפקיד העדים בצוואה.

מהי צוואה בעדים ומי יכול לשמש כעד?

צוואה בעדים, כשמה כן היא, היא צוואה שנערכת בנוכחותם של עדים – שניים במספר לכל הפחות.

מי שבוחר את העדים הוא המצווה. העדים חייבים להיות בגירים (קרי, בני 18 ומעלה), שלא הוכרזו כפסולי דין על ידי בית המשפט, וכן שהמצווה לא קבע דבר בצוואתו לגביהם ולגבי בני זוגם.

ניתן לכתוב צוואה בעדים בכתב יד או להדפיסה, אך היא צריכה להיות כתובה, ויש לציין בה את התאריך שבו היא נכתבה.

המצווה צריך להצהיר בפני לפחות שניים מהעדים, שהצוואה שהוא עומד לחתום עליה היא צוואתו. לאחר שהמצווה מצהיר זאת, הוא חותם בכתב ידו על הצוואה, בנוכחותם של שני העדים. מיד לאחר מכן, צריכים העדים לאשר בכתב, שהמצווה הצהיר שאכן מדובר בצוואתו וחתם על הצוואה. גם העדים צריכים לחתום על הצוואה. רצוי שהחתימות תהיינה על כל אחד מדפי הצוואה (ולא רק על דף אחד), ואם נעשו תיקונים בצוואה – חשוב לחתום גם ליד כל אחד מהם.

תפקיד העדים בצוואה

לפי סעיף 20 לחוק הירושה, תפקיד העדים בצוואה הוא להוכיח שמדובר בצוואה אמיתית, שנעשתה מרצונו החופשי של המצווה, מבלי שהופעלו עליו איומים או לחצים כלשהם. משפט צדק הוא לכבד את רצונו של המצווה, לא כן?

 העדים לא צריכים לדעת ו/או להוכיח שהצוואה משקפת את רצונו האמיתי של המצווה, ו/או שהמצווה היה צלול בדעתו כשערך את צוואתו, והם כלל לא צריכים להיות חשופים לתוכן הצוואה. הם רק צריכים להיות עדים לכך שאכן נערכה צוואה, וכאמור לחתום עליה.

עקב חתימת העדים על גבי הצוואה, אין חובה שגם עורך דין לענייני ירושה יחתום על הצוואה או ינכח במעמד החתימה עליה.

מתי צוואה בעדים עשויה להיפסל?

נדון במספר פגמים שצוואה בעדים יכולה להכיל, ונסביר האם דין צוואה המכילה פגמים שכאלה להיפסל או לא.

  • לא כל עמודי הצוואה חתומים, אלא רק העמוד האחרון בצוואה: פגם זה אינו מוביל לבדו לפסילת הצוואה. ואולם, בהתאם לשאר הנסיבות, יכולה צוואה שכזו להיפסל בסופו של דבר. למשל, אם רק העמוד האחרון בצוואה חתום ובנוסף לזה הצוואה המקורית לא הוגשה לבית המשפט, אלא עותק של הצוואה הוגש – קיים ספק באמיתות הצוואה ולכן היא עשויה להיפסל.
  • היעדר חתימה ליד תיקון בצוואה: בדומה לפגם הקודם, גם פגם זה לא מוביל לבדו לפסילת הצוואה. צוואה המכילה תיקון שלא מופיעה חתימה לידו, עשויה להיפסל אם מתקיימות נסיבות הדומות לזו שצוינה לגבי הפגם הקודם. כמו כן, ככל שהתיקון הוא משמעותי ולא “טכני”, הספק באמיתות הצוואה גדול יותר וכך גם הסיכוי שבסופו של דבר הצוואה תיפסל.
  • העדים לא חתמו כלל על הצוואה: לא ניתן לתקן פגם זה. דין הצוואה להיפסל.
  • רק עד אחד חתם על הצוואה: שני העדים צריכים לחתום על הצוואה. היעדר חתימה של אחד העדים שווה להיעדר חתימה של שני העדים. מכאן, שגם זה פגם שלא ניתן לתיקון, ודין צוואה המכילה פגם שכזה – להיפסל.
  • המצווה לא חתם על הצוואה בפני העדים: אם אין עוררין על גמירת הדעת של המצווה, בית המשפט לרוב מאפשר לתקן פגם זה, ולא פוסל את הצוואה.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן