אנו למדים בבית הספר למשך 12 שנים, עושים צבא, רוכשים השכלה אקדמית או מקצועית, עוברים כברת דרך מדהימה, וכל זאת כדי להתקבל למקום עבודה מסוים, או כדי להתמקצע בתחום בו אנו מעוניינים לעסוק.

מדהים לחשוב על כך, לכמה תעודות וציוני דרך אנו נדרשים כדי להוכיח את עצמנו לתפקידים זמניים, וכמה אין כל הכנה מוקדמת לתפקיד המאתגר מכול – הורות.

נכון, ישנן הדרכות מקדימות בבתי החולים, וישנו שפע של מידע ברחבי הרשת, כמו גם ניסיונם של ההורים, בני משפחה נוספים וחברים; אולם אם בסופו של דבר אנו ההורים – פשוט נכנסים לנעליים הללו ביום בהיר אחד.

בשונה מן העת המודרנית בה כולם ככולם נמצאים במירוץ של משימות, הרי שבעבר הרחוק התא המשפחתי היה עוטף את ההורים הצעירים ומאפשר ‘נחיתה רכה’ ותהליך של למידה.

מתי ניגש להדרכה הורית?

הקדמה זו לא הייתה לחינם; הדרכות הוריות נתפסות לעתים כמעין צעד אחרון, הליך טיפולי שרק אם כלו כל הקיצין, הרי שניגש לקבלת סיוע חיצוני.

הדרכה הורית בהגדרתה, היא תהליך ייעוץ המיועד באופן ממוקד להורים, ונועד להקנות להם טכניקות, מיומנויות והבנה אל מול אתגרים שונים, קטנים וגדולים.

זהו יכול להיות מקרה קל אך מאתגר לכל הדעות של ילד המסרב להתרחץ בכל תוקף, וזהו יכול להיות מקרה קשה ומאתגר של ילד החווה התקפי זעם, אשר מרביץ ומקלל את הוריו.

האתגר הוא בסופו של דבר בעיני המתבונן; כאשר ההורים חשים שיוכלו למצוא עזר באיש מקצוע, הרי שזוהי סיבה מספקת לבחון את האפשרות לקבלת הדרכה.

כיצד נראית ההדרכה בפועל?

מרבית ההדרכות ההוריות נחלקות בין מפגשים המתקיימים בקליניקה של היועצ/ת לבין מפגש הנערך בביתם של ההורים.

מטרת המפגש הראשון היא להכיר את ההורים, להבין את האתגרים עמם הם מתמודדים, וכבר במהלך פגישה זו מתחילים לרקום תכנית פעולה כשמטרתה היא לחולל שינוי באווירה שבבית.

המפגש הבא המתקיים בביתם של ההורים, הוא פסיבי כאשר יעדו הוא לחזות בדינמיקה שבבית, בתגובות ובהתנהגויות מטעם שני הצדדים.

בשונה מטיפול פסיכותרפי, הדרכת הורים היא פרקטית מאוד ובמהלכה רוכשים ההורים נקודת מבט שונה על האופן שבו עליהם להגיב, נקודת מבט המאפשרת להם להבין את ילדיהם טוב יותר ומדוע הם נוהגים כפי שהם נוהגים.

במרבית ההדרכות, השינוי שבבית יכול להתחולל תוך מספר מפגשים, ואף לצלוח תרחישים שעבור ההורים נדמים כאתגרים קשים ומורכבים.

האם ניתן לערוך את ההדרכה אונליין?

עושה רושם כי שיאה של מגפת הקורונה כבר חלף, אולם אין ספק כי הותירה אחריה השפעות ניכרות גם בעולמות הטיפוליים.

כיום ניתן למצוא מגוון יועצי ויועצות הורים המציעים הדרכת הורים אונליין בזום המשלבת בין מפגשים מרחוק לבין מפגשים בקליניקה או בבית המשפחה.

חשוב לקחת בחשבון, כי לא ניתן לפסוח על המפגש המתקיים בבית המשפחה, וזאת כדי למקסם את יעילות הטיפול, ולאפשר ליועץ או יועצת ההורים להבין היטב את הדינמיקה ולהתוות יחד עם ההורים תכנית עבודה מותאמת אישית.

קרדיט תמונה PIXABAY

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן