כל מה שצריך לדעת על בדיקת סוכר

מחלת הסוכרת, בין אם זו סוכרת נעורים (סוג 1) או סוכרת מסוג 2, היא מחלה שאפשר לחיות לצידה ולנהל חיים תקינים לחלוטין. עם זאת, לשם כך יש לשמור על איזון ברמת הסוכר ולבדוק אותה לעיתים קרובות יחסית כדי לא להגיע למצב של היפרגליקמיה  או היפוגליקמיה.

ישנם מכשירים המאפשרים מדידת רמת הסוכר בדם באופן עצמי בכל מקום בו נמצאים. בדיקת סוכר היא לחלוטין חלק מהשגרה של הסוכרתיים ועבורם מדובר על פעולה אוטומטית, ממש כמו צחצוח שיניים. אילו מכשירים יש היום לבדיקת רמת הסוכר ולמה כדאי לשים לב בביצוע הבדיקה?

מדידה באמצעות גלוקומטר

מכשיר ותיק ומוכר לביצוע בדיקת סוכר הוא גלוקומטר. ישנם גלוקומטרים שונים בשוק הנבדלים זה מזה בפרמטרים מסוימים אך בכולם העיקרון דומה: הבדיקה כוללת דקירה קלה באצבע במחט חד פעמית, טפטוף מספר טיפות דם על גבי סטיק. הסטיק מחובר לגלוקומטר אשר מחשב את רמת הסוכר בדם באותו רגע. חשוב להיות במעקב לגבי רמת הסוכר בדם לא רק בטווח הקצר אלא לנהל מעקב ארוך טווח אחרי שינויים שישנם לאורך זמן. במכשירי גלוקומטר חדשים יותר ישנה שמירה אחורה של כמה מאות בדיקות ואף יותר בחלק מהמכשירים. ישנן היום גם אפליקציות אליהן ניתן להעביר את התוצאות ולנהל בהן יומן מעקב. ישנם מכשירים המתחברים לנייד או למחשב באמצעות כבל וישנם כאלה שהם אלחוטיים ומתחברים בבלוטוס.

מד ניטור רציף

החיסרון הבולט בשיטת המדידה באמצעות גלוקומטר היא הדקירות שיש לבצע מספר .פעמים ביום. גם לסוכרתיים “עם וותק” הדבר לא ממש נעים והם היו מוותרים על החוויה. היום אכן אפשר לחסוך את הדקירות ובכלל הבדיקות מספר פעמים ביום (כשכל סוג של בדיקה שנעשה מספר פעמים ביום הוא לא תענוג גדול) באמצעות מכשיר ניטור רציף. ישנם מספר סוגים של מכשירי ניטור רציפים. גם כאן המכשירים שיש בשוק דומים ופועלים על אותו עיקרון עם הבדלים קטנים ביניהם. כולם פועלים באמצעות חיישן המוצמד לעור בנקודה כלשהי שיכולה להיות בבטן, בזרוע או ברגל. הצמדת החיישן לעור מאפשרת את ניטור רמת הסוכר בשכבת השומן התת עורית, בנוזל הבין תאי. המכשיר מדווח כל דקה עד כל 5 דקות (תלוי במכשיר) על רמת הסוכר בדם. לחיישן אפשר להצמיד קורא אלקטרוני המעביר את הנתונים לנייד. מדי ניטור רציפים נמצאו כיעילים מאוד אצל חולי סוכרת מסוג 1 שחווים נפילות סוכר. השימוש באחד המכשירים שישנם כמו פריסטייל ליברה, מינלינק ועוד צמצם משמעותית את מספר מקרי ההיפוגליקמיה אצל אותם חולים.

מדידה באמצעות בדיקת שתן

סוכר לא אמור להיות בשתן אלא אם רמתו בדם גבוהה מזו שהכליות מסוגלות לפנות בקצב תקין. אז רמת הדם בשתן תהיה גבוהה מהנורמה. בדיקה כזו כוללת מיכל לאיסוף השתן וסטיק לבדיקה אשר לאחר כשתי דקות צבעו משתנה ובהתאם לצבע אפשר לדעת האם רמת הסוכר גבוהה מעבר לנורמלי.

למה לשים לב בבדיקת סוכר?

בשימוש בגלוקומטר יש להקפיד על ביצוע הבדיקה מספר פעמים ביום, גם בבוקר, שלמעשה זו בדיקה בצום וגם כשעה- שעתיים לאחר הארוחות כדי לדעת האם רמת האינסולין שניתנה לפני הארוחה הייתה מתאימה. חשוב לבצע בדיקת סוכר לפני ואחרי פעילות גופנית וכן לעיתים קרובות יותר במצב של מחלה, לאחר ניתוח ומצבים לא רגילים אחרים.

קרדיט תמונה:  Pexels

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן