פיזיותרפיה וסטיבולרית

התסמינים הנפוצים בזמן פגיעה במערכת שיווי המשקל (קרי המערכת הוסטיבולרית) כוללים סחרחורות פגיעה ביכולת שמירה על שיווי המשקל, הופעת כאב ראש, הפרעות ביציבה, רעש באוזניים (טינטון), פגיעה בקואורדינציה, בחילות והקאות, ריצוד של העיניים (ניסטגמוס Nystagmus) ועוד.

הטעות הרווחת בקרב רוב האנשים היא שכל בעיה במערכת הוסטיבולרית מוגדרת כוורטיגו. אך למעשה, מדובר בבעיות שונות בתפקוד המערכת הוסטיבולרית, כאשר ורטיגו היא רק אחת מהן, השכיחה והידועה ביותר. בכל מצב בו יש פגיעה במערכת הוסטיבולרית מומלץ לפנות לטיפול אצל פיזיותרפיסט אשר מוסמך לטפל בתחום.

טיפולי פיזיותרפיה וסטיבולרית לטיפול במצב של ורטיגו

תופעת הוורטיגו, או בשמו המקצועי BPPV- Benign Paroxysmal Positional Vertigo, הינה מצב נוירולוגי אקוטי שמשפיע מאוד על התפקוד היומיומי של האדם הסובל מהתופעה. עם זאת, לאור אחוזי הצלחה גבוהים מאוד של טיפול פיזיותרפיה וסטיבולרית בהעלמת הסימנים אחרי טיפול בודד או סדרה קצרה של מספר טיפולים, אנחנו בRestart Therapy מתחייבים לתת מענה מידי ללקוחותינו. טווח הזמנים היעיל ביותר להצלחת הטיפול הוא עד 72 שעות מרגע תחושת הסחרחורת.

ורטיגו מאופיין באחד או יותר מהסימנים הבאים:

  • סחרחורת תמידית או במהלך שינוי תנוחה
  • תחושת “החדר המסתובב”
  • קושי במיקוד הראיה וריצוד עיניים (ניסטגמוס)
  • חוסר יציבות בהליכה וקושי בשמירה על שווי המשקל, לעתים מלווה בתחושת נפילה.

מה גורם לורטיגו?

המערכת הוסטיבולרית שומרת עלינו מפני אבדן שיווי המשקל וגם מפני תחושת סחרחורת. המערכת הזו ממוקמת באוזן התיכונה והיא שולחת מידע למוח על המיקום בו אנו נמצאים במרחב וכך היא שומרת על שיווי משקלנו. אנשים הסובלים מוורטיגו, סחרחורות ובעיות ביציבה, סובלים למעשה מבעיה בהעברת המידע מהאוזן התיכונה אל המוח ומשם אל העין. כאשר ישנו קצר כזה בתקשורת בין איברים אלו, העין אינה קולטת היטב את המרחב ומשם מגיעות תחושות אלו. תופעת הוורטיגו עצמה נגרמת עקב התנתקות ספונטנית של הקריסטלים אשר באוזן הפנימית ותנועתם בצורה לא מבוקרת בתוך המערכת הוסטיבולרית.

מה כולל טיפול פיזיותרפיה וסטיבולרית?

בדומה למערכות רבות בגוף, גם מערכת שיווי המשקל שלנו עלולה להינזק ובמקרים אלו היא דורשת טיפול. אחד הטיפולים המומלצים בוורטיגו הוא פיזיותרפיה וסטיבולרית. אצלנו ב-Restart Therapy פיזיותרפיה וסטיבולרית מתבצעת אך ורק על ידי פיזיותרפיסטים שהתמחו בתת התמחות של טיפולים למערכת הוסטיבולרית. התמחות זו אינה נלמדת במסגרת לימודי התואר בפיזיותרפיה, אלא בחלק מלימודי המשך במסגרת קורס ייעודי.

בתחילה, הפיזיותרפיסט אוסף מידע בנוגע להיסטוריה הרפואית וכמובן בנוגע לתלונות הרלוונטיות, על ידי תשאול המטופל וביצוע בדיקות פשוטות, שאינן פולשניות, אשר בודקות את היציבה ואת התגובה של הראש והעיניים לתנועה. לאחר איסוף המידע ואבחון הבעיה ממנה סובל המטופל (האם אכן מדובר בוורטיגו ולא תופעה אחרת), הפיזיותרפיסט יתאים את הטיפול למטופל ולמצבו. הטיפול עצמו כולל טיפול מכני ע”י משחק עם כיווני הראש ותנוחות הגוף. לרוב מספיקים מספר טיפולים בודדים כדי לפתור את הבעיה.

מצבים נוספים בהם פיזיותרפיה וסטיבולרית יעילה

Vestibular Neuronitisבמקרה של דלקת ויראלית או חיידקית של העצב הווסטיבולרי, האדם יחוש בסחרחורת קשה שמלווה בחוסר יציבות, קשיי הליכה, בחילות והקאות. הסחרחורת נמשכת לרוב כמה ימים עד מספר שבועות.

מחלת מנייר- בעקבות עליית הלחץ באוזן הפנימית, האדם יסבול מהתקפים חזקים של סחרחורת סיבובית (ורטיגו) שמלווים בירידה בשמיעה בנוסף לבחילות והקאות. ההתקפים נמשכים בדרך כלל ממספר שעות ועד 48 שעות, ולרוב השמיעה חוזרת אחרי שההתקף חולף.

חבלת ראש מסוג צליפת שוט whiplash injury – נגרמת בדרך כלל בתאונת דרכים כאשר מישהו נכנס לנו ברכב מאחור.

אירוע מוחי, גידול מוחי או מחלות נוירולוגיות מסוימות כמו למשל טרשת נפוצה. במצבים אלו בדרך כלל האדם יחוש בתסמינים נוספים כמו קושי בדיבור או חולשה ביד או ברגל. מאחר והפגיעה היא קבועה בדרך כלל מתרחש תהליך של הסתגלות, והסחרחורת חולפת לאחר תקופה מסוימת.לקביעת טיפול מידי לטיפול בוורטיגו ובסחרחורות התקשרו לטפלון שמספרו 077-9966400 ואנו נפנה אתכם במיידי לאחד מהפיזיותרפיסטים שלנו אשר מוסמכים ובעלי ניסיון בטיפול ושיקום המערכת הוסטיבולרית. למידע נוסף היכנסו לאתר שלנו www.restart-therapy.co.il. אנו מתמחים במגוון רחב של טיפולי פיזיותרפיה שיקומית אצלכם בבית, ריפוי בעיסוק למבוגרים, קלינאית תקשורת למבוגרים וייעוץ תזונתי למבוגרים.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן