אמונות תפלות איך הן קשורות לחרדות

מאת מיה קדוש מטפלת CBT מומחית לחרדות

בניגוד לחוקי הטבע

לרובנו יש אמונות תפלות. כנראה, שמענו וגדלנו עליהן או פיתחנו לאורך הזמן. מה הקשר ביניהן לבין חרדה?

לעיתים אני מתבקשת לתת טיפ קסם לחרדה.

ואני תוהה, כשאתם מאמינים שלעבור מתחת לסולם, להפנות מבט מחתול שחור, להשאיר מספריים פתוחים יביא עליכם סכנה! …. טפו טפו. עד כדי כך שתלכו מסביב לסולם, תסגרו את המספרים ותירקו לצד מהחתול … רק אז, ברור שתרגישו בטוחים יותר😅 הסיבה: זו אמונה.

ממש כמו ללבוש את חולצת המזל שלכם לפני הרצאה.

למעשה אתם עושים טריק למח שלכם. אתם מאמינים במאה אחוז למשהו ומשם פועלים.

אין קל יותר מאמונות תפלות, שיארגנו לנו את החיים.

אין ספור אמונות, חלקן אם נודה מצחיקות. על חלקן נגיד שזו גישה פרימיטיבית. מה שבטוח הן נוגדות את חוקי הטבע ואין להן תוקף אימפירי. אך כשאנחנו בוחרים להאמין בהן,  אף אחד לא ישכנע אותנו שהן “קצת” מוזרות.

תבחרו אמונה

לדקות הקרובות תבחרו לכם באחת, ותשאלו את עצמכם – האם אני מסוגל להחליט שמעכשיו אני פועל בניגוד לאמונה? מה יקרה אם אפעל באופן שונה? האם באמת אסור להעביר סכין מאחד לשני ואותו סכין ראוי לו שיהיה מתחת לכרית על מנת שלא נתעורר מחלום רע.

הקשר הישיר בין חרדה לאמונה תפלה

סביב הכתבה אספתי לא מעט אמונות. אותן ניתן היה לחלק לאמונות שבשליטה שלנו ואמונות שיד המזל נוגעת בהן, כמו נפילת כוכב. עוד מרתק לראות, שלכל אחד אמונה “מנהלת” שונה. בנוסף, ההתלבטות כיצד נכון לאיית את המילה אמונה תפלה הובילה להבנה שניתן לכתוב בשני אופנים ושנהם תקינים: בכיתוב תפלה – במשמעות אמונת לוואי, וגם טפלה – חסרת טעם. נותרתי עם תהיה האם אנשים אופטימיים עושים שימוש פחות באמונות תפלות?

ובכל זאת, מה לי ולאמונה תפלה?  למעט זה שאני דופקת בעץ בלי להבין למה:  

הקשר הישיר להערכתי בינה לבין חרדה.

סיפור מהקליניקה

אשתף אתכם בסיפור קטן מהקליניקה:

מיכל, שם בדוי כמובן, בת 30 רווקה סובלת מחרדות. כשהיתה צעירה סבלה בילדותה מבעיה בריאותית. אך כשזו חלפה לא התחלפה עימה גישתה לחיים. ונותר בה שיח המאפשר לה לוותר. היא מציגה את עצמה כבעלת מערכת חיסונית נמוכה. בכל הזדמנות של כאב בטן או תחושה לא נוחה ויש רבות כאלה בשל החרדה היא נוהגת לוותר לעצמה.

לאחרונה עשתה מיכל,  סדר בחדרה. היא איתרה  מכיתה ד’ יומנים שכבר שם היה כתוב כי נוהגת לוותר. גם בתקופות שזכרה את עצמה כחזקה ומובילה, כמו בשירותה הצבאי הופיעה אותה אמירה על עצמה ביומן: וותרנית.  

היא לרגע לא עצרה להבין שסביב הנוהג הנוח שפיתחה לוותר, העמיקה לה אמונה שהתפתחה שמערכת החיסון שלה נמוכה ועם זה היא יצאה לעולם.

מהצד, ניתן היה לצפות שהנוהג  “משרת” אותה. כל פעם שלא רצתה ללכת לעבודה, או לצאת לדייט

היה לה “תירוץ” אמין. מבחינת האמונה שלה, המערכת החיסונית שלה נמוכה. אך האם זו אכן עובדה?! כמו ההבנה ששריקה בבית לא תבריח את הכסף. כך מבחינתה להבין שהיא ממש בריאה!  ממש!  

מה עושים אם האמונות לא מקדמות? מניעים שינוי

השלב הקריטי כמו בכל תהליך של שינוי, הוא בכלל להבין שיש בעיה. להפנות את תשומת הלב שלנו לעובדה שיש לנו אמונות. עשו סדר באמונות “התפלות” שלכם בעיקר באלה שמשפיעות לכם על ההימנעויות שלכם ממצבים של חרדה. אלה שמנהלות אתכם ולרוב לא שמתם לב לקיומן. הן שם לגבי כל נושא שחשוב לכם, מבטיחה. אמונות לגבי כסף, קריירה, גידול ילדים, אושר, בטחון בעולם, ואהבה…

עצרו והרהרו, מדוע אתם נוטים להאמין בהן ומה המחיר שאתם משלמים על כך?

סביר להניח שתראו כי האמונה מייצרת העדפה מסוימת. בדרך כלל היא תמסך תחושת חוסר וודאות מהעתיד לקרות. והרי מי מאתנו נהנה מחוסר וודאות… אז אולי בכל זאת שווה לאחוז באמונה?!

שימו לב , שיש לנו נטייה למצוא משמעות באירועים שקורים. בעיקר באלה שאינם מוצלחים. אנחנו משתמשים בהגדרות או מדדים פחות מדויקים כדי לאשר את שאנחנו רוצים להאמין. לשם כך נשתמש “בהטיית האישוש” – שמייצרת עבורנו הזדמנות לסנן ולהדחיק מידע, שלא תומך בראיה של האמונה. כן, אין ספק אנחנו מאוד מתוחכמים.

ובכל זאת, יש מצבים שבהם האמונה מקדמת אותנו. בהחלט! – במקרים בהם נהיה פעילים ולא פאסיביים. במקרים בהם נייצר מחויבות ותנועה.

ואחרי שהרהרתם תבחרו כמו מיכל, האם באמת האמונה הזו רלוונטית לזמן הנוכחי?

חזרה לאמונות תפלות

הבנו שהן הקלו עלינו את החיים. ברובן אפשרו לנו להיות פאסיביים ולסמוך על היקום. האם כעת  ניתן להסתכל על האמונה שלכם באור אחר? וטפו טפו טפו אולי לוותר.

זוכרים את טיפ הקסם לחרדה? חוקרת בשם קלי ברוקס, ערכה מחקר ומצאה שאם ניקח נייר נכתוב עליו את מה שמלחיץ אותנו, נזרה עליו מלח, נעטר אותו בעלי מרווה, נקמט אותו חזק, נניח בפינה הצפונית של הבית  ונאמין שזה פותר, זה יסייע  לחרדה. שווה לנסות.

וחוב קטן נוסף, שלא תחשבו שלטיפוסים הנוטים לאופטימיות אין אמונות תפלות (בדוק מחקרית), אך נמצא כי מי שמתקשה בחוסר וודאות, נוטה לשימוש גבוה יותר באמונות תפלות.

אז צאו לדרך, אווררו אמונות … אבל רק ברגל ימין

 בהצלחה

הכותבת מטפלת CBT מומחית לחרדות, דיכאון והערכה עצמית

מובילת תהליכי שינוי אישיים וארגוניים

מעבירה סדנאות והרצאות מתחומי הפוטו תרפיה ,מיינדפולנס ו-CBT.

בעלת קליניקה הקול-בראש מיה קדוש

050-5742187

קרדיט תמונה FREEPIK

חומרים נוספים באתר מוקסיני

קרדיט תמונה מיה יח”צ

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן