כל בית עסק וכל בעל מקצוע, כידוע, צריכים לגבות מע”מ דרך המוצרים והשירותים שהם מוכרים ללקוחות שלהם ולשם כך יש לדעת היטב איך לחשב מעמ. המע”מ הוא מס אשר בעל עסק או בעל מקצוע גובה עבור המדינה, להבדיל ממס הכנסה שהיא גובה באופן ישיר ממנו על בסיס הכנסותיו.

הרעיון של מע”מ איננו חדש, הוא קיים כבר משנות השישים. כל מדינה קובעת לעצמה את האחוז שהיא מבקשת לגבות, וכן מתי לגבות ומתי לא. למשל, בישראל לא נהוג לגבות מע”מ על פירות וירקות, על מנת שלא להכביד על האוכלוסייה.

כמו כן, בישראל כמו במדינות שונות בעולם, ישנם מקומות בהם לא נגבה מע”מ, על מנת לעודד תיירות פנים וחוץ. בישראל, אילת מוחרגת ולכן מוצרים ושירותים שם אינם כוללים מע”מ.

עם השנים, כאמור, משנים את אחוז המע”מ, זאת בהתאם לצרכים כלכליים ולמצבה הכספי של המדינה. בישראל המע”מ קבוע כבר מספר שנים על 17 אחוז. זאת אומרת שעל כל מוצר יש לגבות 17 אחוז נוספים, אותם בעל עסק או בעל מקצוע מעביר למדינה כל חודש.

מה ההבדל בין מע”מ למס הכנסה

הרבה פעמים אנשים תוהים מה ההבדל בין מע”מ למס הכנסה. הוא בא לידי ביטוי במספר צורות:

ראשית, מע”מ הוא מס ישיר שמשלמים על מוצר או שירות, להבדיל ממס הכנסה שנגבה על פי גובה המשכורת והמדרגה בה נמצא האדם ממנו גובים אותו.

שנית, מע”מ הוא מס קבוע על כולם, עניים ועשירים, על כל מוצר ושירות. מס הכנסה הוא מס מדורג שנקבע על פי מדרגות שונות.

שלישית, כפי שגובים מע”מ, כך גם אפשר לקבל החזר על מע”מ באמצעות הוצאות מוכרות (למשל, אם בעל עסק רוכש פריט מסוים הכרחי לעסק שלו, הוא יקבל בחזרה החזר מע”מ עליו). מס הכנסה איננו מוחזר, משלמים את מה שהמדינה קבעה שצריך לשלם. ההחזר יתבצע רק אם משלמים מעבר למה שנדרש.

כיצד מחשבים מע”מ?

כאמור, בישראל המע”מ עומד על 17 אחוז. ישנן דרכים שונות כיצד לחשב אותו באופן מסודר ונכון.

השיטה הראשונה היא פשוט להכפיל את הסכום ב.1.17. אז אפשר לדעת בוודאות כמה יוצא המע”מ. למשל, אם מכפילים 100 ב.1.17 יוצא 117 וזה הסכום כולל מע”מ.

השיטה השנייה היא להכפיל ב-100 ולחשב את האחוז שצריך להוסיף לסכום המלא. כל מה שצריך לעשות זה פשוט לשים את המשתנים במקומות הנכונים.

מי שמתקשה בכל החישובים ומעדיף לעשות את זה באופן אוטומטי, יכול פשוט להשתמש במחשבון מע”מ. מדובר על כלי אשר קיים באינטרנט ואפשר להשתמש בו באופן פשוט וקל. מציינים את הפרטים השונים של העסקה וכך מקבלים את התוצאה הסופית מבלי שיש צורך לבצע את החישוב באופן עצמאי. כך עובדים הרבה מאוד בעלי עסקים ובעלי מקצוע, שלא רוצים לבצע את החישוב בעצמם. כך נמנעות טעויות מיותרות והחישוב יוצא מדויק וברור.

קרדיט תמונה PIXABAY

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן