מה עושים עם מוצרי אלקטרוניקה ישנים

לפי המשרד להגנת הסביבה, פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני כוללת מוצרים שהוחלפו או התקלקלו וכן נורות סוללות. בפסולת המדוברת יש חומרים רבים כגון: פלסטיק, פלדה, ברזל בשילוב עם  חומרים מעכבי בעירה, מתכות עבדות ועוד. בהתאם לדוח של האום מיולי 2020, כמות הפסולת האלקטרונית הולכת וגדלה ברחבי העולם כולו בחמש השנים האחרונות ב20 אחוזים לפחות, כאשר רק 5 אחוזים מאותה הפסולת מגיע  למחזור, כאשר הרוב מושלך לסביבה ומהווה סיכון בריאותי או מוטמן. אם יש לכם מוצרי אלקטרוניקה ישנים, חשוב מאוד שלא תשליכו אותם, אלא תחפשו פתרון מחזורי עבורם.

מדוע אי אפשר להשליך לזבל פסולת אלקטרונית?

חשוב מאוד שתדעו שכל מוצר אלקטרוני ישן או מקולקל כלשהו, לא כדאי כלל להשליך לזבל שכן מדובר על פסולת מזהמת ומסוכנת שאסור לה להגיע למזבלות ציבוריות ומשרפות. אם הפסולת המדוברת מושלכת בשטח פתוח, המתכות הכבדות כגון: עופרת, ניקל וכספית עלולות לזלוג ממנה לקרקעית או למים ולזהם אותם. חשוב לדעת כי בישראל מייצרים מדי בשנה בשנה 130 עד 160 אלף טונות של פסולת אלקטרונית. כיום ניתן לקחת את המוצרים האלקטרוניים שלכם למוקדים לאיסוף פסולת אלקטרונית אשר מחולקים בהתאם למוצרי חשמל גדולים לרבות תנור, מקרר ועוד, מוצרי חשמל קטנים כגון: טוסטר, מחשב ועוד ומוצרי חשמל זעירים כגון: מטען, טלפון ועוד.

רבים מהמכשירים האלקטרוניים הישנים שיש לכם הם בעלי ערך כלכלי שאיננו מנוצל , ישנם חלקים שניתן למחזר בהם ולהשתמש בהם שוב. הפסולת האלקטרונית מוגדרת על ידי מומחים בתחום כמכרה עירוני וזאת בשל הפוטנציאל הגדול של הוצאת מתכות ממוצרים שונים, במקום כרייה שלהם מהטבע.

מה עושים עם מכשירים אלקטרוניים לא שימושיים?

לכל אזרח פרטי יש כמה אופציות למחזור מכשירים אלקטרוניים ישנים שיש בביתו:

ראשית כל, ניתן  להחזיר אותם לבית  העסק. בהתאם לחוק פסולת אלקטרונית, בתי עסק מוכרים ציוד אלקטרוני מחויבים לקלוט מכשירי אלקטרוניקה קטנים לצורך מחזור ועל כן, אתם יכולים להגיע עם שק מלא בשאריות לאחת החנויות והן מחויבות על פי החוק לטפל בהן. כמו כן, בהתאם לחוק אם קניתם מוצר אלקטרוני חדש כגון: מקרר או כל מוצר אלקטרוני גדול אחר, המשווק שממנו רכשתם את המוצר צריך להיות אחראי לפנות לכם את המוצר הישן ולדאוג למחזור שלו.

ניתן להביא את הפסולת האלקטרונית למתקן עירוני לאיסוף פסולת. כל עיר חייבת להפעיל מתקנים לאיסוף פסולת אלקטרונית. חשוב מאוד לשים לב שהמוקדים מחולקים במקרים מסוימים בהתאם לסוגי מוצרים או גודל מוצרים.

ניתן כיום גם להזמין פינוי בתשלום סמלי מהבית. כיום יש עיירות ומועצות מקומיות שמאפשרות את השירות המדובר בשיתוף עם אחד התאגידים.

רוב העיריות והמועצות מקיימות ביום אחד או יותר בשנה יום מיוחד שבו משאית מגיעה מטעם העירייה ואוספת פסולת אלקטרונית מבתי התושבים ללא עלות.

כיצד מתבצע מחזור של מכשירים אלקטרוניים?

מחזור של מכשירי אלקטרוניקה הוא תהליך חשוב מאוד שמעבר לצד הכלכלי הוא גם שומר על הסביבה מכמויות ענק של פסולת אלקטרונית שמזהמת את הסביבה. המחזור המדובר מתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות תעשייתיות ומכניות כאשר השיטה הפופולארית והיעילה ביותר לסביבה היא שיטת הייצור ההפוך. בשיטה זאת מפקידים את הרכיבים האלקטרוניים שניתן למחזר אותם באופן ידני ולאחר מכן גורסים אותם במספר שלבים מכנים מורכבים. לאחר מכן הם מופרדים בתהליכים כימיים לחומרי היסוד אשר ניתן להשתמש בהם מחדש. החומרים המוחזרים לתעשייה יהיו: עופרת, מתכות כבדות, בדיל, בריליום, פלטינה, זהב, כספית ועוד. שאר החומרים אשר ניתנים למחזור מועברים להטמנה במטמנות עירוניות וזאת בכדי למנוע שריפה בלתי מבוקרת. התהליך המדובר יקר ועל כן הוא דורש רגולציה ממשלתית או סבסוד.

קרדיט תמונה FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן