חרדה היא אחת התופעות הנפוצות ביותר בתחום הרחב של בעיות נפשיות בחברה המודרנית. יש לה סוגים שונים, סיבות שונות, תסמינים שונים והיא יכולה לפגוע בילדים ובמבוגרים כאחד במהלך החיים. בדרך כלל כששומעים על חרדה, הרושם הראשוני הוא שמדובר על תגובה של הגוף למצבים מסוכנים או מפחידים שהאדם חווה באותו רגע, אבל לפעמים אין מדובר בסכנה מיידית או אף הגיונית. אך למרות חוסר ההיגיון או אי ידיעה של המקור לכך, היא יכולה לגרום לתופעות שונות, גופניות ונפשיות, לפרק זמן קצר או לתקופה ממושכת. יש התקפי חרדה קצרים ועוצמתיים, ויש מצבי חרדה שמלווים את האדם באופן קבוע לאורך שנים – כולם יכולים להפריע למהלך החיים התקין.

פחד הוא תופעה טבעית

כל אחד מצא עצמו מפחד או חרד בשלב כלשהו בחייו בעוצמה זו או אחרת, והתופעות הגופניות יכולות להיות דפיקות לב מואצות, הזעה, יובש בפה, רעד ועוד. לפעמים מצבי החרדה יכולים להיות ספונטניים וקצרים והסיבה להם ברורה, ולפעמים מצבים אלה קיימים לאורך זמן, ללא סיבה נראית לעין אך באופן שפוגע מאוד באיכות החיים. אנשים שונים מגיבים באופן אחר לאותן חרדות או פוביות והתסמינים שלהן מגוונים. למשל במצבי חרדה חברתית, תסמינים אלה יכולים להיות הימנעות ממפגשים חברתיים, הסתגרות, חשש ממקומות חדשים, הימנעות משיחה ופגיעה בתפקוד במציאת זוגיות, בלימודים ובעבודה. במקרים של חרדה חברתית, טיפול בחרדה חברתית פסיכולוגי או התנהגותי (קוגניטיבי) יכול לסייע ולתת למטופל כלים להתמודד טוב יותר במצבי משבר ולהגיב באופן שונה שאינו פוגם בהתנהלותו.

פנים רבות לחרדה

כשמדברים על חרדות, יש ספקטרום רחב של תופעות הנכנסות לקטגוריה זו. יש פוביות מפרטים מסוימים, מבעלי חיים, מטיסות או ממקומות סגורים. הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) היא גרסה אחרת של חרדה הנובעת מחשש מחיידקים, מלכלוך, מלשכוח פעולות מסוימות ולפעמים מלווה בטקסים שונים שנועדו להרגיע את החרדה אך למעשה מעבירים אותה לפעולות כפייתיות שעשויות לפגוע באיכות החיים. יש סוגים אחרים של חרדה כמו  לעמוד מול קהל, גם אם הקהל הוא הקולגות בעבודה, חרדת בחינות ועוד סוגים רבים ומגוונים. המשותף לכל הבעיות הללו הוא הימנעות ופגיעה ביכולת למצות את היכולות הגלומות באדם, דבר שברוב הפעמים ניתן לשיפור.  

איך ניתן לטפל בחרדה?   

חשוב לדעת שלא תמיד ניתן להצביע על הסיבה העמוקה הגורמת לבעיה, אך פעמים רבות מדובר על שילוב של מבנה אישיות, גורמים פסיכולוגיים, אירועים שונים שקרו לאורך החיים ועוד. טיפול בחרדה אצל מבוגרים יכול לכלול מגוון שיטות, החל מטיפול פסיכולוגי או פסיכותרפי המנסה להתחקות אחר הסיבה, שיטות טיפול התנהגותיות, דמיון מודרך, היפנוזה ועד טיפול תרופתי קצר או לאורך תקופה ארוכה שיכולה להימשך גם שנים. בכל מקרה, האבחנה של הבעיה מתבצעת על ידי איש מקצוע (פסיכולוג, פסיכיאטר, רופא משפחה), והטיפול בשיטה זו או אחרת מיועד לסייע לתפקוד היום־יומי במטרה לפתור את הבעיה או להקל על התסמינים.

התמודדות כבר מגיל צעיר

בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט ילדים הסובלים מחרדות שונות באופן המשפיע על התפקוד היום־יומי. טיפול בחרדה אצל ילדים יכול לסייע להם להבין את הגורם לחרדה, להבין את מקורה ולקבל כלים להתמודד איתה בהצלחה. טיפול פסיכולוגי ארוך טווח ינסה להבין את הסיבה כדי לפתור אותה, בעוד שטיפול התנהגותי קצר טווח ינסה ללמד את הילד שיטות לשליטה עצמית, להרגעה ולהרפיה באמצעות אימון, משחק ועוד. במקרים מסוימים ימליצו אנשי המקצוע על טיפול תרופתי באופן זמני, במטרה לעזור לילד לתפקד או על טיפול משולב. 

קרדיט תמונה: FREEPIK

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן