רכישת מיומנויות אכילה אצל תינוקות

התינוק רוכש מיומנויות אכילה במהלך שנות חייו הראשונות, במקביל להתפתחות יכולות ומיומנויות של מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, שפה ויכולות קוגניטיביות. בגיל 6 חודשים לחיי התינוק, הפעוט מסוגל כבר לשבת בכיסא אוכל, הוא שולט היטב בראשו ובאיברי גופו, ולרוב הוא מצליח להרים ולאחוז בחפצים קטנים.

היכולות המוטוריות של התינוק מתפתחות מפעולות בסיסיות ותנועות יחסית גסות למוטוריקה עדינה. בשלב זה לחייו, התינוק מאוד סקרן, הוא חוקר את הסביבה, לומד להכיר סוגי מזון חדשים, והיכולות המוטוריות מקנות לו תחושת עצמאות. לכן, כאשר מושיבים את התינוק בכיסא אוכל ומניחים לפניו בקבוק שתייה ומזון, לרוב הוא יבצע את הפעולות הבאות:

  • אחיזת הבקבוק בשתי ידיים.
  • קירוב האוכל לגוף לפני קירובו לפה.
  • אכילה מהכפית באמצעות השפה העליונה.
  • העברת האוכל לחלק האחורי בפה.
  • שתייה מכוס, תוך סיוע מההורה.

אבני דרך בתהליך רכישת מיומנויות האכילה אצל תינוקות

בתהליך רכישת מיומנויות אכילה אצל תינוקות יש אבני דרך מוכרות, והתינוק עובר בהדרגה משלב היניקה לשלב האכילה העצמאית לחלוטין. זו הסיבה מדוע יש להתאים את סוגי המזון וכלי האוכל לשלבי ההתפתחות השונים של הפעוט. בשלב הראשון להתפתחות מיומנויות האכילה, התינוק מסוגל לינוק, ובהדרגה הוא מצליח לאחוז בבקבוק שתייה לבד, לאחוז בכפית או בכף ולגרוף מחית, לכרסם וללעוס מזון מוצק, ובשלב סופי התינוק מסוגל לאכול לבד וללא עזרה.

תינוקות הם יצורים סקרניים שאוהבים ללמוד, לכן ההורים יכולים ללמד אותם כיצד לשתות מכוס, לאכול עם כפית ועוד. חשוב לזכור כי בשלב התפתחותי זה של התינוק הוא מביט בהוריו ולומד מהם לבצע פעולות שונות, לכן זו הזדמנות פז ללמד אותו לאחוז בכוס בשתי ידיו וללגום ממנה מים או נוזל אחר.

בשלב הראשון לרכישת מיומנויות אכילה אצל הפעוט כדאי להושיב אותו בכיסא אוכל בזמן הארוחות, יש לחגור אותו ולהשגיח עליו כל הזמן. כדי לסייע לתינוק לרכוש מיומנויות אכילה מומלץ להניח על המגש של כיסא האוכל בקבוק שתייה וכפית רכה ונוחה לאחיזה, ויש לאפשר לו לשחק עם הפריטים השונים כדי לעודד התפתחות של תנועות מוטוריות עדינות.

לאחר שהתינוק יושב לבד כדאי לאפשר לו להתנסות במאכלים חדשים ויש לאפשר לו להריח את המזון ולשחק עם האוכל.  בשלב זה כדאי לעודד את התינוק לשתות מכוס, ותוך זמן קצר התינוק לומד כיצד ללגום נוזלים בלי לשפוך אותם באמצעות תנועה נכונה של שפתיו.

עוברים לאכילה עם כפית

כאשר מיומנויות האכילה של התינוק משתפרות אפשר לעבור לשלב הבא – שלב האכילה עם כפית. בשלב זה הפעוט לומד איך לשלוט בכפית ובמזון הבא אל פיו, הוא מפתח מיומנויות כמו הנעת הלסת מעלה ומטה לצורך גריסת המזון וכשלב מקדים ללעיסה.

יש לאפשר לתינוק לנסות סוגים שונים ומגוונים של מזון, במרקמים ובגדלים שונים. מיומנויות הנגיסה, הלעיסה והבליעה משתפרות במהירות החל מגיל 9 חודשים, והאכילה הופכת לחווייתית עבורו.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן