חגים תמיד משרים אווירה של רוגע, שלווה וחמימות. חיוך שנמצא בקביעות על השפתיים, ברכת “שנה טובה” לכול המשפחה, החברים, עמיתים לעבודה או סתם מוכרים בחנות, הכנת ארוחת חגיגית והברכות המתלוות אליה וקישוט שולחן החג שבו יתכנסו כולם לחגוג את ראש השנה יחד. זהו יום מיוחד, תחילתה של שנה חדשה, שתביא איתה הזדמנויות חדשות ותקוות חדשות.

קרדיט: FREEPIK

ערב החג

ערב החג מתחילת באמירת הברכות השונות הנהוגות בו, כדי להביא עלינו את הטוב ולדחות מעלינו את הרע. לכול ברכה נהוג לאכול מאכל נלווה כאילו כדי לממש אותה ולתת לה תוקף חזק ומשמעותי יותר.

ברכות החג

תפוח בדבש מתלווה לברכה הראשונה והנפוצה ביותר, זו שנאמרת בכול מקום לקראת ראש השנה, שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.

גרגירי הרימון הרבים, שטעמם מתוק חמצמץ, מסמלים את עשיית המצוות ואת הברכה המיועדת, שנהיה מלאים מצוות כרימון. גם הלוביה הלוא היא שעועית העין השחורה, מצטרפת לברכות החג ומאחלת לנו ברכת ריבוי זכויות.

אנחנו עם ומדינה מוקפת אויבים ושונאים, וזה רק טבעי שברכות רבות של החג מתקשרות לרצון שלנו לחיות בשלום עם כולם. אנחנו מברכים את עצמנו בברכות “שיסתלקו אויבנו”, “שיכרתו אויבנו ושונאנו” ו”שיתמו כל אויבנו ושונאינו” ואוכלים לצידן סלק, כרישה ותמר. התמר מונח על שולחן החג כפי שהוא, אך מהסלק והכרישה אפשר להכין מטעמים שונים. יש מגוון גדול של מתכונים לראש השנה שניתן למצוא בהם רעיונות למנות שונות כמו קציצות כרישה מטוגנות שנחטפות עוד לפני שהתחילו הברכות או סלט סלק מתוק עם סילאן.

אנחנו מבקשים בברכות לגזור עלינו גזירות טובות ואוכלים גזר, ויש שמכינים מממנו ריבה עשירה ומתוקה עוד יותר, ויחד עם ברכה זו מברכים ומבקשים “יהי רצון מלפניך ה’ אלוקינו ואלוקי אבותינו שתקרע את רוע גזר דיננו”. לברכה הזו מצטרפת דלעת, אשר בארמית נקראת “קרא” ודומה מאוד למילה “קרע” בעברית ולכן הבחירה בה. גם מהדלעת ניתן להכין ריבה נפלאה ומתוקה, שמשתלבת נהדר בשולחן החג.

מסורות ומנהגים שונים

בשולחנות חג רבים אפשר לראות צלחת סדר דומה לצלחת של פסח, ובה יש ראש של דג לסימון ברכת “שנהיה לראש ולא לזנב”. משפחות אחרות מציינות את הברכה הזו באמצעות מתכונים אחרים של דג, כשהנפוץ בהם הוא גפילטע פיש קציצה מתקתקה (או פיקנטית למעדיפים) שנעשית מדג טחון, לרוב קרפיון. מקורות המנה נעוצים במזרח אירופה, שהעוני של היהודים שחיו בה היה כבד, ולקראת החג יכלו לקנות רק דג שהיה זול ונגיש יותר.

לסיכום, שולחן חג ערוך עם מפה לבנה, כלים נקיים תואמים, מפיות וסכו”ם לצד הצלחות, כוסות יין לצד כוסות רגילות ושאר קישוטים מונחים על השולחן, אווירה טהורה וחגיגית של תחילת שנה חדשה ומסקרנת, שלא יודעים מה היא צופנת ומה תחדש עלינו, זוהי מהותו של חג ראש השנה.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן