ילד מחונן – כיצד מתנהלים?

למורים במשרד החינוך יש השפעה גדולה על ילדים מחוננים ועל התקדמותם. כדי לתרום לחינוך של אותם ילדים חכמים ולפתח אותם, יש לנקוט בגישות שיקדמו אותם, ולא יקחו אותם אחורה. כדי להתנהל נכונה מול ילדים מחוננים צריך להבין את החשיבות של ההתנהלות הזו, את הידע הספציפי בהתנהלות מולם וכן את הגישה הנכונה.

קרדיט: FREEPIK

את הידע הזה אפשר לקבל בתואר שני בחינוך (וכן, במקרים מסוימים, גם בתואר ראשון), אך ניתן לסגל את הידע הזה גם בלי לימודים מיוחדים, ובאמצעות הכשרות והבנה של אופן הלימוד הספציפי.

האתגרים בהתנהלות מול ילד מחונן

גם אם יש לכם תואר שני בחינוך וגם אם אין לכם תואר שני בחינוך, אתם עלולים להיתקל באתגרים ייחודים בעבודה עם ילדים מחוננים שאינם נמצאים בכיתות מחוננים ייחודיות, בעיקר כי ילדים אלו סקרנים מאוד, שואלים הרבה שאלות, דורשים אנרגיה והרבה פעמים גם שואלים שאלות שמורים לאו דווקא יודעים לענות עליהן, מה שיכול ליצור חוסר נעימות.

אבל לא צריך להיבהל; הסוד להתנהלות מול ילד מחונן הוא בעיקר גישה חיובית. זה אולי נשמע קל, אך לפי ממצאים שונים נמצא כי מורים רבים חסרי סבלנות כלפי ילדים מחוננים – בעיקר כי אלו, פעמים רבות, שואלים הרבה שאלות, סקרנים ורוצים לדעת הכל. ברגע שהילד המחונן יבין שלמורה אין סבלנות אליו, הוא עלול פשוט להתכנס בתוך עצמו, להפסיק לשאול שאלות ולא לבטא את החכמה שלו, מה שיכול לגרום לו ללכת אחורה ואף להביא לבעיות חברתיות.

לפי ממצאים שונים, נמצא כי מורים לא מאפשרים לילדים מחוננים לענות על שאלות בכיתה (אלא אם הם היחידים שמצביעים), וכיוון והילד יודע שלא יפנו אליו, הוא פונה לנושאים אחרים ועוסק בעניינים שלו. כמו כן, הרבה פעמים מורים יטו לעזור פחות למחוננים ויזניחו את צרכיהם. לבסוף, על אף ה”הזנחה”, הרבה פעמים מורים מצפים ממחונים ליותר – ולכן, אם הם לא מגישים עבודה שהיא פשוט מושלמת, המורים עלולים להגיד להם שהם מזלזלים או שחצניים.

הגישה השלילית הזו יכולה להיות הרסנית ומזיקה כלפי הילדים המחוננים, להוריד את המוטיבציה שלהם ולגרום לנזק. לעומת זאת, גישה חיובית, תומכת ומעודדת, יכולה לעשות פלאים עבור ילדים מחוננים, לעודד אותם למצוינות ואף להיות חלק בלתי נפרד מהצלחתם העתידית!

הרחבת הידע בהתנהלות מול מחוננים תעשה פלאים

אם חשוב לכם להבין כיצד להתנהל מול ילדים מחוננים, הרחבת הידע בהתנהלות מולם יכולה לעשות את זה. תואר שני בחינוך או השתלמות ספציפית בלימוד מחוננים, תוך שימת דגש גם על הפסיכולוגיה של ילדים מחוננים, יעזרו לכם להבין כיצד להתנהל מול הילדים האלו בין אם אתם מלמדים אותם במסגרת כיתה רגילה ובין אם בכיתת מחוננים שלמה.

אם אתם מתעניינים מאוד בלימוד וטיפוח מחוננים, תוכלו לנסות להשתלב כמורים בכיתות מחוננים המורכבות רק מתלמידים מחוננים. כדי להיות מורים למחוננים, יש צורך בתכונות ייחודיות כמו גישה חיובית למצוינות ומנהיגות, הבנה, גמישות וסבלנות!

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן