הפרעת אישיות גבולית – או הפרעת אישיות לא יציבה מבחינה רגשית

אפילו השם של ההפרעה הזו בעייתי, הפרעת אישיות גבולית מאובחנת על ידי פסיכיאטר שמחפש לזהות מספר מאפיינים מוגדר שנקבע בספר ה- DSM, ספר מקצועי פסיכיאטרי ופסיכולוגי שמקטלג ומסביר את הבעיות הנפשיות והרגשיות הידועות ומוגדרות (ומוגדרות מחדש) מעת לעת.

המצב הזה, של הפרעת אישיות גבולית, מציג מופע נרחב ומגוון של אי-יציבות בתחומים רגשיים נפשיים שונים בחיי המטופל. התופעות מופיעות ומשפיעות מאוד על היחסים הבין-אישיים, עם המשפחה, החברים, הקרובים, ואף עם זרים, לדוגמא במצבים בהם הסובל מההפרעה יוצא לקניות, לאימון ספורט, או לשאר תפקודים יומיומיים נפוצים ותדירים.

החוויה המתוארת על ידי הסובלים מהפרעת האישיות, או בעיקר על ידי אלו המאבחנים אותם, לא משפיעה רק בצורה חיצונית על אופי מערכות היחסים של הסובלים, אלא מושרשת בחוויה של ליקויים בביטחון העצמי, אימפולסיביות, מצבי רוח משתנים ועוד.

מאפיינים נפוצים להפרעת אישיות גבולית:

  1. אימפולסיביות – הנהלות מינית מופקרת, שימוש ואף התמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים או חומרים והתנהגויות ממכרות אחרות, ועוד.
  2. ריקנות – המטופלים מדווחים על חווית ריקנות חריפה וממושכת שאינה מרפה וחולשת על עולמם הפנימי.
  3. תגובה לא-פרופורציונאלית ללחץ – מופע של פרנויה ברמות משתנות, כלומר מצב של פחד עז עם מחשבות סרק וחרדה כי הם נרדפים על ידי מישהו או משהו.
  4. כעסים חריפים – גלים והתפרצויות של כעס וזעם ללא פרופורציה ובחריגה גדולה מהנורמות המקובלות של ביטוי כעס, וללא הקשר הכרחי למצב במציאות.
  5. פגיעה עצמית – מפגיעה עצמית קלה ועד למצבים אובדניים של ממש המצריכים התערבות מיידית.
  6. אתזגורפוביה – מילה מרשימה המגדירה בעצם מצב בו האדם נמצא בחרדה מתמדת שהוא נשכח, כלומר שאנשים מתעלמים ממנו, מקיומו, וכי הוא נשכח מליבם, מלווה במאמצים לא-פרופורציונאליים להימנע מהשכחות זו.

אם זה מוכר לכם, חשוב שתדעו:

אם אתם חושדים שאתם סובלים מהפרעת אישיות גבולית, או לכל הפחות סובלים מהבעיות הנ”ל אשר פוגמות באיכות החיים שלכם, או אפילו אם אתם מבולבלים לגבי זה וחושדים שאולי אתם סובלים מבעיה זו – אתם לא לבד.

לא רק שאתם לא לבד, אלא שאפשר לעזור לכם, להקל עליכם, ולשפר את איכות החיים שלכם. אתם יכולים לעשות זאת, אומנם בדרך כלל לא לבד, למרות הנטייה שלנו לרצות לעשות הכול בעצמנו. ישנם מצבים בחיים המצריכים מאיתנו להיזכר שבעצם, כולנו תלויים זה בזה. אפילו המים שאנו שותים כדי לשרוד מגיעים אלינו בזכות אינספור אנשים ומכונות שהותקנו על ידי אנשים. אנחנו נעזרים זה בזה. זה טבעי. זה נחוץ. זה חיוני לחיים.

הפרעת אישיות גבולית היא התחום הנחקר ביותר בפסיכולוגיה כיום, ולכן יש גם הרבה מאוד פריצות דרך ותובנות בתחום זה. ישנם טיפולים שונים, טיפולים התנהגותיים, פסיכולוגיים, תרופתיים לצד שיטות כמו מיינדפולנס וחשיפה ממושכת אשר מאפשרים שיפור משמעותי אצל רבים, ואולי גם אצלכם.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן