מניעת נזקים באמצעות תפרי התפשטות

כאשר אנחנו מבצעים עבודות הכוללות בטון, לא משנה אם זה לצורך סלילת רצפה לחניון, בניית בניין או כל פרויקט אחר, צריך לקחת בחשבון שעם הזמן, עקב תהליכים כאלה ואחרים, ייווצרו בו סדקים ונזקים נוספים. על מנת למנוע נזקים עתידיים, חשוב לדאוג בכל בנייה לתפרי התפשטות.

תפקידם וחשיבותם של תפרי התפשטות

הסדקים המדוברים נוצרים עקב תזוזות בבטון. מה למשל גורם לתזוזות אלו? שינויי טמפרטורה, תזוזות של הקרקע, התפשטות והתכווצות תרמית של חומרי הבניה, התקשות של הבטון לאחר היציקה ועוד.

איך תפרי התפשטות קשורים לעניין? ומה הם בכלל? למרות שמם, תפרי התפשטות הם כמובן לא תפרים שעושים עם חוט ומחט, אלא מדובר על מרווחים המתוכננים מראש בין שני אלמנטים במבנה. את הסדקים שנוצרים בבטון למעשה אי אפשר יהיה למנוע לחלוטין, אך בעזרת התפרים אפשר לדאוג לכך שהם לפחות יהיו ממוקדים וייווצרו במקומות ספציפיים (שהם המקומות בהם נעשים התפרים) מאשר מפוזרים במקומות לא מתוכננים. התפרים, שכאמור נעשים באופן יזום, מיועדים לבצע איזושהי הפרדה בין חלקי הבניין ולאפשר תנועות התכווצות והתפשטות חופשיות ביניהם.

בנוסף למניעת סדקים, לתפרים יש עוד כמה מטרות- הם מונעים העברת לחצים ועומסים בין חלקי הבניין וכמו כן הם מונעים פיצוצים בבטון ונזקים קונסטרוקטיביים בשלד של המבנה.

איטום של התפרים

תפרי התפשטות כשלעצמם אינם מספיקים ויש לדאוג גם לאיטום שלהם. איטום התפרים ייעשה באמצעות חומרים גמישים בעלי יכולת התפשטות והתכווצות בהתאם לתזוזות המבנה. חומר האיטום אותו בוחרים תלוי ברוחב התפר ובאופן תזוזת המבנה. כאשר התפרים נמצאים בקירות אנכיים ניתן להסתפק בחומר איטום גמיש המוחדר לעומק התפר המכונה ‘מסטיק’. לעומת זאת, כאשר התפרים אופקיים, מקובל בנוסף לחומר הגמיש להוסיף כיסוי מעל האיטום הראשוני. המטרה של הכיסוי היא בין היתר להרחיק מי גשמים מסביבת התפר.

חשוב שהאיטום של תפרי התפשטות יהיה עמיד לאורך זמן. מאחר והתפרים נמצאים לרוב בתזוזה מתמדת, יש לבצע הכנה קפדנית בכל מה שקשור לחומרי האיטום על מנת שיוכלו לעמוד בכל התזוזות ולשמור על גמישותם לאורך זמן. אם האיטום לא יהיה מקצועי, יגבר הסיכון לנזילות ולחדירת כמויות גדולות של מים אל תוך המבנה.

קיימים בשוק סוגים רבים של חומרי איטום כגון יריעות ביטומניות, כיסויים עליונים מפח, רצועות PVC, וחומרים פוליאוריתניים גמישים .לכל חומר יש את התכונות הייעודיות לו בכל מה שנוגע לאלסטיות וליכולת העמידות שלו בפני חומרים כימיים שונים

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן