קולפוסקופיה, כל מה שצריך לדעת לקראת הבדיקה

סרטן צוואר הרחם הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב נשים בעולם, אולם בניגוד לסוגי סרטן אחרים, ניתן לגלות אותו בשלב יחסית מוקדם ולטפל בו בצורה ממוקדת, לפני שהוא מתפשט וגורם לנזקים קשים או מוות.
הדרך הטובה ביותר להצליח לאתר את הסרטן מבעוד מועד, היא לבצע בדיקת PAP באופן שגרתי אחת לשנה-שלוש שנים (תלוי בהוראת הרופא). בדיקה זו היא בדיקה פשוטה למדי, אולם משמשת כסיבה העיקרית להעלאת סיכויי ההחלמה מסרטן צוואר הרחם. בדיקת PAP מאפשרת לאתר שינויים חשודים בתאי צוואר הרחם, ואם היא חוזרת לא תקינה, קרוב לוודאי שהרופא יפנה אותך לבצע בדיקת קולפוסקופיה, כדי לברר את טיב הממצאים החשודים.

קרדיט לתמונה: depositphotos

מהי בדיקת קולפוסקופיה?

בדיקת קולפוסקופיה היא בדיקה שמתבצעת באמצעות מכשיר הקולפוסקופ- מכשיר משוכלל ומתקדם ביותר, שביכולתו להאיר את האזור הנבדק ולהגדיל אותו עד פי 60 מגודלו האמיתי. בבדיקה זו, הרופא יוכל לבחון את אזור הפות, הנרתיק וצוואר הרחם, ולראות כל שינוי חשוד שחל בתאים.

באמצעות בדיקה זו, הרופא יכול לקבוע באלו סוג שינויים תאיים מדובר, מהו גודלם ומהי דרגת החומרה שלהם. בהתאם לממצאים שהתגלו בבדיקה, יוכל הרופא להחליט על המשך מעקב או על המשך טיפול. 

מתי מבצעים בדיקת קולפוסקופיה?

קיימות שתי אפשרויות שבהן הרופא יפנה לביצוע בדיקת קולפוסקופיה:

  1. תוצאות PAP חזרו תקינות, אולם קיימים תסמינים מדאיגים, כגון: דימום לאחר קיום יחסי מין, כאבים עזים בבטן התחתונה, הפרשות לא שגרתיות, ועוד. ההסבר לכך הוא, שבדיקת PAP היא בדיקה קלה וזולה יחסית, אשר שיעור ההצלחה האבחנתית שלה עומד על כ- 60%. אם קיימים תסמינים למרות שבדיקת הPAP יצאה תקינה, יש לפנות לביצוע בדיקות מדויקות יותר, כמו בדיקת קולפוסקופיה.
  2. תוצאות PAP שאינן תקינות, המעידות על קיומם של תאים חשודים. הממצאים הללו מחייבים המשך בדיקה כדי להבין את טיבם, לרוב באמצעות בדיקת קולפוסקופיה.

הקולפוסקופיה מאפשרת אבחון של המצבים הבאים:  

  1. קונדילומה
  2. דלקת בצוואר הרחם
  3. שינויים סרטניים או טרום סרטניים בצוואר הרחם

לפני הבדיקה

אין צורך לצום או לבצע הכנות מיוחדות לפני הבדיקה, אולם חשוב מאוד להימנע מלבצע אותה בזמן קבלת הווסת. אין לקיים יחסי מין במהלך היומיים שלפני הבדיקה, וכן יש להימנע משימוש בתכשירים אינטימיים במשך יומיים אלו. אם את בהריון, חשוב שתיידעי על כך את הרופא טרם הבדיקה.

איך מתבצעת הבדיקה? 

בדיקת קולפוסקופיה היא בדיקה שמתבצעת באופן דומה מאוד לבדיקת אולטרסאונד וגינלי. ראשית, המטופלת תתבקש לשכב בפישוק על הכיסא הגניקולוגי. לאחר ביצוע אלחוש לאזור הנבדק, הרופא יבצע “צביעה” לרקמות הנבדקות באמצעות תמיסה מיוחדת, במטרה להדגיש את מבנה הנגעים, צורתם וגודלם, ולהקל על זיהויים. לאחר מכן ישתמש הרופא בקולפוסקופ על מנת לאבחן את טיב הנגעים, ואם יהיה בכך צורך, הוא גם יטול ביופסיה לצורך בדיקת מעבדה.

בדיקת הקולפוסקופיה אורכת לא יותר מ-20 דקות, ואיננה כרוכה בכאב מיוחד, אלא רק בחוסר נוחות ולעיתים בצריבה קלה בעת צביעת הנגעים בתמיסה. אם הרופא יחליט לקחת ביופסיה, ייתכן ויורגש כאב מקומי קל בשעות שלאחר התפוגגות האלחוש.

ומה לאחר הבדיקה?

אם לא בוצעה ביופסיה, הרופא ישוחח עימך לגבי התוצאות במקום ולאחר מכן תוכלי להתנהל כרגיל, ללא הגבלות. במקרה שבוצעה ביופסיה, יתכנו דימומים קלים עד כשבוע לאחר הבדיקה, ויש להמתין עד לעצירתם המלאה לצורך קיום יחסי מין או החדרת טמפון לנרתיק. תוצאות הביופסיה יגיעו לרוב כעבור כשבוע, ויש להתעדכן על כך מול המרפאה.

אם הדימומים לא פוסקים או שקיימות תופעות שונות כמו חום, התכווצויות והפרשות נרתיקיות לא שגרתיות, יש לגשת לרופא הנשים לצורך בדיקה ובירור.
יש לך עוד שאלות, את מוזמנת ליצור קשר עם ד”ר גיא גוטמן, גינקולוג בכיר.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן