סנגור פלילי – בין מוסר לחוק

lawyer-shows-where-you-need-sign-divorce-certificate_85574-10128-623d7942

אמת משפטית מול אמת ערכית

משפט פלילי הוא הליך בו מאשימה מדינת ישראל או הרשויות מטעמה, אדם בעבירה המיוחסת לו, תוך הגשת כתב אישום כנגדו לבית המשפט.  מאחר ועונש פלילי יכול להיות כבד ובאם הנאשם יורשע, יכול לכלול הטלת קלון וכן, עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח, על התובע הפלילי המייצג מטעם המדינה, היא המאשימה, להוכיח את טענותיה ברמה גבוהה ביותר שנקראת “מעל לכל ספק סביר“. מקובל לחשוב שמדובר בנטל הוכחה של לפחות 99%.

החובה להוכיח אשמה פלילית מעבר לספק סביר נגזרת מעקרונות חוקתיים של חופש האדם והגנה על חירותו האישית מפני מעצר ומאסר ומפני פגיעה בכבודו כאדם. משתלבת בכך חזקת החפות, ממנה נגזר העיקרון כי אין להרשיע אדם כאשר נותר ספק סביר באשמתו.

במערכת הפלילית בעוד שכאמור, תפקידו של התובע הפלילי הוא להעמיד לדין באמצעות הראיות במטרה להרשיע את הנאשם, מטרתו של הסנגור הפלילי הפוכה לחלוטין והיא למצוא את הדרך להגיע לזיכוי מלא בעבירות המיוחסות לנאשם. עבודתו של הסנגור הפלילי מאופיינת בירידה לפרטים הכי קטנים על מנת למצוא את הסדק. אותו הסדק, לעתים קטן ככל שיהיה, הוא המוצא לזריעת הספק הסביר. כל אימת שקיים ספק ממשי ו/או מוחשי (להבדיל מספק המבוסס על השערות או מניפולציות ואף דמיון מפותח), יש מקום להביא לזיכוי מלא של הנאשם בעבירות המיוחסות לו “מחמת הספק”. מדובר על אותו ספק שהתובע הפלילי מנסה בכל כוחו לבטל.

סמל הצדק והיושר

ניתן לומר שתפקידו של הסנגור הפלילי להיות זה שזועק את חפותו של האדם ולעתים מגן על החלש. תפקידו לעמוד מול הכוח והמשאבים של המדינה ללא פחד וללא מורא.  הסנגור הפלילי נועד על מנת לאתגר את הראיות ולערער עליהן, היינו לתקוף את התוקף שלהן, לתהות ולהטיל ספק בהן ואת קבילותן ומשקלן הראייתי הניתן להן בבית המשפט.

ראוי לציין כי לעתים הסנגור הפלילי מבצע מצווה של ממש ולוקח על עצמו תיקים פרו בונו, המדובר למעשה בתיקים אותם הוא מלווה ללא עלות. נשאלת השאלה מדוע יעשה כן? ובכן, התשובות לכך רבות ומגוונות, החל מסנגור פלילי מתחיל המעוניין לצבור ניסיון וכלה במשרד המעוניין ליצור לעצמו שם כמי שעושה מעשים חברתיים למען הקהילה ולא עסוק בהיבט כלכלי בלבד.  בנוסף, בלא מעט מקרים קצרה ידם של מבקשי ההגנה המשפטית לרכוש שירות זה בתשלום והמדינה מממנת שירותי סיוע משפטי על ידי סנגור פלילי ללא עלות לאלו שידם אינה משגת. 

סנגור פלילי – בין מוסר לחוק

לא בכדי נרשם בכותרת “בין מוסר לחוק” שכן, הסנגור הפלילי מוצא עצמו לא אחת נע ונד על הקו העדין בין ענייני מוסר וצדק אל מול החוק והפסיקה ובלא מעט מקרים, הדבר עומד בסתירה. אין ספק כי התפקיד מעניין ומאתגר, מחייב ירידה לפרטים קטנים ולניתוח דקדקני של העובדות והראיות ומציאת אותו ספק סביר שדובר עליו בהרחבה במאמר זה.  

נראה כי ישנו כוח גדול המניע את הסנגור הפלילי להמשיך לחקור ולהעמיק בתיקים אותם הוא מייצג. אותו כוח או אותה מוטיבציה נעוצים בעובדה כי מדובר על אנשים בעלי חוש צדק ומוסר גבוה מהרגיל המהווה אבן דרך עבורם ונר לרגלם. תחושת האמת היא זו אשר מובילה אותם ונותנת להם תחושת ניצחון ואף הרבה מעבר ואין הם מוכנים לוותר על כך.  הם רואים בכך ויתור עצמי, ויתור על ערכים בהם הם מאמינים ועל כן הם לעולם לא יתפשרו בסוגיה זו.

לנושאים נוספים לקריאה, בתחומי המשפט הפלילי – https://www.costagidi.co.il/

 

 

 

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן