ככה פותחים תיק גירושין בבית משפט

couple-signing-divorce-contract_23-2148536071-b1c90c6a

במדינת ישראל, למעט ההליך הפורמאלי של נישואין וגירושין אשר בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני וזאת מכוח חוק שיפוט בתי דין רבניים, התש”ג 1953, בסמכות בית המשפט לענייני משפחה לפסוק בכל תחום נלווה לרבות – מזונות ילדים, מזונות אישה, הסדרי ראייה, משמורת, חלוקת רכוש ועוד. סמכויות אלה מצויות בחוק בית המשפט לענייני משפחה התשנ”ה 1995.

יש לציין כי תביעות אלו נחשבות באופן מהותי לתביעות גירושין, משום שהן קשורות להליך הגירושין עצמו בצורה מובהקת. בנוסף בסמכות בית המשפט לענייני משפחה לפסוק בנושא של התרת נישואין אזרחיים בין בני זוג שאינם מאותה הדת, אך אין זה פתיחת תיק גירושין במובן הקלאסי, שכן, היה זה עובר לסמכותו של בית הדין הרבני.

המצב כיום

הסיטואציה הנפוצה ביותר היום כאשר מדברים על גירושין הוא כאשר מוגשת מחד תביעת גירושין  לבית הדין הרבני ומאידך, במקביל לה, מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה תביעה שעוסקת ברכוש ומשמורת ילדים.  

חשוב לזכור ולהזכיר כי מרגע שנפתחה תביעה בערכאה משפטית מסוימת, היינו, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה היא הערכאה היחידה המוסמכת לדון בה וזאת בהמשך ל”מרוץ הסמכויות” הידוע לשמצה.

יש בהחלט אפשרות לרכז את הדיון כולו בבית הדין הרבני אולם יש לעמוד ב- 2 תנאים מצטברים:

1.      הסכמה של שני בני הזוג להסמיך את בית הדין הרבני לדון בכל עניין הקשור לגירושין.

2.      כאשר תביעת הגירושין מוגשת בפועל והיא כורכת עמה את יתר הנושאים שעל הפרק לרבות הסדרי רכוש וילדים.

פתיחת תיק גירושין

אז איך זה עובד בפועל?

·       ראשית, יש להגיש כתב תביעה נפרד לכל נושא תביעה (לדוגמא – משמורת ילדים בנפרד ומזונות אישה בנפרד).

·       על כתב התביעה להכיל את הפרטים האישיים של שני בני הזוג והילדים (אם יש), העובדות העיקריות של המקרה כולל תאריכים.

·       באם כבר נפתחה תביעה לגירושין בבית הדין הרבני, יש לציין את מס’ ההליך.

·       יש לשלם אגרת בית משפט עבור כל תביעה בנפרד – במידת הצורך ניתן להגיש בקשה לפטור מאגרה זו. (באם יש קושי כלכלי מוכח)

·       את התביעות יש להגיש בבית המשפט הקרוב למקום המגורים של בני הזוג.

·       על כל כתב תביעה שמוגש יש להגישו בעותק נוסף לבן/ת הזוג.

·       ברוב המקרים, בטרם הדיון, יוזמנו בני הזוג להליך גישור באמצעות מגשר מוסמך – מדובר בניסיון להגיע להבנות ולגשר על המחלוקות בדרכי נועם ללא שימוש בהליך דיוני ופורמאלי.

·       במידה ותהליך הגישור אינו צולח, מועבר המקרה אל פתחו של בית המשפט לענייני משפחה ושם באמצעות כלים דיוניים, ראיות, חקירות עדים והוכחות אחרות, מגיע השופט/ת להכרעה. יש לציין כי לעתים במהלך הדיונים בבית המשפט משתמשים בסיוע של גורמי עזר חיצוניים לרבות עובד סוציאלי, פסיכולוג, שמאי ועוד – תלוי בנסיבות הספציפיות של המקרה ובתביעה הספציפית שדנים בה – הסדרי ראייה לילדים, רכוש וכו’

 

לסיכום

כפי שניתן לראות, הליך גירושין איננו פשוט הן ברמה האישית, הזוגית ואף המשפחתית אך אם במשפט עסקינן, הקושי הוא בשל ריבוי הדיונים והסמכויות המקבילות שניתנו הן לבית הדין הרבני והן לבית המשפט לענייני משפחה – דבר שהופך את כל ההליך למורכב וקשה הרבה יותר.  מכיוון שכך, מומלץ בחום להיעזר עוד בשלבים המקדמיים בייעוץ מקצועי של עו”ד מיומן אשר יידע לנווט אתכם למקום מבטחים, תוך שמירה מלאה על זכויותיכם.

החלטתם על פתיחת תיק גירושין? נהגו בחכמה, שמרו על הילדים וזכרו שאתם, שניכם, תמשיכו להיות ההורים שלהם גם הרבה אחרי הגירושין.

 

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן