ממייקל ג’קסון עד ברבי: הויטיליגו בדרך למיינסטרים

אחת ממחלות העור המפורסמות ביותר בעולם עברה בשנים האחרונות מהפך תדמיתי, והלוקים בה מתגאים בכתמים שעל גופם. אז איך בכלל חולים בויטיליגו? האם יש צורך לטפל? ומה הדרך?

מה זה בכלל ויטיליגו?

“ויטיליגו” או “בהקת” היא הפרעת פיגמנטציה, שהורסת את תאים האחראים לייצור פיגמנט הצבע בעור. הדבר מוביל לכתמים לבנים על עור, שמופיעים באזורים שונים בגוף. גם השיער שבדרך כלל גדל באזורים אלה מלבין. בין אחוז לשניים מהאוכלוסיה סובלים מויטיליגו, כשמחצית מהם יפתחו את המחלה לפני גיל 20. בישראל יש כיום בין 40 אלף ל־160 אלף אנשים עם ויטיליגו. אצל רבים מהחולים, המחלה מתפרצת בעקבות אירוע טראומתי או מתח נפשי שנמשך זמן רב. לעיתים הופעת הכתמים מצביעה על בעיה רפואית חמורה יותר כמו מחלות של בלוטת התריס. ב-20% מהמקרים יש עוד בני משפחה שלוקים במחלה.

למרות שכאמור מדובר במחלה, ישנם רבים שלא מעוניינים לעבור טיפולים כלל. יותר ויותר בשנים האחרונות אנחנו עדים למי שחושפים ומתגאים במראה ה”דלמטי” והמיוחד. אחת מהן היא ויני הארלו – דוגמנית העל הקנדית, שפרצה בזכות הריאליטי “הטופ מודל הבאה”, בעונה ששודרה ב-2014. ההצלחה הגדולה של הארלו סחפה אחריה חולי ויטיליגו שונים להיחשף. להבדיל אלפי הבדלות, כולנו זוכרים כמה התאמץ מייקל ג’קסון להסתיר את מחלתו, מה שהוביל לחרושת שמועות סביב ההשתנות של צבע העור שלו.

גם עולם הילדים לא נשאר מאחור

כחלק ממאמצי תאגידים רבים להראות אינקלוסיביות חיצונית, עלה הצורך אצל חברת מאטל, החברה שמייצרת את בארבי, לייצר גם דמות עם ויטיליגו. הדמות הוכנסה כחלק מקולקציית ה”פאשניסטה”, שמציגה מבני גוף שונים, צבעי עור, נכויות וגיוונים נוספים במראה החיצוני. בנוסף, באפליקציה המצליחה טוקה בוקה, שכבשה ילדים רבים מהארץ ומהעולם, לא עושים עניין ממראה חיצוני. כבר כמה שנים שאפשר למצוא כל דמות שתוכלו לחשוב עליה, וכך הילדים יכולים ליצור לעצמם דמות איתה יוכלו להזדהות.

טיפול בויטיליגו

למרות שויטיליגו כבר לא נחשבת לבעיה שצריך להתבייש בה, עדיין מדובר במחלת עור שמביאה איתה לא מעט קשיים וגם לא מעט סכנות. אחת מהן היא חשיפה לשמש, שעבור חולי ויטיליגו היא אסורה ממש. בנוסף, גם אם הויטיליגו היא תוצר של מחלה אחרת, הטיפול במחלה הראשונית לא יעלים אותה. לכן, עבור מי שמעוניינים לקבל טיפול, כדאי לדעת שיש כמה אפשרויות.

ד”ר דוד פרידמן, מומחה לרפואת עור בישראל וארה”ב, כתב את פרוטוקול הטיפול הבינלאומי בויטיליגו עבור טיפול בלייזר אקסימר: לייזר אקסימר VTRAC™ 308nm לטיפול בויטיליגו. הגישה של ד”ר פרידמן כוללת: בדיקות דם, תוספות לנטילה דרך הפה, משחות מרשם לטיפול נקודתי ופוטותרפיה נקודתית. כל טיפול יקבע לאחר פגישה ובחינת אופי המחלה.

תמונות: Depositphotos

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן