כמעט כל אדם רשאי לערוך לעצמו צוואה, ולקבוע מי יירש את נכסיו ואת רכושו לאחר מותו. עריכת צוואה היא פעולה וולונטרית, שבה כל אדם רשאי להחליט לעצמו האם לערוך צוואה או לא. העדפה היא לרוב כן לערוך צוואה, שכן כך ניתן לשלוט בצורה ובאופן שבה הנכסים של האדם יחולקו לאחר מותו, בצורה בה הוא רוצה שהם יחולקו. בצורה זו ניתן לדאוג בוודאות לעתידם הכלכלי של קרוביו של המנוח, בייחוד כאשר לאותו אדם יש נכסים רבים ורכוש רב שצבר לאורך שנות חייו.

מהי צוואה הדדית?

צוואה הדדית היא צוואה בה בני זוג יכולים לערוך, ולקבוע כי הם מורישים אחד לשני את כל נכסיהם ורכושם בעת מותם. צוואה הדדית לרוב תכלול התייחסות גם למצב בהם שני בני הזוג נפטרים, כאשר במקרה כזה – הם יכולים להעביר ישירות לצדדים שלישיים. הצדדים השלישיים יכולים להיות ילדיהם המשותפים, או כל אדם אחר שבו יבחרו.

צוואה הדדית היא פתרון טוב למצב בו אחד מבני הזוג הולך לעולמו, ומשאיר לבן הזוג השני את דירת המגורים שלהם, את הרכב ואת שאר הנכסים שברשותם, כך שלא ייאלץ לפנות את דירת המגורים בשל רצונם של היורשים האחרים למכור אותה.

הפקדה של צוואה הדדית נעשית באותה צורה כמו של צוואה רגילה – יש להפקיד אותה אצל רשם הירושה שנמצא במשרד המשפטים, תוך דרישת נוכחות של שני הצדדים לצוואה ההדדית, והבאת מסמכים מזהים.

ביטול של צוואה הדדית נעשה תוך מספר תנאים מגבילים. כאשר שני בני הזוג בעודם בחיים, הביטול הוא יחסית פשוט ונעשה על ידי שליחת הודעה בכתב לבן הזוג השני, בה מודיעים על ביטול הצוואה ההדדית. אם אחד מבני הזוג נפטר, ניתן לבטל צוואה הדדית רק לאחר שהאלמן מוותר על חלקו בעיזבון (או במידה שהעיזבון כבר חולק – להשיב את מה שחולק לו).

עורכת הדין אסתר שלום

סוגים שונים של צוואות וירושות

החוק המסדיר את הנושא של צוואות וירושות הוא חוק הירושה, שנחקק בשנת 1965. החוק מתיר חמש דרכים שבהן ניתן לערוך צוואה, באופן שיעניק לה תוקף משפטי מחייב.

ניתן לערוך צוואה בכתב יד, שכל אדם יכול לכתוב באופן עצמאי וללא כל עלות (אך היא צריכה להיכתב בכתב ידו של בעל הצוואה, לכלול תאריך ולהיות חתומה על ידו). ניתן לערוך צוואה בעדים, תוך נוכחות של שני עדים לפחות. דרכים נוספות שבהן ניתן לערוך צוואה הן צוואה בפני רשות, שנערכת באמצעות גורם משפטי, או צוואה בעל פה.

עם זאת, יש לציין שצוואה בעל פה ניתנת לביצוע רק בתנאים מיוחדים – כאשר ידוע שהאדם עומד למות ומצבו לא מאפשר לו לערוך צוואה באחת משלוש הדרכים האחרות שנזכרו לעיל. צוואה בעל פה תהיה תקפה רק כאשר היא נעשית בנוכחותם של שני עדים לפחות (אשר דוברים את שפתו).

הדרך החמישית לערוך צוואה בעלת תוקף משפטי היא לערוך צוואה הדדית, עליה עמדנו בהרחבה בתחילת מאמר זה.

זכאות לעריכת צוואה

באופן עקרוני, כל אדם רשאי לערוך צוואה. המקרים היחידים בהם לא יתאפשר לאדם לערוך צוואה, הם כאשר מדובר על קטין בן פחות מ- 18, אדם שהוכרז כפסול דין, או אדם שבשל מחלה או לקות כלשהי אינו מודע למשמעות של עריכת צוואה.

הקפדה על ניסוח צוואה

אם בחרתם לערוך צוואה לבדכם, צוואה הדדית או כל סוג אחר של צוואה – עליכם לכתוב את הצוואה בלשון ברורה ובהירה, ללא משפטים או ניסוח שיכול להשתמע לשתי פנים. צוואה שאינה מנוסחת בצורה בהירה מספיק עלולה לפתוח פתח למחלוקות וויכוחים בין היורשים השונים, שיהיו מעוניינים לרשת גם את הנכסים עליהם יש ספקות בניסוח הצוואה.

מומלץ לערוך את הצוואה בליווי של עורך דין מקצועי ומוסמך, שיוכל לוודא שהניסוח אינו מותיר מקום לספקות, ושהצוואה נערכה לפי כל התנאים הדרושים, כך שהיא תהיה תקפה משפטית. עו”ד אסתר שלום מומחית בדיני משפחה, לרבות עריכת צוואות ווידוא של תקינותם. עו”ד אסתר שלום תוכל לסייע לכם בכל הקשור לנושא עריכת הצוואה, ותנסח עבור המבקש צוואה מקצועית ובהירה, שלא תשתמע לשתי פנים ולא יהיה צל של ספק שהיא תהיה תקפה משפטית.

מה קורה כאשר אדם מת ולא עורך צוואה?

אם אדם מת לפני שהספיק לערוך צוואה מסודרת, הסדר ברירת המחדל שנמצא בחוק הירושה נכנס לתוקף. חוק הירושה קובע שהראשונים שיכולים לרשת את האדם שנפטר הוא האלמן או האלמנה שלו וילדיו. האלמן מקבל את נכסי המיטלטלין של המנוח ומחצית משאר הרכוש שהיה בבעלותו, ואילו הבעלות במחצית השנייה של הרכוש מתחלקת שווה בשווה בין ילדיו.

על מנת לממש את חלוקת העיזבון במקרה של אדם שלא ערך צוואה, יש לקבל צו ירושה. את הבקשה לצו ירושה יש להגיש לרשם לענייני הירושה או לבית הדין הרבני. הזמן הממוצע לקבלת צו ירושה במקרים בהם אדם לא ערך צוואה היא בין חודש לחודשיים.

על מנת לחסוך בזמן ביצוע ההליך לבקשת צו ירושה, מומלץ להיעזר בעורך דין לדיני ירושה. עו”ד אסתר שלום, אשר מומחית לדיני משפחה ודיני ירושה, תשמח לעמוד לרשותכם בכל הקשור לנושאי צוואות וירושות. נוכחות של עורך דין מקצועי ומיומן במהלך ההליך עשוי לחסוך זמן רב שעלול להתבזבז בשל פרטים או מסמכים שנמצאו חסרים, וכך לייעל את ההליך ולקצר את זמני ההמתנה.

התנגדות לצוואה

בטרם ניתן יהיה לממש את הצוואה ולחלק את העיזבון לכל היורשים הנזכרים בצוואה, הרשם לענייני ירושה מחויב לפרסם בציבור על כך שהוגשה בקשה לקיום הצוואה של המנוח. חיוב זה נדרש על מנת שכל אדם או גוף יוכל להגיש התנגדות למתן הצו.

בחוק הירושה מפורטות כל העילות שבגינן אדם יכול להתנגד למימוש של צוואה, כאשר בין עילות אלו ניתן להוכיח שהאדם בעל הצוואה לא היה כשיר לערוך את הצוואה, או שעריכת הצוואה נעשתה תוך איום, אונס, כפייה או תלות עמוקה של בעל הצוואה באדם שלו הוריש את רכושו.

על אף שהרשם מחויב לערוך צעד זה, חשוב לומר שהסיכוי שבית המשפט לענייני משפחה אכן יפסול צוואה הוא לא גבוה – שכן מדובר בהתערבות בבקשתו האחרונה של אדם שהלך לעולמו, ובפעולה בנעשית בניגוד למימוש רצונו. האדם שמבקש לפסול את הצוואה נדרש להביא הוכחות מבוססות כבדות משקל, שיוכיחו שהצוואה מכילה פגם מהותי שאינו ניתן לתיקון באמצעים אחרים.

באותם מקרים בהם בית המשפט לענייני משפחה אישר את ההתנגדות לצוואה, וביטל אותה – יחולו הסדרי ברירת המחדל שנמצאים בחוק הירושה, אשר הוזכרו לעיל (אלא אם כן הוצגה לבית המשפט צוואה אחרת של המנוח, שלאחר הבירורים הנדרשים היא הוכחה כבעלת תוקף משפטי).

במידה והוגש נגד צוואה שאתם נכללים בה התנגדות לצוואה, או שאתם אלו שרוצים להתנגד לצוואה מטעמים רלוונטיים ומבוססים – מומלץ להיעזר בעורך דין לענייני ירושה על מנת לעשות זאת. עו”ד אסתר שלום תוכל לסייע לכם בכל הדרוש להתנגדות הצוואה, ולהעריך את סיכויי הצלחת קבלת ההתנגדות בבית המשפט, כתלות בהוכחות והביסוס אותו יש להציג לבית המשפט.

עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

ester-law.co.il

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן