ראשית, כדי להתחיל את התהליך לקבלת אישור כיבוי אש, עליכם למצוא יועץ בטיחות בעל ידע וניסיון רב. היועץ צריך להיות מעודכן בתקנות ובדרישות הרבות שיש למלא כדי לקבל אישור משירותי הכבאות. אישור כיבוי אש הוא הכרחי לצורך הוצאת רישיון לעסק שלכם.
יועץ בטיחות מהימן יעניק לכם שירות של הסדרת נושא האישור ויטפל עבורכם בכל מה שצריך כדי שתוכלו לקבל אישור כיבוי אש. השירות של יועץ הבטיחות כולל:
- סיור באתר והכנת סקר מפגעים.
- בניית תוכנית בטיחות בהתאם לדרישותיו של נציב הכבאות הראשי.
- עריכת דו”ח עם כל הפרטים לגבי הדרישות לסידורי כיבוי אש באתר.
- הגשת דו”ח לשירותי הכבאות והוצאת האישור.
מדוע צריך אישור כיבוי אש?
חוק רישוי העסקים דורש מכל בעל חברה ובית עסק לההחזיק באישור כיבוי אש בתוקף. מטרתו של אישור זה היא שמירה על ביטחונו האישי של כל אדם ששוהה במבנה העסק. לפני שמגישים בקשה לקבלת רישיון לעסק, חובה להוציא אישור כיבוי אש, שכן בלעדיו לא ניתן להמשיך הלאה כדי לקבל את הרישיון.
עסק המבקש להוציא רישיון חדש או לחדש רישיון קיים צריך להגיש שלוש בקשות נפרדות לצורך קבלת אישורים:
1. אישור כיבוי אש.
2. אישור נגישות עבור בעלי מוגבלויות.
3. אישור התאמת העסק וחריגות בנייה קיימות.
את האישורים האלה יש להגיש בנפרד לרשויות שאחראיות על הוצאת האישורים. בכל בקשה שמוגשת לרשויות יש לצרף תוכניות בנייה מפורטות, כך לפי דרישת הרשות המקומית שהעסק מוקם או נמצא בתחומה.
מהם השלבים לקבלת אישור כיבוי אש?
חובה על כל בעל עסק להוציא אישור כיבוי אש. זהו האישור החשוב ביותר מבין כל שלושת האישורים הנדרשים לצורך הוצאת רישיון לעסק. על מנת שניתן יהיה לקבל אישור כזה, יש לעבוד לפי השלבים שיפורטו בהמשך.
הרשות הארצית לכבאות והצלה מוודאת שכל מערכות כיבוי האש במבנה העסק עומדות בתנאים, והיא גם דורשת ביקורת שנתית, פיקוח מוסדר וביצוע תחזוקה באופן שוטף כדי למנוע התפרצות של שריפות או התרחשות של מקרי חירום שעלולים לפגוע בחיי אדם ולגרום נזק לרכוש.
שלב א
יש לפנות ליועץ בטיחות כדי שהוא יחל בהכנת תיק שטח. תיק זה יוגש לרשות המקומית וכן לנציג הכבאות עם הפרטים הבאים:
- תוכניות מהנדס של מבנה העסק.
- פירוט של ציוד כיבוי האש הקיים בעסק.
- תיאור של מערכת גילוי אש ועשן.
- יציאות חירום ופתחי מילוט.
- פירוט לוחות חשמל שנמצאים בעסק ובמבנה שבו העסק נמצא.
- תוכנית למנדפים ומערכת מיזוג אוויר.
- מפרט של מערכת גפ”מ בעסק.
- מידע על מיקום מבנה העסק, מספר האנשים שנמצאים בו, חומרי הבנייה ממנו עשוי המבנה, מערכות אזעקה ושלטי חירום.
שלב ב
לאחר הגשת הבקשה לאישור כיבוי אש, מפקח של הרשות הארצית לכבאות והצלה יגיע לביקור בעסק כדי לערוך סקירת בטיחות. בסוף הביקור, המפקח יגיש רשימת ליקויים שנמצאו בעסק כדי שניתן יהיה לתקן אותם כמה שיותר מהר.
שלב ג
השלב הזה קובע אם העסק יכול לקבל אישור כיבוי אש. עסק שעומד בדרישות מפקח הבטיחות של רשות הכבאות יקבל אישור כיבוי אש. במידה שהעסק לא עמד בתנאים, ניתן יהיה לערער ולתקן את המפגעים שישנם במבנה.
על מנת שתהליך קבלת האישור יעבור בצורה חלקה, רצוי להכין תוכנית בטיחות מסודרת ומפורטת מראש וכן להשתמש בשירותיו של יועץ בטיחות מוסמך. יועץ בטיחות מנוסה יודע איך לקצר תהליכים ושלבים עד לקבלת אישור בקשה סופי, הוא גם בוחן יחד עם בעלי העסק את הדרישות והתוכניות עבור מערכות כיבוי שונות ויכול להתאים מערכת כזו לצורכי העסק.