בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר להחמרה באכיפה של עבירות מס, ועל מספר הולך ועולה של של נחקרים הנקראים למשרדי רשות המסים לחקירות מס. בישראל על כל אדם מוטלת החובה לדווח על הכנסותיו לרשות המיסים. עבירות מס נחשבות לעבירות פליליות לכל דבר ועניין, עבירות אשר הענישה בצידן מחמירה ודורשת את התערבותו של בעל מקצוע הבקיא בדיני המס – עורך דין מיסים.

חקירת עבירות מס

לרשות המיסים, בין אם מדובר בהליך חקירה במס הכנסה, חקירה במע״מ, חקירה במכס לרשות המסים יחידת חקירות משלה, המתפקדת כיחידת חקירות ואכיפה לכל דבר ועניין, כפי שלמשטרת ישראל קיימת יחידת חקירות וחוקרים לעניינים פליליים, כך גם ברשויות המס חוקרי רשות המסים חוקרים עבירות מס הכנסה, עבירות מע״מ, מכס וכו׳.

ביחידת החקירות של רשות המסים חוקרי מס אשר להם מלוא הסמכויות כפי שיש לשוטר – סמכויות עיכוב, מעצר וחיפוש. חוקרי המס מוסמכים לקרוא לעדות, לחקור חשודים בעבירות מס תחת אזהרה, מוסמכים להביא עצורים בפני שופט, לבקש מעצר או שחרור בתנאים מגבילים וכו׳.

בשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה ושיתוף הפעולה בין המדינות, חברות בארגון FATF של מדינת ישראל והרצון למנוע הלבנת הון ועבירות מס אשר נוספו כעבירות מקור, נוספו לרשויות החקירה של מס הכנסה סמכויות חקירה נוספות ואף אפשרות לחילופי מידע בינלאומיים עם רשויות מס במדינות אחרות; לכן כיום, כמעט בלתי אפשרי להעלים הכנסות או להחזיק הון או נכסים במקומות שונים בעולם, בלי שרשויות המס יידעו על כך. במסגרת שיתופי הפעולה והסכמים בין מדינות רשויות המס בעולם כולו מחליפות מידע על עברייני מס על מנת למצות עימם את הדין.

לכן, קודם לחקירה, יש חשיבות רבה להיוועצות בעורך דין מיסים. אין לזלזל כלל בפניה של רשות המסים לחקירה, מדובר בחקירה אשר מהווה חקירה פלילית לכל דבר ועניין, מרגע שתתחיל החקירה אתם חשודים והחשש רב, שמא תפלילו עצמכם בפיכם ממש בעבירות פליליות וכן שיוטחו בכם ראיות וחומרים אשר חשוב להיות ערוכים להצגתם, הכל תוך הבנה מלאה של זכויותיכם וליווי קפדני אל מול רשויות החקירה אשר מבקשות להוכיח את אשמתכם. לחשוד בעבירות מס קיימות כל הזכויות הנתונות לחשוד בחקירה פלילית ולכן חשוב להיוועץ ב- עו״ד מיסים הבקיא בייצוג בעבירות מס, על מנת לדעת ולעמוד על זכויותיכם.

כתב אישום בעבירות מס

לאחר החקירה ברשות המיסים, יעבירו חוקרי מס הכנסה או חוקרי מע”מ את תיק החקירה לפרקליטות המתמחה בעבירות מס – לרוב, לפרקליטות מיסוי וכלכלה.

בטרם יוחלט על הגשת כתב אישום, זכאי החשוד להליך שימוע – זכות אשר עומדת לחשוד בעבירות מסוג פשע, במסגרת הליך השימוע זכותו של החשוד לקבל לעיונו את לב חומר הראיות שנאסף כנגדו, ובמסגרת הליך שימוע פלילי, לשכנע את הפרקליטות להימנע מהגשת כתב אישום, להפחית בחומרת העבירות המיוחסות לו וכו׳.

‎מוגבל בזמן) ולהיות מיוצג על ידי עורך דין בעל ידע ובקיאות מירבית בייצוג בעבירות מס. עורך דין  אשר יוכל לשכנע את הפרקליטות שלא להגיש כתב אישום או לפחות להפחית את חומרת העבירות כנגדכם.

בקשת כופר מס

דעו כי עורך דין מיסים מטעמכם רשאי להגיש בקשת כופר כסף לרשות המסים, לוועדת הכופר קיימת סמכות להמיר את החשדות הפליליים כנגדך בתשלום כספי שנקרא – כופר כסף; אם הסכימה ועדות הכופר להמיר את החשדות הפליליים כנגדכם בתשלום כופר כסף, על מגיש בקשת הכופר לשלם במועד שנקבע, את תשלום המס שנפסק על ידי ועדת הכופר, ואחרי כן יופסקו כנגדו ההליכים הפליליים באותה עבירה או עבירות, והחשדות הפליליים יומרו בתשלום כספי. 

ענישה

העונש על ביצוע עבירות מס כולל עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח, קנסות וכו׳. בשנים האחרונות קיימת מגמה של בתי המשפט להחמיר מאוד עם עברייני המס, שכן ההנחה הרווחת היא כי עברייני המס פוגעים בכלל האזרחים במדינת ישראל; אם בעבר התפיסה הייתה כי עברייני מס הם אנשים נורמטיביים והמגמה הייתה להקל עימם, היום התפיסה התהפכה לחלוטין. כיום ברור, כי עבריינות מס פוגעת בקופה הציבורית, פוגעת אנושות בעיקרון השוויון ובנטל תשלום המס. אזרח המתחמק מתשלומי מיסים, בהכרח מטיל נטל מס רב יותר על אזרחים אחרים. מכאן, נקבע לא אחת שבעבירות מס גוברים שיקולים של הרתעה על פני שיקולים אישיים של העבריין; ובדרך כלל העונשים בגין עבירות מס הם עונשי מאסר ממושכים.

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן