בקע מפשעתי – מה גורם לו וכיצד מטפלים?

בקע מפשעתי הוא תופעה שבה רקמה רכה מהבטן או חלק מהמעי, יוצאת החוצה דרך קרע או נקודה חלשה בשרירים הנמצאים בדופן הבטן התחתונה. מדובר בתופעה שכיחה יחסית, הפוגעת בין 5% ל-10% מהאוכלוסייה. בקע מפשעתי עלול לגרום לכאבים בזמן שיעול, עמידה, פעילות פיזית מאומצת או נשיאה של משקל כבד.

מהם התסמינים והגורמים לו?

בקע מפשעתי נראה ומרגיש כמו גוש או בליטה באזור המפשעה. הבקע עלול להופיע בקרב נשים וגברים, בטווח גילאים רחב. עם זאת, ישנם מצבים רפואיים המגבירים את הסיכון להופעת בקע, בהם מצבים של לחץ תוך בטני מוגבר, כמו במצב של היריון. בנוסף, בקע עלול להופיע בעקבות מקרים בהם קיימת נקודה חלשה בדופן הבטן, מצבים בהם ישנה היחלשות של שריר הבטן בעקבות גיל מבוגר, או עקב מאמץ יתר. בנוסף עלול להופיע בקע בקרב מי שסובל מעצירות או שיעול כרוני, מעשנים, אנשים הסובלים מפציעה בדופן הבטן ומי שנמצא בקבוצת סיכון עקב היסטוריה משפחתית. לצד כל אלה, בחלק לא גדול מהמקרים מופיע הבקע ללא כל סיבה. הבקע עלול לגרום לכאבים באזור האגן בזמן עמידה ממושכת או מאמץ גופני. במקרים שאינם שכיחים, עלול אזור הבקע לשנות את צבעו לאדום או סגול, המצב עלול לסמן כי חלה פגיעה באספקת הדם באזור. מדובר במצב מסכן חיים אשר בו נוצר נמק בחלק מהמעי עקב כליאתו באזור הבקע. במקרים אלו יש לגשת ללא דיחוי לבדיקת רופא.

האם חובה לעבור ניתוח?

אבחון בקע מפשעתי נעשה על ידי רופא כירורג. במקרים רבים ניתן לחוש ולאבחן את הבקע בבדיקה גופנית פשוטה. במקרים בהם עולה החשש לבקע, הרופא מפנה לביצוע בדיקת אולטרסאונד, במידה והתוצאה חיובית, ימליצו רוב הרופאים לנתח את הבקע במטרה לסגור את הרקמה הפתוחה ובכדי להימנע מסיבוכים עתידיים. ברוב המקרים בקע מפשעתי אינו מסוכן וניתן לחיות עמו. עם זאת, הוא אינו נרפא מעצמו ובמקרים רבים הוא עלול להחמיר ולגרום לסיבוכים. זו הסיבה שרופאים רבים ממליצים לסובלים מבקע מפשעתי לעבור ניתוח. מדובר בהליך רפואי שכיח ופשוט יחסית, שההחלמה ממנו קלה. במקרים קלים יותר אשר אינם מחייבים ניתוח, על המטופל להקפיד על ביצוע מעקב רפואי. בנוסף, ניתן להשתמש בחגורת הרניה אשר מספקת הקלה בכאבים ונחשבת כאמצעי טיפול יעיל. החגורה מחזקת את שרירי הבטן התחתונה ומונעת החמרה במצב הבקע.

הניתוח ושלבי ההחלמה ממנו

כיום קיימים 3 סוגי ניתוחים לתיקון בקע מפשעתי:

1. פרוצדורה של תיקון האזור באמצעות חתך באזור המפשעה והשתלה של רשת מעליו.

2. יצירת חורים קטנים המאפשרים גישה ותיקון האזור באמצעות רשת.

3. ניתוח וסגירה של האזור הפתוח באמצעות רובוט כירורגי מתקדם. שיטה זו נחשבת ליעילה והמתקדמת ביותר כיום.

כל אחד מהניתוחים מתבצע תחת הרדמה מלאה. ההחלמה מניתוח בקע מפשעתי מושפעת מסוג הניתוח הנבחר, אך בכל מקרה נחשבת לקלה. היות ומדובר בניתוח שאינו מסובך, זמן ההחלמה קצר במיוחד וברוב המקרים יכולים המטופלים להשתחרר הביתה עוד באותו היום. כעבור תקופה קצרה ניתן לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה. הסיבוכים המרכזיים העלולים להיגרם מניתוח בקע מפשעתי הינם זיהום או דימום קל וכן מקרים של אצירת שתן -בעיות אשר ניתנות לטיפול בקלות. בקרב גברים קיים גם סיכון נמוך (5%) של פגיעה באשכים, בעקבות מיקומם של צינורות הזרע ואספקת הדם לאשכים, הנמצא בסמוך לאזור המפשעה. הסיכון בתמותה הוא נדיר ועומד על פרומיל (0.1%) וסיכון של 3% כאשר מדובר בניתוח חירום.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן