כיצד משפיעה החומצה הפולית על תפקוד המוח שלנו?

לרוב הנשים ההריוניות וכן לכלל, מוכרת החומצה הפולית ככזו החיונית להתפתחותו של העובר – אך לא רק. צריכתה חשובה גם עבור תפקודי המוח השונים ואם אתם סקרנים – ובצדק, כדאי שתישארו איתנו למדריך מעניין במיוחד

חומצה פולית היא ויטמין B המסיס במים וזוכה כבר מזה זמן רב לשבחים רבים על תפקודה ביצירת תאים חיוניים לגוף ובסיועה למניעת מומים מולדים משמעותיים בקרב נשים בהיריון. בשנים האחרונות, החל להיקשר שמה גם עם תפקודים נוספים וביניהם אלו של המוח, עבורם היא מסייעת רבות ובעלת יתרונות משמעותיים. מחקרים רבים הראו כי היא מסייעת בטיפול באפליפסיה, במניעת שבץ מוחי, במניעה ובהאטה של איבוד זיכרון עקב גיל ואף ממלאת תפקיד חיוני בהפחתת השפעתן של הפרעות נפשיות ורגשיות.

עקב חשיבותה הרבה, ההקפדה על קבלתה של החומצה הפולית ממקורות שונים היא חיונית ואף הכרחית. ניתן לקבלה דרך מזונות שונים ומגוונים כדוגמת דגנים וקמחים וכן ממקורות חיצוניים בדמות תוספי תזונה וזאת בעיקר כדי להבטיח שלא יווצר חוסר שלה בגוף.

אז כיצד מסייעת החומצה הכל יכולה בשמירה על בריאות המוח לאורך זמן? לפניכם כמה מיתרונותיה הבולטים.

מונעת מומים מולדים משמעותיים בקרב נשים בהיריון

כבר בשלב תכנון ההיריון וכן בתחילתו, עוברות נשים רבות למשטר ויטמינים מיוחד הכולל בתוכו גם נטילת תוסף של חומצה פולית. תוסף זה מסייע בעיקר במניעת היווצרות פגמים אפשריים בעובר כמו ספינה ביפידה – פתח בחוליה אחת או במספר חוליות בעמוד השדרה ובליטה של עצבי חוט השדרה דרכו, ואנאנצפלוס – מום מולד בו ישנו העדר בחלק משמעותי מהמוח, מהגולגולת ומהקרקפת. מחקרים רבים הראו כי צריכת החומצה הפולית חיונית בשלבים המוקדמים יותר של התפתחות העובר – דבר שהוביל את המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן להמליץ לנשים ליטול מינון יומי מומלץ שלה לפחות כחודש שלם טרם ההתעברות ולאורך כל השליש הראשון, כדי לייעל את השפעותיה המונעות.

מסייעת בטיפול באפילפסיה

עושה רושם שמחלת האפליפסיה מוכרת ונפוצה כמעט בכל העולם ורובנו מכיר אדם כזה או אחר אשר חולה בה. חולים רבים במחלה זו נוטלים תרופות מרשם אשר גורמות לרמות נמוכות של תאי דם אדומים וגם לירידה במצב הרוח. כדי לאזן זאת ולשפר את היוזמה, יכולת הריכוז, הערנות והחברתיות נמצא כי מומלץ לטפל בחולים אפילפטיים בתוספי מזון של חומצה פולית לאורך זמן ממושך – ומכאן שתפקידה חיוני גם בקרב חולים אלו.  

יכולה למנוע שבץ מוחי

לחומצה הפולית ערכים טובים ורבים שהמפתיע שבהם הוא היכולת למנוע שבץ מוחי. בעשורים האחרונים נמצא ממספר מחקרים ברחבי העולם כי תוספת של חומצה פולית לתפריט היומי מקושרת ישירות לירידה בסיכוי לחוות שבץ מוחי. במחקר אשר נערך במשך 13 שנים והסתיים ב-2003 תועדו כלל מקרי השבץ המוחי במדינות אירלנד, בריטניה, קנדה וארה”ב. נמצא שהחל משנת 2003 חלה ירידה הדרגתית בשיעור של 5% במקרי השבץ השנתיים מדי שנה בארה”ב ובקנדה. לעומת זאת, מצאו החוקרים כי כמות מקרי השבץ השנתית באירלנד ובבריטניה נותרה יציבה לאורך כל שנות המחקר. כאשר ניסו החוקרים להבין את ההבדל בין המדינות, הם גילו כי בשנת 1998 החלו בארה”ב ובקנדה להעשיר מזונות רבים בחומצה פולית – צעד מהפכני שלא בוצע באירלנד ובבריטניה.

מסייעת במניעה ובהאטה של איבוד הזיכרון

ישנן עדויות חדשות ומפתיעות המראות כי החומצה הפולית יכולה לסייע במניעה או בהאטה של אובדן זיכרון המתרחש כחלק מתהליכי ההזדקנות. ממחקר שנערך בהולנד בשנת 2007 עלה כי מינונים גבוהים של חומצה פולית אשר ניתנו למשתתפים בריאים בין גילאי 50-75, הביאו לציוני בדיקות זיכרון הדומים לאלו של צעירים מהם ב-5.5 שנים וזאת לצד ציוני מהירות קוגנטיבית הדומים לאנשים הצעירים מהם בשנתיים.

מפחיתה השפעות של הפרעות נפשיות ורגשיות

בדומה לחולי האפליפסיה אשר חווים ירידה במצב הרוח כתוצאה מנטילת התרופות המרשמיות, גם בקרב אלו החולים בדיכאון החוויה דומה וקיים אצלם מחסור בחומצה פולית בגוף. מחקרים רבים מראים כי שליש מאלו הסובלים ממחסור בחומצה פולית, הם בעלי רמות דיכאון גבוהות יותר מאלו שרמת החומצה הפולית אצלם תקינה. חשוב לציין כי תוסף של חומצה פולית אינו יכול לשמש כתרופה בלעדית לדיכאון ולהפרעות מצב רוח ויש לשלבו עם טיפול מתאים. זאת ועוד, הראו מחקרים שחולים אשר מטופלים בתרופות נוגדות דיכאון בשילוב עם צריכת חומצה פולית אף חווים משמעותית פחות התקפי דיכאון מאלו המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון בלבד.

אם כן, עם התקדמות הטכנולוגיה הרפואית, נערכים מדי שנה מחקרים רבים ומגוונים המסייעים באיתור יתרונותיהם של מוצרים, תרופות, ויטמינים ותוספי מזון שונים. החומצה הפולית היא דוגמה טובה לויטמין שכזה התורם בין היתר גם לתפקודו של המוח האנושי ושדרך קבלתו נוחה ופשוטה – הן ממקורות המזון השונים והן ממקורות חיצוניים שיבטיחו הימנעות מחוסר אפשרי.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן