מה זה קרקס בעיניכם?

לרוב, כשאנשים שומעים את המילה קרקס הם חושבים על קבוצה של אקרובטים נודדים שעוברים ממקום למקום בשיירה ארוכה של ציוד, מגיעים לעיר מסויימת, מקימים את האוהל שלהם ומבצעים מופע קרקס מרשים מלא ביכולות גופניות, אמנים צבעוניים, ליצנים, חיות מאולפות ואקרובטים מרשימים.

האמת שאם רוצים לדעת מה זה קרקס זה תלוי על איזו תקופה מסתכלים:

קרקס בעולם

איך הכל התחיל?

יש כאלה שטוענים שתולדות הקרקס מתחילות במאה ה -18. יש האומרים שההיסטוריה של הקרקס מתחילה ברומא העתיקה עם רוכבי סוסים מיומנים שהיו מסתובבים בארינות הענקיות ועושים תרגילים על גביהם של הסוסים. אבל בתכלס קשה מאוד להחליט מתי הכל התחיל. מופעי קרקס השתנו מאוד לאורך השנים. וההגדרה של קרקס השתנתה גם היא, או יותר נכון התרחבה.

קרקס קלאסי

כשמדברים על קרקס קלאסי מדברים בדרך כלל על התקופה שתחום הקרקס היה בשיאו בעולם ומוקד המשיכה התרבותי הגדול ביותר. אפשר להגיד שההתחלה שלו היא באמת במאה ה-18. וכן זה בדיוק כמו שאתם מדמיינים: אוהלים עצומים בגודלם ובתוכם חיות מסוכנות שעושות דברים משוגעים, אנשים מוזרים, אקרובטים מרשימים ומשפחות של אמני קרקס שגרים בקרוואנים על גלגלים.

כיום יש זכר לקרקסים האלה אבל כבר לא באותם סדרי גודל, העלויות של מופעים כאלה כבר לא מאפשרות את אותם הדברים וגם חיות בכלובים זה כבר לא דבר שאנשים אוהבים או מעריכים גם אם הן עושות פעלולים, בהרבה מקומות בעולם זה אפילו כבר לא חוקי.

קרקס מודרני

קרקס מודרני או מה שאנו מכנים כיום “קרקס עכשווי” הופיע בשנות השבעים בכל מיני מקומות כמו למשל קנדה, צרפת, בריטניה, אוסטרליה וארה”ב. מה שהבדיל את הקרקס העכשווי מהקרקס הקלאסי הוא הסיפור.  בקרקסים המודרניים הופיע נרטיב (נושא סביבו מתרחש המופע), הקרקסים האלו החלו לשלב טכניקות תיאטרליות וקטעים היו קשורים אחד לשני ושירתו רעיון מרכזי. הדוגמאות המוקדמות ביותר לקרקס עכשווי הן: קרקס עוז, שנוצר באוסטרליה או סירק דה סוליי, שנוסד בקוויבק בשנת 1984.

מתי יצא לכם לראות מופע קרקס?

ישראלים יענו לשאלה הזאת בדרך כלל עם אחת מתשובות האלה:

  • הייתי בלאס וגאס וראיתי את סירק דה סוליי
  • ראיתי את קרקס מדראנו לפני כמה שנים
  • היו אצלנו שני חברים בפורים שעבר שעשו קרקס

אז למה בעצם שאלנו את השאלה הזאת? כי היא מספרת לנו על תרבות הקרקס בישראל

קרקס בישראל

קרקס בישראל זה דבר חדש יחסית, לפני יותר מ-30 שנה הגיעו הקרקסים הראשונים לארץ, הם היו באים באוניות עם כלובים וחיות ומכולות מלאות ציוד והרבה אמנים שהיו טסים ממדינה למדינה. זו בהחלט ההתחלה. אך לאחר כמה שנים הכל התייקר, כבר לא היה להם משתלם יותר והם הפסיקו להגיע.

חברת הפקה ישראלית אחת החלה לבנות את עצמה ושיתפה פעולה עם אחד הקרקסים הגדולים. כך יצא שלאחר הפסקה של כמה שנים, שוב היה אוהל קרקס גדול והופעות הקרקס חזרו בגדול. זה פחות או יותר הסיפור עם הקרקסים הגדולים- פעם בשנה בקיץ, מרימים אוהל קרקס גדול אחד שמנוהל על ידי אותה חברת הפקה והוא עובר בכמה נקודות מרכזיות. השנה ניסו להגיע סירק דה סוליי לארץ אך בעקבות הקורונה הכל בוטל.

איך קרקס משתלב בתרבות הישראלית

מסתבר שיש פה בארץ אמני קרקס ישראלים פורצי דרך כבר בערך 20-25 שנה, אמנים בודדים שהחלו לסלול את הדרך ולפתח פה תרבות קרקסית. אמנים ישראלים שלומדים ומתאמנים לפעמים בארץ ולפעמים בחו”ל ובעיקר מופיעים בפסטיבלים, בחגים בקיבוצים ומושבים או על במות של עיריות בכל מיני הזדמנויות.

פסטיבלים בישראל

אמני הקרקס משתלבים ומציגים את המיומנויות שלהם בפסטיבלים בארץ כבר מעל לעשור. ב2012 נפתח פסטיבל שלם לקרקס במודיעין שמתקיים כל שנה בסוכות. בנוסף, בפסטיבלים רבים אחרים החלו גם לשלב קטעי קרקס או מופעים שלמים כחלק מהאומנויות המוצגות בפסטיבל והבידור עבור הקהל.

בתי ספר לקרקס

לפני למעלה מעשור נפתח כאן בית ספר לקרקס אשר היה מרכז מאוד חשוב לקרקסנים הישראלים. נכון להיום הוא סגור.

בשנים האחרונות נפתחו כמה בתי ספר חדשים וקטנים שמיועדים למבוגרים וגם לנוער יש כמה אפשרויות אבל בגדול אמני הקרקס עדיין נלחמים על הכרה תרבותית ועל פרנסה איכותית.

קהילות קרקס

הקהילות הגדולות ביותר היום הקשורות לעולם הקרקס הם קהילת הלהטוטנים וקהילת האקרו יוגה.

קהילת הלהטוטים היא קהילה גדולה ורצינית עם אמנים שהם גאווה ישראלית ועולמית.

קהילת האקרו גדלה בקצב מסחרר וכל הזמן רואים יותר ויותר מתאמנים.

מופעי קרקס לאירועים

אמני הקרקס הישראלים מחפשים דרכים חדשות להיכנס לתרבות הישראלית והיום תוכלו למצוא אותם משתלבים באירועים מכל הסוגים- אם זה חתונות, ימי הולדת, פסטיבלים וקייטנות.

אז אם אתם מחפשים מופע קרקס לאירוע שלכם אנחנו ממליצים לפנות לעמית לאומנויות

עמית לאומנויות הם קבוצה של אמנים עצמאיים שלא נעזרים במפיקים ומשווקים, הם עושים הכל בעצמם ומפרגנים בעבודות אחד לשני בתוך הקהילה. מוזמנים להציץ באתר שלהם ולראות איך האמנים הישראלים גדלים.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן