כל אדם נולד, וסופו של כל אדם הוא המוות. הקביעה  הזאת אין מטרתה להפחיד חלילה או להרתיע, מדובר בקביעה פשוטה שעליה מתבסס כל עניין של תיקון לנשמה. מבחינת, האנשים שנשארו אחרי המת בעולם הזה, מדובר בלא פחות מאשר טרגדיה הפוקדת אותנו. ככל שהאדם שהלך לעולמם היה קרוב יותר אלינו או אהוב יותר עלינו, כך האבדן הוא גדול יותר והבור שנפער בנשמה הוא עמוק יותר. אבל עם זאת, הנשמה צריכה להגיע למקום המיועד לה, שהוא גן העדן, ולעלות לספרות העליונות ביותר, קרי לרמות הגבוהות ביותר של השלמות. דה עקה, קורה לא אחת שמסיבות כאלה ואחרות הנשמות נתקלות בבעיות הדורשות תיקון. מהו בדיוק תיקון לנשמה ואיך הוא נעשה? אילו סוגים אחרים של תיקון קיימים ומהי ההשפעה שלהם, בעיקר בכל מה שקשור לפרנסה? מהי קריאת שמע שעל המיטה ומה התקומה שלה לתיקון הנשמה? בשורות להלן נרחיב את הדיבור על השאלות הללו.

תיקון לנשמה וכיצד עושים אותו

כאמור. משעזבה הנשמה את גופו של המת היא עושה את דרכה לעולמות עליונים. מצד אחד, קיים הצער הגדול של החיים על שלא יזכו לראות יותר את אותו אדם ולא יזכו לדבר איתו, להרגיש אותו ולאהוב אותו, ומכל מקום לא בצורה המוחשית שאנו בני האדם רגילים לה. עם זאת, אנו החיים יכולים בכל זאת לעשות משהו עבור נשמת הנפטר. אחד הדברים החשובים לעשות הינו קריאת קדיש על הנפטר, לעילוי נשמתו. אם לנפטר היו בנים, אזי קריאת הקדיש שלהם היא מעין מתנה שהם נותנים לנפטר ולנשמה שלו, כיוון שקריאת הקדיש מקרבת את הנשמה למטרה שלה. אם לאדם לא היו בנים, ניתן וצריך לארגן עבורו את אותה המחווה. ואולם יש צדדים לתיקון הנפש שלא באים תמיד לידי ביטוי. לעיתים קורה שנשמה של אדם נלכדת ולא יכולה להמשיך את דרכה, ואז מתעורר הצורך לעשות תיקון לנשמה תוך התייעצות עם רבנים וחכמים המכירים את הנושא. תיקון לנשמה הוא חשוב, כיון שהוא משחרר אותה ומעניק לה את האפשרות להשלים את המסע שלה.

סוגים אחרים של תיקון

ואולם מלבד תיקון לנשמה, יש סוגים רבים אחרים של תיקונים. אחד התחומים המושפעים ביותר מהתיקונים הללו הוא תחום הפרנסה. אמנם נכון שפרנסתו של אדם נקבעת מראש, אבל מצד שני יכולים להיות קלקולים שעלולים לפגוע בפרנסה. מצד שני, יש תיקונים שעשויים להגדיל את הפרנסה ולשפר אותה. ברכות שונות שאדם אומר, יש בהל לתקן את המצב ולהשפיע על הפרנסה. דוגמה אחת מני רבים היא ברכת המזון שכל יהודי מאמין אומר לפני שהוא מכניס מזון כל שהוא לפיו. ברכת המזון היא האמצעי לשנות את המזון מהקדוש ברוך הוא. כיוון שעל פי ההיגיון המזון, כמו גם כל דבר אחר על פני האדמה, שייך לקדוש ברוך הוא, הרי שיש צורך לקנות אותו מהקב”ה. ואולם הקנייה איננה מתבצעת בכסף אלא הברכה היא התשלום שמשלם היהודי המאמין לקב”ה עבור הזכות שניתנה לו ליהנות מהמזון. התיקון שעושה ברכת המזון לפרנסה הוא משמעותי והתועלת שהוא מביא למברך לא תסולא בפז. גם התיקון כללי מסוגל לפרנסה ברווח. מדובר בתיקון הברית של רבי נחמן מברסלב, הכתוב בליקוטי מוהר”ן. התיקון הכללי נוגע, בין השאר, לעניין הקרי, ויש בו פירוט של הדברים שיש לעשות במקרה כזה. לעומת זאת, קריאת שמע שעל המיטה כסגולה לתיקון הברית מפרידה לכאורה את טרדות היום מהשינה, ומאפשרת שיני טובה ומועילה, שתוביל את היהודי המאמין ליום חדש של אמונה ועשייה.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן