ספרו עוצר הנשימה של מנשה שמש, בן 57, יוצא מערכת הביטחון. הסופר, אשר שירת בתפקידים בכירים מסווגים במטה ובשטח, דובר ערבית על בוריה ומתמחה בנושאי המזרח התיכון.

מעבר להיותו ספר מתח, “אל-רקה בכתום”, הוא רומן מסע ישראלי ומזרח תיכוני ריאליסטי. הסופר מגולל את קורותיו, אהבותיו והרפתקאותיו של עיתונאי ישראלי, בן למשפחה יהודית יוצאת עיראק, המסקר את אירועי האביב הערבי ואת נפילתו בשבי על ידי ארגון דאעש.

הסופר ניצל את ההזדמנות על מנת להעשיר את הקורא ולחשוף אותו לעולם המושגים המזרח תיכוני, למציאות המורכבת הישראלית וכן לתרבות הקהילה היהודית-העיראקית. כל זאת בצורה רהוטה, קלילה ומונגשת.

“מנשה שמש עשה ניסיון מעניין: הוא הבין שדאעש לא יגיעו לישראל, אז הוא הביא את ישראל לדאעש. התוצאה היא רומן שנקרא בנשימה אחת”
ג’קי חוגי, פרשן גלי צה”ל לענייני ערבים

“‘אל-רקה בכתום’ של מנשה שמש הינו רומן מתח ריאליסטי מצוין, מרתק וכתוב נפלא, מומלץ בחום!”
מומחה הג’יהאד העולמי אדם הופמן 
“לא סיימתי ספר במהלך טיסה בכל ימי חיי, אבל את הספר ‘אל-רקה בכתום’ ‘בלעתי’, האיש בהחלט יודע לכתוב!”
עיתונאי “הארץ” גדעון לוי

1. שירתתי במערכת הביטחון כ-30 שנים בתפקידי מפתח בארץ ובחו”ל. פרשתי בשנת 2013 בדרגה בכירה. במסגרת עבודתי נחשפתי לאירועים מכוננים באזורינו. הכתיבה שלי מבוססת על ידע נצבר וגם על חשיפתי הקרובה לעולם שמסביבנו.

2. לאחר פרישתי עסקתי במחקר ג’יהאד עולמי ובעיקר דאעש. עקבתי מקרוב אחר ההוצאות להורג והסרטונים הגרפיים המצמררים. דמותו של ג’יימס פולי, עיתונאי אמריקאי אמיץ, ריתקה אותי. פניו הנחושות לפני שראשו נערף, נצרבו במוחי. סיפור חייו המרתק דחף אותי לכתוב גרסה ישראלית.

3. האירועים המלווים את עלילת הספר אמיתיים. מהפכות האביב הערבי, עליית דאעש. כמו כן אירועים בארץ כמו מלחמת לבנון הראשונה והשנייה, האינתיפאדה השנייה, הפיגועים. אפילו אירוע פגע וברח שמופיע בספר נכתב בהשראת אירוע אמיתי. כמו גם אירועי הפרהוד שבוצעו בקהילת יהודי עיראק בתחילת שנות ה40.  הקורא יוכל להרחיב את הידע שלו על תרבות עיראק, תהליכים בישראל ובמזה”ת, מהערות שוליים והסברים מפורטים שלא פוגמים, אני מקווה, ברצף העלילה.

4. כל ספר, גם אם ספר ילדים או ספר ציורים, שנכתב עי יוצא המערכת מחוייב באישור צנזורה. ולכן הייתי מחוייב גם אני בתהליך זה. על מנת לכתוב חופשי יותר, בחרתי בעיתונאי כגיבור ספרי. רציתי להמנע מכבלים ומגבלות. עם זאת השתמשתי כמובן בידע המצטבר שלי משנות שירותי. לשמחתי הצנזורה אישרה את הספר למעט שינויים קלים. כמו כן חלים עליי מגבלות הנוגעות לפירוט על תפקידיי במהלך השירות.

5. לדעתי דאעש הובס, אם כי לא חוסל לחלוטין. רעיון הג’יהאד העולמי (שעליו ניתן ללמוד בספרי) ימשיך להתקיים. אלקאעדה ממשיך לפעול וכך גם ארגון דאעש, אם כי במתכונת מצומצמת, מתארגן מחדש בעיראק ובסוריה. יש לו שלוחה מסוכנת מאוד בסיני. עם חיסול אלבע’דאדי, מונה מנהיג אחר, אבו אבראהים אלהאשמי אלקורשי. יש האומרים כי שמו האמיתי לא יפורסם מחשש לביטחונו. גרסה אחרת טוענת שלא מונה מנהיג מחליף וכי מדובר בפיקציה.

6. התופעה המרכזית במזרח התיכון שמתרחשת כעת הינה המשכיות שקטה של האביב הערבי. בלוב ובסוריה המלחמה נמשכת ולא רואים את סופה. בעיראק ובלבנון מאות אלפי צעירים מפגינים בשם הקידמה ויוצאים נגד עדתיות וסיעתיות. כך גם באיראן, אם כי שם הם מדוכאים באכזריות. כלומר אני צופה גל נוסף של התקוממויות אדירות בעתיד. כמו כן אני מזהה אדישות הולכת וגוברת לסוגייה הפלסטינית. הבעיה הגדולה שלנו בעיצוב המדיניות (כולל בתקשורת) הינה בורות והסתמכות על אקסיומות מיושנות ופופוליסטיות. אם נשכיל לזהות תהליכים בצורה יותר מעמיקה, נוכל גם להגיע להסכמים פורצי דרך עם השכנים שלנו, שרבים מהם אמנם לא אוהבים אותנו בלשון המעטה, אבל מעריכים מאוד את הישגינו.
מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן