ממלחמת וייטנאם ועד היום

וייטנאם – יעד נחשק לכל מטייל

וייטנאם הפכה בשנים האחרונות ליעד פופולרי במיוחד עבור המטייל הישראלי,  וייטנאם ממוקמת בדרום מזרח אסיה, בקרבת יעדים פופולריים אחרים כמו תאילנד, קמבודיה ולאוס,

אף טיול באזור לא יהיה שלם בלי ביקור בוייטנאם. בין אם בטיול עצמאי או דרך טיול מאורגן לווייטנאם.

עבור המטייל הממוצע, וייטנאם היא יעד קולינרי מצוין וידוע במאכליה המיוחדים והטעימים כמו מרק הפו שזכה לתהילה עולמית, הספרינג רולז שהם בעצם הגרסה המקורית של האגרולז וכמובן הבאן מי – מנת הפיוז׳ן המפורסמת המשלבת באגט צרפתי (זכר לתקופה הקולוניאלית), פטה כבד, חמאה, כוסברה, רוטב חריף וביצה. אבל חוץ מאכול שהוא חגיגה לכל החושים, וייטנאם היא גם ביתם של כמה מהנופים האייקונים ביותר של דרום מזרח אסיה – טרסות האורז האינסופיות על ההרים בסאפה, עמודי האבן המרשימים היוצאים מתוך המים במפרץ האלונג, השווקים הצפים של דלת המקונג והמקדשים היפהפיים של הוי אן.

אך וייטנאם מפורסמת גם מסיבות פחות מלהיבות – מלחמת וייטנאם אשר התחוללה במשך כ-16 שנים והובילה למותם של קרוב לארבעה מיליון נפש. המלחמה, שהסתיימה ב-1975, השאירה חותם עמוק על המדינה, ואף טיול בה לא יהיה שלם בלי היכרות עם האירוע והשפעותיו.

הרקע למלחמת וייטנאם

וייטנאם, יחד עם שאר מדינות דרום מזרח אסיה, הייתה חלק מקולוניה בשליטה צרפתית. במלחמת העולם השניה, נכבשה הקולוניה על ידי יפן ולאחר התבוסה היפנית חזרה וייטנאם לידיה של צרפת. עם זאת, וייטנאם השתנתה במהלך הכיבוש היפני – הוקמה בה מחתרת קומוניסטית בראשותו של הו צ׳י מין, אשר שאף לשחרר את וייטנאם מהכיבוש הצרפתי ולהקים בה מדינה עצמאית. שאיפותיו של הו צ׳י מין התגשמו במידת מה כאשר הצליח לדחוק את הצרפתים החוצה ב-1954, אך בועידת ז׳נבה שהתקיימה באותה שנה הוחלט לחלק את וייטנאם לשתי מדינות – צפון ודרום. הצפון נשלט בידי הו צ׳י מין והדרום בידי נו דין דיים. המדינה הצפונית זכתה לתמיכה קומוניסטית של סין ורוסיה והדרומית לתמיכה אמריקאית שהלכה והתגברה לאורך שנות ה-50.

החשיבות של המלחמה

המלחמה, שהתרחשה לאורך שנות ה-60, הייתה העימות האלים הבולט ביותר בין הגוש המזרחי למערבי ב״מלחמה הקרה״. המלחמה הונעה על ידי העמדה האמריקאית לפיה הפסד מערבי וייטנאם יוביל לאפקט דומינו בו הגוש הקומוניסטי ישתלט על שאר מדינות דרום מזרח אסיה. המלחמה החלה בתקיפות אוויריות אמריקאיות על אתרים צפון וייטנאם ובמהרה התדרדרה למלחמה קרקעית בג׳ונגלים הסבוכים של וייטנאם. הלחימה הצפון וייטנאם אופיינה בעיקר בפעולות גרילה שערכו חיילה בסיוע של אזרחים תומכי הצפון. אחד האירועים הבולטים במלחמה הוא זליגת המלחמה לשטחן של לאוס וקמבודיה – חיילי צפון וייטנאם הקימו קו אספקה בשם קו הו צ׳י מין מהצפון לדרום דרך לאוס וקמבודיה והאמריקאים פעלו נרחבות נגד קו זה במטרה לפגוע ביכולות הצבא הצפון וייטנאמי. בסופו של דבר, המחאה הגוברת בארצות הברית, יחד עם הכישלון להגיע להישג צבאי משמעותי, הובילו ליציאת הכוחות האמריקאים ולכיבוש מלא של וייטנאם על ידי כוחותיו של הו צ׳י מין.

אתרי היסטוריה ומורשת של מלחמת וייטנאם

בווייטנאם מספר מוזיאונים ואתרים המוקדשים למורשת המלחמה אך ללא ספק האתר שמספק את החוויה האותנטית והמיוחדת ביותר הוא מנהרו קו צ׳י בקרבת סייגון (הו צ׳י מין סיטי היום). המנהרות שימשו את כוחות הצפון להעברת ציוד ואמצעי לחימה וכן עבור מסתור ותקיפת הכוחות האמריקאים. אורכן של המנהרות הוא 250 ק״מ! ביקור במנהרות כולל זחילה בהן יחד עם מדריך, היחשפות לדרך החיים של הלוחמים שגרו בהן תקופות ארוכות וכן התנסות בהכנת מלכודות וירי בקלצ׳ניקוב. חוויה מומלצת ביותר לחובבי היסטוריה ולמי שמעוניין להכיר לעומק את וייטנאם.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן