אפשרויות השקעה בנפט

הנפט הוא מוצר אנרגיה המשויך לקבוצת הסחורות בבורסות בעולם. שוק הנפט חשוב מאד לכלכלה העולמית, הוא הגדול ביותר מבין שווקי הסחורות ומאופיין בתנודות מחירים לשני הכיוונים, עליות וירידות. המשקיעים בנפט כמוצר אנרגיה מנצלים את התנודתיות במחירי הנפט למטרת רווח במגוון אפשרויות השקעה.

סוגי השקעות בנפט

קרנות ותעודות סל. רכישת קרנות סל אשר עוקבות אחר מחירי הנפט באמצעות רכישת חוזים עתידיים. סוג נוסף הוא תעודות סל העוקבות אחר מדינות שכלכלתן נשענת על תעשיית הנפט והן חשופות לשינויים במחירי הנפט כמו רוסיה, ברזיל, וונצואלה, נורבגיה.

קרנות נאמנות מחקות מדדים הקשורים בנפט, קרנות אלה משקיעות את כספי הקרן במניות או באג”ח של חברות העוסקות בשלבים השונים של הפקה, ייצור והובלת נפט.

השקעה ישירה במניות של חברות אנרגיה ושל חברות המושפעות משינויים שחלים במחירי הנפט. במקרה של השקעה במניות צריך לקחת בחשבון גם גורמים נוספים המשפיעים על מחיר המניה כמו הדרך בה מנוהלות החברות, קשיים של רגולציה וחשיפה לסיכונים שונים.

חוזים עתידיים.  רכישת חוזים עתידיים על נפט זו אופציה פופולרית בתחום הכולל של החוזים העתידיים. החוזה נערך בין שני צדדים, האחד קונה והשני מוכר. בחוזה מוגדרת הכמות, המחיר והמועד לביצוע העסקה על הנפט. זהו מכשיר עם אפשרויות למינוף מה שהופך אותו לבעל סיכון גבוה להפסדים. כגודל הציפייה לרווח, גודל הסיכון להפסד.

חוזי הפרשים CFD. באמצעות חוזי הפרשים אפשר לבצע השקעה בנפט בסכומים גבוהים אך בתשלום נמוך. החוזה בין הצדדים הוא על ההפרש בין מחיר הנפט שנקבע בעת עריכת ההסכם לבין המחיר בפועל. גודל המרווח הוא היקף הביטחונות שמפקיד המשקיע כהבטחה לביצוע העסקה. זהו מוצר ממונף ובדיוק כמו בחוזה עתידי בעל סיכון גבוה להפסד בד בבד עם הסיכוי לרווח.

מהם הגורמים המשפיעים על מחירי הנפט?

כוחות הביקוש וההיצע. כמו בכל שוק, יש השפעה לכמויות המוצעות למכירה מול הביקוש לנפט. כאשר יש איזון רמת המחירים נשמרת יציבה. אך כאשר יש תנודות חדות וההיצע יורד השוק יחווה עליות מחירים ולהיפך. שוק הנפט אינו מתנהל כמו שווקי מוצר רגילים והוא מושפע מגורמים נוספים.

גורמים פוליטיים וביטחוניים. למחירי הנפט רגישות גבוהה לאירועים פוליטיים וביטחוניים באזורי הקידוח והובלת הנפט אשר נתונים לשליטה של מדינות שונות בעולם. סכסוכים ומחלוקות סביב שליטה זו יכולים להיות גורם משפיע על מחירי הנפט. אירועים פוליטיים עולמיים כמו ביטול הסכם הגרעין עם אירן, משברים הקשורים לוונצואלה או לקרטל הנפט של אופ”ק, כל אלה עשויים לגרום לתנודות חדות במחירים של חביות הנפט.

פיתוח חלופות לנפט. הטכנולוגיה המתפתחת והמעבר לאנרגיות ירוקות גורמים להתפתחות מהירה של ייצור אנרגיה ממקורות אחרים כמו הגז הטבעי.

הפקת נפט באופן מוגבר. הביקוש לנפט בעולם נמצא בגידול מתמיד. יצרניות הנפט משקיעות הרבה כדי לשאוב יותר נפט, להפיק אותו במהירות ולספק את הביקושים. חוסר איזון הנגרם מתפוקה גבוהה יותר מאשר הביקושים עלול לגרום למחירים לרדת.

לסיכום, כוחות הביקוש וההיצע בתוספת של גורמים פוליטיים וכלכליים משפיעים על מחירי הנפט וגורמים לתנודות מחירים חזקות לשני הכיוונים. משקיעים המבקשים לנצל את התנודתיות במחירי הנפט להשגת רווחים יכולים להשקיע בנפט במגוון אפשרויות ההשקעה, בהתאם לשיקול דעת ולרמת הסיכון שהם מוכנים לקחת על עצמם.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן