טיפול בחרדה מכלבים

הכלב הוא ללא ספק חברו הטוב ביותר של האדם, כפי שיעידו אינספור חובבי כלבים מושבעים ובעלי כלבים, המהווים אחוז בלתי מבוטל מהאוכלוסייה. בכדור הארץ חיים כיום מאות מיליוני כלבים, ורבים מהם זוכים להיכלל בתאים משפחתיים אנושיים ולהיות שותפים לכל דבר ועניין במשק הבית ובמשפחה עצמה. אך בעוד אינספור אנשים אוהבים וחיים עם כלבים בחיי היומיום, לא מעט אנשים גם חוששים מכלבים. אצל חלקם מדובר בחששות קלים המתעוררים בתנאים מסוימים בלבד (למשל – כאשר הם נתקלים בכלב אגרסיבי ברחוב אשר נובח עליהם), ואצל אחרים מדובר בחרדה לכל דבר ועניין, הבאה לכדי ביטוי לעיתים תכופות. בדומה לסוגים רבים אחרים של חרדה, גם לחרדה מכלבים ניתן למצוא כיום טיפולים מעמיקים ויעילים. ממה נובעת חרדה מכלבים, באילו גילאים היא מופיעה, באילו מצבים היא מתעוררת וכיצד מומלץ לטפל בה?

חרדה בעלת ביסוס אבולוציוני – סינופוביה

המצב של חרדה אמיתית וממשית מכלבים הוא מצב המוכר כיום בעולם כולו, ומוגדר כחרדה לכל דבר ועניין. השם המקצועי של סוג חרדה זה הוא – סינופוביה, מילה בעלת מקור בשפה היוונית אשר מורכבת משתי מילים יווניות אשר משמעותן היא – “פחד” ו”כלב”.

בדומה לסוגים רבים אחרים של חרדות, גם סינופוביה נחשבת לחרדה בעלת בסיס אבולוציוני ברור – מאז ומתמיד הייתה לאדם סיבה טובה לפחד פחד עמוק מחיות טורפות, והדבר נכון היה שבעתיים בעידנים עתיקים יותר אז בני אדם רבים אכן היו חשופים לסכנה של טורפים שונים, על בסיס יומיומי. הכלב הוא כמובן צאצאו של הזאב – חיית טרף אשר יכולה לקרוע אדם לגזרים במצבים מסוימים, וכך מאמינים כי ניטע פחד עמוק ומושרש מזאבים, ולאחר מכן מכלבים, פחד אשר שרד בקרב אחוזים מזעריים מהאוכלוסייה. בעולם המונה כמעט שמונה מיליארד בני אדם כיום, אותו אחוז מזערי הוא בפועל הרבה מאוד אנשים אשר חיים עם חרדה אמיתית ולא נעימה בכלל מכלבים.

חרדה מכלבים בקרב ילדים ומבוגרים כאחד

לאילו קבוצות גיל משתייכים מרבית האנשים הסובלים מחרדה מכלבים? בעוד חשש מכלבים הוא מצב עימו יכולים להזדהות אנשים רבים וילדים רבים עוד יותר, אותו חשש או פחד שונה מחרדה של ממש, או מ”פוביה”. למעשה, ילדים רבים ביותר עוברים במהלך ילדותם שלב של פחד מכלבים. הדבר ברור ומובן – כלבים עלולים להיות מאיימים לעיתים ונביחותיהם החזקות עלולות בהחלט להרתיע, והדבר נכון על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בילדים אשר עדיין לומדים את העולם שסביבם ואינם בהכרח מודעים לכך שהפחד מהכלב אינו רציונאלי ואין לו סיבה “טובה” אמיתית. חשש מכלבים בקרב ילדים מוגדר כפוביה של ממש רק אם הוא נמשך לאורך זמן (חצי שנה ומעלה) ואינו פשוט חולף כמו פחדים וחששות רבים אחרים המאפיינים ילדים בגילאים שונים.

אך חרדה מכלבים אינה נחלתם הבלעדית של ילדים. מבוגרים רבים סובלים גם כן מחרדה זו, כנראה הרבה יותר ממה שרובנו מכירים. אותה חרדה מתעוררת בקרב מבוגרים בעיקר כאשר הם באים במגע עם כלב. בין אם מדובר בכלב החולף מולם ברחוב ונובח עליהם, כלב אשר קופץ עליהם כאשר הם נכנסים לבית של חברים וכו’. האינטראקציה עם הכלב פעמים רבות עלולה לעורר את החרדה ולהביא לתחושות בלתי נעימות ביותר. כמובן שמצב זה בעייתי ביותר עבור אותו אדם, ויכול להשפיע באופן מהותי על חיי היומיום שלו. במקרים רבים אותה חרדה מתפתחת ומתעצמת, והתסמינים השונים מופיעים גם כאשר אין בהכרח מגע ישיר עם כלבים. במקרים קיצוניים, עלולים אנשים הסובלים מחרדה מכלבים להגיע למצב בו הם בקושי יוצאים מהבית, מחשש שייפגשו בכלבים ברחוב.

שיטות שונות לטיפול בחרדה מכלבים

בדומה לסוגים נוספים של חרדה, גם החרדה מכלבים הופכת בשנים האחרונות למוכרת הרבה יותר. בהתאם, מפותחות ומיושמות שיטות שונות של טיפול בחרדה מכלבים, שיטות מהן נהנים אינספור אנשים בארץ ובעולם.

בעוד קיימות שיטות שונות להתמודדות עם חרדות בכלל, ועם פחד מכלבים בפרט, מטפלים רבים ואנשי מקצוע רבים המגיעים מעולם הכלבים טוענים כי דרך ההתמודדות הטובה ביותר ובעלת הסיכויים הגבוהים ביותר לשאת פירות ולהצליח, היא טיפול הכולל אינטראקציה שוטפת ונרחבת עם כלבים. טיפול בחרדה בכלבים באמצעות כלבים. בשיטות טיפול שונות מסוג זה כוללים כאמור מפגשי הטיפול אינטראקציה עם כלבים שונים, אינטראקציה מודרכת ומוקפדת כמובן, תחת הדרכתו והנחייתו של המטפל. כך, לומדים המטופלים לבטוח בכלבים, לראות בהם ידידים וחברים, ולא סיכון לביטחונם האישי. כמובן שבקרב מבוגרים רבים החרדה מכלבים אינה רציונאלית כלל וכלל, והם מודעים לכך. לכן, לא מספיק להסביר לאותו אדם באופן שכלי ורציונאלי כי אין סיבה טובה לפחד מכל כלב ממוצע שהוא רואה ברחוב. תחת זאת, קיים צורך בבניית אמון של ממש בין אותו אדם לבין כלבים מסוימים שונים, אמון אשר מחלחל וצומח בסופו של דבר לאמון כללי יותר בכלבים, ולהתמוססות הדרגתית של החרדה.

שיטות נוספות לטיפול בחרדה מכלבים קיימות ומיושמות, ונושאות גם כן פירות. לכל מי שסובל מסוג זה של חרדה מומלץ ביותר להתעניין יותר בטיפולים המוצעים – הם אפקטיביים וברבות מן הפעמים משנים את חייהם של המטופלים לטובה, ומסייעים להם לרכוש חברי אמת חדשים.

דף הבית

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן