הוצאת דיבה ושיימינג בפייסבוק; כיצד לפעול?

לצד כל יתרונותיה, רשת הפייסבוק מאפשרת כיום להוציא את דיבת הזולת בקלות בלתי-נסבלת. זה אפוא הבסיס לתופעת השיימינג הבזוייה, שעל תוצאותיה ההרסניות אין צורך להרחיב; רק לאמור, כי השיימינג כבר גבה חיי אדם.

לצד כל ייתרונותיה, רשת הפייסבוק מאפשרת כיום להוציא את דיבת הזולת בקלות בלתי-נסבלת. זה אפוא הבסיס לתופעת השיימינג הבזוייה, שעל תוצאותיה ההרסניות אין צורך להרחיב; רק לאמור, כי השיימינג כבר גבה חיי אדם. אך כבר בפתח הדברים, חשוב לאבחן בין שיימינג פוגעני ואסור לפי דין, לבין ביקורת אשר עלולה לגרום לנזקים של ממש, אך משום נסיבות מיוחדות המדובר בביקורת אשר תהא מוגנת; ולעיתים אף בצדק גמור. על כך, אוסיף בסיום הדברים.

היום, אין עוד מחלוקת, ולכולם ברור כי חוק איסור לשון הרע, התשכ”ה-1965 (להלן: “החוק” או “חוק איסור לשון הרע“) חל גם על פרסומים ברשת הפייסבוק. אך עצם הידיעה שהחוק חל במרחב הוירטואלי, לא גרעה מכמות הפרסומים המהווים הוצאת דיבה ומסעות ההשמצה והביוש, ההיפך הוא הנכון. התוצאה ברורה: כיום, ישנו סיכוי גבוה מאי פעם ששמו של אדם פרטי יעלה לדיון משמיץ בכיכר העיר. אם בעבר רק דמויות ציבוריות היו צריכות לשמור על שמן הטוב מכל משמר, כיום כולנו אנשי תקשורת והפלטפורמות הפרסומיות זמינות לכולם; לכן כולם, כולל כולם, מוכרחים לדאוג לשמם הטוב.

מי שמבין את הסיטואציה שתיארתי לעיל לעומקה, וודאי מפחד מיום בו יקום בבוקר וכרעם ביום בהיר יתגלה לו כי נפל קורבן להשמצה בפומבי המהווה הוצאת לשון הרע בפייסבוק. אם-כן, היום בו הופץ פרסום מביש בגנותך, הוא יום קשה ביותר. אך הגם שמדובר בסיטואציה קשה, חשוב עד מאוד להתנהל בצורה נכונה ומדוייקת.

הקושי הגדול בלייעץ לקהל בלתי-מסויים של קוראים טמון בעובדה הניצחת לפיה כל מקרה, באמת, שונה מהמקרה שקדם לו; בכל מקרה ראוי לייעץ איך לפעול בדרך מעט שונה. אך בקלות אוכל לאמור, כי עצה אחת לי לכל מי שסבור שנפגע מפרסום ברשת: פעל במהירות האפשרית. ומדוע?

מבלי להאריך יתר על המידה בהסברים טכניים, כל אדם מוכרח לדעת שמנועי החיפוש (גוגל למשל) עובדים בסנכרון עם הרשתות החברתיות ועם אתרי החדשות. כך, מנועי החיפוש “קוראים” את תוכן הפרסומים ברשתות החברתיות וכמו מגבשים דעה על בני-אדם, שבעבור מנועי החיפוש הם לא אלא מילות חיפוש. התוצאה המפחידה הנובעת ממהלך דברים זה, היא כי ייתכן שבחלוף זמן מסוים, לא ניתן יהא לתקן את המצב לגמריי. קרי, הפגיעה בשם הטוב כתוצאה מהוצאת דיבה, תיגרר עוד שנים ארוכות. לצורך ההמחשה, אם פורסם בגנותך פוסט בפייסבוק, ובאותו היום הפוסט הוסר, ככל הנראה לפוסט לא תהיינה השלכות חריפות בעתיד. אך פרסום שמפורסם ו”חי” מספר חודשים ברשת, ישאיר את עקבותיו גם בעתיד, וכדי להסיר את העקבות יהיה צורך להיפרד מסכומי כסף לא מבוטלים. אם כן, כלל ברזל ראשון הוא לפעול מהר.

דבר שני ונחוץ, ברוב המקרים, הוא לפנות למפרסם ולדרוש את הסרת הפרסום. כמובן, שעצם הסרת הפרסום אינה שוללת זכות להגיש תביעת דיבה עתידית, שכן עוולת לשון הרע לפי חוק איסור לשון הרע מתגבשת ברגע הלחיצה על הכפתור, קרי בקרות הפרסום בעולם המעשה. אולם קריטית הדרך בה פונים אל המפרסם, ויש להתאים את דרך הפניה, למטרות הנפגע ולזהותו ומעמדו של המפרסם; לא דין פניה לסטודנט מאוכזב שפרסם דברים קשים על תאגיד גדול, כדין פניה לתאגיד גדול שפרסם דברי לשון הרע בפייסבוק בגנותו של אדם פרטי. חשוב לציין, שיש מפרסים שכמעט חובה לפנות אליהם לפני שמגישים תביעת דיבה, ויש מפרסמים שאין כל טעם לפנות אליהם; הדבר תלוי בנסיבות ודורש שיקול-דעת מקצועי איתן.

מסקנה אחת מובהקת: עידן הרשתות החברתיות יצר, יש מאין, זירת דיבה מורכבת ומיוחדת במינה. אותה הזירה, יכולה להסב תוצאות קשות ביותר, וכיום ניתן לחרב חיים של אדם בעזרת מקלדת ומאחורי מסך בדרך של הוצאת דיבה בפיסבוק. משום שהפסיקה בתחום נמצאת בשלבי פיתוח ממש בימים אלו, חשוב ביותר להיוועץ בעורך דין לשון הרע מומחה בתחום שיש לו הניסיון בתחום וההבנה העמוקה של התהליכים הטכנולוגיים והמשפטיים.

הושמצת ברשת? טוענים שפרסומיך ברשת מכפישים? הגם שהסיטואציה מלחיצה מטבעה, כלל לא בטוח שהטענות שהעלית או שהעלו כנגדך, הן טענות נכונות מבחינה משפטית; סביר להניח כי מגיע לך כסף רב בגין ההשמצות כנגדך, אך סביר גם שפרסומיך, גם אם יש בהם הכפשה, זוכים להגנה מפני תביעה. לכן, העצה הטובה ביותר היא להיוועץ במומחה בתחום, לא להתפשר על כך, ולעשות זאת מוקדם ככל האפשר; בעבורך, יפה שעה אחת קודם.

וזו הנקודה להבהיר ולהדגיש: רב השוני על הדמיון בין מקרה למשנהו. במה דברים אמורים? לא פעם, מעשה עובדתי זהה אשר גורר נזקים זהים, יזכה להתייחסות שונה לחלוטין; ובצדק. שכן הרקע לפרסומים משפיע – השפעה של ממש – על היחס שבתי-המשפט מעניקים להם. לעיתים הפצת ביטוי לפיו פלוני הוא “אנס” יחשב ללשון הרע המזכה בפיצויים של 500,000 ש”ח; אך לעיתים אותו הביטוי בדיוק, יזכה להגנה מוחלטת (למשל, אם נאמר בין כתלי בית-המשפט), או להגנה מסוייגת (בהינתן הוכחת הגנת האמת בפרסום על יסודותיה, או הגנות אחרות מן הדין).

מכאן, אין אלא להבין ולהפנים כי שיימינג עלול לגרום לתוצאות הרסניות; במקרים רבים נסיבות השיימינג הופכות את המעשה לאסור בתכלית האיסור, אך מנגד, במקרים אחרים נסיבות הפרסום תהפוכנה את המעשה למותר, רצוי ואף מוגן מפני תביעת דיבה.

מאמר זה נכתב על ידי עו”ד בן קרפל, הבעלים והמייסד של בן קרפל – משרד עורכי דין המתמחה בדיני לשון הרע, הוצאת דיבה והגנת הפרטיות; בעל ניסיון רב בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות דיבה ולשון הרע מן הסבוכות במשק.

עורך דין בן קרפל

מאמר זה נכתב על ידי עו”ד בן קרפל, הבעלים והמייסד של בן קרפל – משרד עורכי דין המתמחה בדיני לשון הרע, הוצאת דיבה והגנת הפרטיות ובעל ניסיון רב בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות דיבה ולשון הרע מן הסבוכות במשק.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן