לומדים לשלוט במחשבות

ד"ר בר נחום מוסמך בטיפול CBT
אתם מרגישים לעיתים קרובות מאוד שהמחשבות משתלטות עליכם ולא נותנות לכם מרגוע ומנוח? הן מסבות לכם מעוקה, לחצים וחרדות, שאתם מנסים להשתלט עליהם עם "טקסים" קטנים מסוימים, כמו רחיצת ידיים, שמרגיעים אתכם לזמן קצוב בלבד עד שהמחשבות משתלטות עליכם שוב פעם? המדריך הבא ינסה להאיר לכם מידע על הפרעת ה-OCD, על טקסים נורמטיביים, ועל מה שביניהם.

על חרדה וטקסיות נורמטיביים

חרדה במינון נמוך היא מנת חלקה של כולנו. רובנו מוטרדים ממחשבות מעת לעת, כמו מה יקרה כשיקירנו יזדקנו וילכו לעולמם, או האם סגרנו את הגז ונעלנו את הדלת בטרם יצאנו מהבית. גם טקסים קטנים המעורבים באמנות טפלות נפוצים בתרבויות השונות. החל משלוש יריקות כאשר חתול שחור מופיע ועד ללבישה של תחתוני מזל להצלחה. מדובר בתופעות נורמטיביות לחלוטין שכולנו "חוטאים" בהם מדי פעם בפעם. נוצרת בעיה כאשר המחשבות המלחיצות הללו נהיות לחוויה קבועה ויום-יומית התופסת אחוזי זמן נרחבים משגרת יומו של האדם, מעוררת בו חרדה עזה ומשבשת את שגרת חייו.

OCD – הפרעה טורדנית-כפייתית

הפרעת טורדנית-כפייתית (Obsessive compulsive disorder) או בקצרה,  OCD, מאופיינת בשתי מגמות עיקריות, מגמה מחשבתית ומגמה מעשית. המגמה המחשבתית כוללת מחשבות טורדניות, חוזרות ונשנות, בלתי רצוניות ומציקות לאדם. הן מתנגנות בראשו כתקליט שבור מבלי שהוא מסוגל להשתלט עליהן, ומעוררות מצוקה קשה. כהקלה למצוקה הקשה, האדם עשוי להימנע מנקיטת פעולות או הימצאות בסיטואציות הנקשרות למחשבה ועשויות לעורר אותה. לצורך הקלה והפחתת החרדות והמצוקות, האדם מפתח טקסי התנהגות (קומפולסיביים) המביאים להקלה קצרה בטרם המחשבה הכפייתית חוזרת להתנגן בשנית. בהדרגה, מתפתח מעגל התנהגויות כפייתי (מגמה מעשית) המתחזק בהתאם לתדירות המחשבות, משבש את תפקודו התקין של האדם וגוזל זמן נכבד מסדר יומו.

מתי ההפרעה מתפרצת?

הפרעת ה-OCD מתפרצת בדרך כלל בגיל ההתבגרות ברמת שכיחות שווה בין שני המינים. בשל הסטיגמות הרבות המלוות את ההפרעה, תחושות האשמה והבנת הסובלים כי מדובר בתחושות ובהתנהגויות לא רציונאליות, הם נמנעים מהגעה לאבחון ולטיפול ושיתוף קרוביהם ויקיריהם במצבם. לכן, קיים קושי להעריך את שיעורי האחוזים באוכלוסייה הסובלים מההפרעה.

איך מטפלים ב-OCD?

רבים נמנעים מלגשת ולקבל טיפול ב ocd  וחבל. סיוע מקצועי עשוי בהחלט להביא להקלה משמעותית יותר ובהדרגה אפילו להיפטר מההפרעה. אל תחששו לגשת לטיפול, או להפנות את יקירכם לטיפול על מנת שיפסיקו לסבול. זוהי אינה אשמתכם ומגיע לכם להסתייע באהובכם ובמטפלים מקצועיים. המטפלים המקצועיים השונים יוכלו לסייע לחברים ובני המשפחה הקרובים בהתמודדות עם מצבכם. במסגרת ocd טיפול מסבירים למטופלים באופן מדויק יותר על ההפרעה ומה עליהם לעשות כדי להעניק לכם ליווי תומך, רגיש ומבין.

הטיפול ocd המועדף והמוצלח ביותר הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

טיפול קוגניטיבי – התנהגותי

מדובר בשיטת טיפול פסיכולוגית ייחודית, יעילה ואפקטיבית לטיפול קצר מועד במגוון רחב של קשיים, הפרעות ומצבים שונים. הטיפול מתמקד באופן נקודתי בבעיה שלפניכם בשני ממדים חשובים, החשיבה וההתנהגות. בטיפול אתם למדים על דפוסי החשיבה המעוותים וכיצד ניתן להתאימם לתפיסות המציאות הנורמטיביות בסביבה תומכת ולא שיפוטית לצד טיפול התנהגותי שבו אתם לומדים מיומנויות והתנהגויות חדשות ומתרגלים אותם בסביבה מבוקרת. בנוסף, אתם מקבלים כלים יעילים להרגעה עצמית שיסייעו לכם בהתמודדות עם ההפרעה ועם מכשולי החיים השונים. הטיפול יעיל ל-OCD ולהפרעות נוספות.

ד"ר עופר בר נחום – יסייע לכם להשתלט על חייכם בחזרה

ד"ר בר נחום הוא מומחה בהובלת שינויים ובהתנהגות האנושית, מוסמך בטיפול CBT ומסייע במגוון רחב של תחומי חיים. הוא מטפל באמפתיה וברגישות במטופליו ונותן להם מרחב בטוח לשתף, לחלוק, לכאוב, ללמוד, להתמודד ולהצליח. ד"ר בר נחום הוא בעל ניסיון רב ועשיר ומקבל מטופלים בשתי קליניקות באזור השרון, קליניקה בהרצליה וקליניקה בזיכרון יעקב.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן