כל מי ששיתף את סרטון ההטרדה המינית ההמונית פספס דבר חשוב

בחורה בביקיני אדום עומדת על במה מול חבורת צעירים ישראלים משולהבים. היא מתקרבת אליהם והם תולשים את חזיית הביקיני ממנה בידיים גסות.

היא מתכופפת ומנסה להסתיר את שדיה והם בשלהם. לבסוף היא נמלטת מהם כשהם שרים “זאת עם האדום זונה”. בחורה אחרת מצלמת את ההתבהמות, מישהו אומר בסוף “מסכנה. תעזבו את הבתזונה” ומישהו אחר צוחק.

הסרטון הזה, תיעוד עבירות פליליות של קופי אדם, צולם ככל הנראה באיי נאפה. התיירת היא ככל הנראה לא ישראלית אך העבריינים הצעירים הם בהחלט כן. לא שזה משנה.

הווידאו רשם מאות אלפי צפיות בשיתופים בפייסבוק ביממה האחרונה. סרטונים כאלה הם לא ממהרים להסיר, אולי משום שאין “עירום פרונטלי”, רק עבירות פליליות של חבורת בהמות.

בדיון ניתן הד לתגובות הצפויות בנוסח “היא ביקשה את זה” או “מה היא ציפתה כשעלתה לבמה לבושה כך”.

סטטוסים בנושא  הסבירו היטב כמה מופרכים הניסיונות להצדיק התנהגות פלילית ולא אנושית והאשמת הקורבן.


אך יש עניין חשוב שחלק מהמשתפים פספסו. יש לא מעט אנשים ששיתפו את הסרטון, לא משום שאהבו אותו אלא כי הם ביקשו לומר דברים קשים. תמימים הרבה פחות הם דפי פייסבוק ששיתפו את הסרטון עבור שיפור פעילות הגולשים בדף שלהם, צפיות, לייקים ושיתופים. כלומר, המשך השיימינג  בדרכים אחרות.

החוק למניעת הטרדות מיניות אוסר על הפצת תכנים מיניים ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל. התיקון לחוק נועד במקור לפעול נגד תכנים מיניים שמופצים לרוב כדי לנקום בבני זוג לשעבר (“פורנו נקמה”) ולא נראה שיש מניעה להחיל אותו גם במקרה הנוכחי. כמובן שיש הבדל בין מי שמשתף סרטון כזה בתום לב לבין מי שעושה זאת במודע מתוך מציצנות או רצון לפגוע. זה נוגע גם לגופי שידור שמפרסמים סרטונים כאלה עם טשטוש פנים, בבחינת כיסוי תחת נגד תביעות אך הם עדיין נבנים על יצר המציצנות ועוזרים להפצת השיימינג.

סקרנות היא תכונה אנושית בסיסית כמו גם נגזרותיה השליליות בהן מציצנות. אני לא מבקשת לשנות את טבע האדם אם כי ספק אם בכך מדובר. האם אנשים היו עדיין משתפים את הסרטון בהמוניהם אם במקום אישה היה ניצב שם גבר שתחתון בגד הים שלו נתלש ממנו?

המשתפים, כמו גם הצופים בסרטונים כאלה שותפים למעשה בהטרדה מינית שחוזרת על עצמה שוב ושוב עם כל שיתוף. היום זה לא משנה אם הייתם שם וצפיתם בזוועה מקרוב או שאתם צופים בה בבית. זה גם לא משנה אם אתם מצקצקים בלשון או רק מציצנים. שיתפתם? פגעתם. גם אם לא מתכוונים לכך לעצם השיתוף עלולות להיות השלכות קשות בדמות אנשים שצופים ומבקשים לחקות.

כדאי להפנים שסרטונים כאלה הם לא מצרך מדיה לוהט אלא חומרים לחקירה משטרתית. אין שום סיבה שגופי תקשורת וגם דפי פייסבוק יירתעו מפרסום תכנים הפוגעים בכבודם של אנשים חזקים אך משום מה זה נראה להם לגיטימי כאשר השיימינג נגרם לאישה, לא כל שכן תיירת זרה, ולכן זה נראה להם לגיטימי.

אי אפשר לחסום ולצנזר את ווסטאפ, גם לא לסגור את פייסבוק ואת החופש של כל משתמש לשתף כל תוכן שנראה לגיטימי, אך הדגש הוא על הלגיטימי. אם כל מי שישתף סרטון כזה יספוג תגובות שליליות על עצם הפרסום (לא על הדיון או עצם הביקורת), אם משתפים כאלה יסבלו מדיווחים וסגירה של דפי הפייסבוק שלהם, בפעם הבאה הם יחשבו פעמיים. גם ביקורת כזו לא תעלים סרטונים כאלה מהרשת או תגרום לאנשים להתגבר על יצר המציצנות שלהם, אך היא בהחלט יכולה לצמצם את התפשטותם בפני משתמשים ברשתות חברתיות שנאלצו לצפות בעל כורחם.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן