על התמכרויות, גמילה ומה שביניהם

מרכז גמילה מסמים ואלכוהול
התמכרות היא מצב של תלות פיזית ונפשית בקיומן של פעילויות מסוימות או בשימוש בחומרים מזיקים. במצבי תלות בחומרים מזיקים, המכור פועל באופן ישיר וכפייתי להשגת הסם. השימוש בחומרים המזיקים יסוו למשתמש באופן מיידי יחסית, לתחושות אושר והקלה זמניים הידועים כ"היי", אותן הוא ינסה לשוב ולהרגיש. החומר המזיק והעיסוק בו הם אלו שמנהלים את חייו של האדם. להתמכרות, ובייחוד להתמכרויות קיצוניות וחריפות, יש השפעות קטלניות על בריאותו של המכור. ומלבד זאת, עלולות להיות השפעות והשלכות הרסניות על שאיפותיו, על יכולותיו, על מערכות יחסיו עם הסביבה ועל עבודתו. בדרך כלל, מאחורי ההתמכרות מסתתרת הפרעה נפשית עמוקה יותר, עליה מנסה המכור "להקל", באופן ישיר ומודע או באופן סמוי ועקיף, עם החומרים המזיקים. ההתמכרויות הנפוצות ביותר הן התמכרות לסמים ולאלכוהול.

התמכרות לסמים
סמים הם שם כולל לחומרים פסיכואקטיביים, המשפיעים ומשבשים את תפקודה של מערכת העצבים המרכזית, המוכרת יותר במינוח המוח. ישנם סוגים רבים של חומרים פסיכואקטיביים, כאשר הם נבדלים בסוג השימוש בהם: שימוש ושימוש לרעה. חלק מהסמים כוללים תרופות שנועדו לצרכים רפואיים, כמו אקמול ומריחואנה רפואית, הנחשבים למקובלים לשימוש. גם סמים בעלי מטרות רפואיות מיועדות לשימוש תוך הקפדה על מינונים נכונים והתייעצות עם אנשי מקצוע. סמים נוספים שנחשבים לחוקיים הם קפאין, אלכוהול וטבק. סמים רבים אחרים אסורים לשימוש ולצריכה. רבים מהחומרים הפסיכואקטיביים יכולים להוביל לתלות בשימוש, ואכן אנו רואים מכורים רבים לטבק הנמצא בסיגריות.

באופן כללי, רוב הסמים הלא החוקיים גורמים לסבילות בשימוש. כלומר, הגוף מתרגל לסם ועליהם להגביר את כמויות השימוש בו כדי לחוש את אותו אפקט חיובי ותחושות "היי" שהרגישו בהתחלה. חלק מהסמים גורמים לתחושה של "דאון", תחושות פיזיות ונפשיות רעות, בסוף השימוש.

מאפיין נוסף הוא תסמונת גמילה, "קריז", המתרחשת אצל מכורים בהיעדר הסם או במצבים של טיפול בהתמכרויות והניסיון להיגמל. הקריז מלווה בתחושות פיזיות לא נעימות, ובמקרים חריפים בתחושות פיזיות נוראיות אשר קשה מאוד להשתלט עליהן ומחייבות טיפול רפואי. מלבד זאת הקריז יכול להיות מלווה גם בתחושות נפשיות לא פשוטות. השימוש בסמים משבש ומעוות את הקשר עם המציאות, ולכן ברגע שמפסיקים להשתמש בסם, "הכיסוי" של המציאות יורד והמכורים רואים אותה בדיוק כפי שהיא, ולכן הם עלולים לסבול מנטיות אובדנות ומתחושות פרנויה.

בשל ההשפעה הרעה שיש לסמים על הגוף, גמילה מסמים הפכה לאחת הגמילות הנפוצות יותר בארץ ובעולם.
התמכרות לאלכוהול
"לי זה אף פעם לא יקרה",  "רק עוד כוס אחת", "מה זה קצת אלכוהול אחרי העבודה?", הם משפטים הנפוצים למכורים לאלכוהול. היותו של האלכוהול סם חוקי, מקשה להבחין על ההבדל בין "שימוש סביר ונומרטיבי" לבין תלות במשקה. ראשית, יש להדגיש שוב שאלכוהול הוא סם פסיכואקטיבי, הוא נחשב לסם מרדים המדכא אזורים במוח הקשורים בקבלת החלטות, בקוארדינציה ובחשיבה הגיונית, למרות האפקט "המעורר" ו"הממריץ" שהוא גורם בשל טשטוש העכבות. גיל ההתבגרות הוא גיל מלווה בלחצים, חששות ומצבי רוח משתנים באופן תדיר ומהיר. לכן, אין זה מפתיע שהוא מבוקש מאוד בקרב ילדים ומתבגרים, על אף שהוא אינו חוקי לשימוש מתחת לגיל 18.

אלכוהול מקושר להתנהגות פלילית, כמו התנהגות אלימה ונהיגה מסוכנת בכביש. נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא מסוכנת ביותר, בשל השיבוש ביכולות התפקוד וההבנה, ולכן נחשבת לעבירה על החוק. גם גמילה מאלכוהול מתאפיינת בתסמיני גמילה, כמו האנגאובר.

 
גמילה מסמים ומאלכוהול
תהליך גמילה מסמים ואלכוהול הוא תהליך קשה מאוד אך הכרחי כדי לחיות חיים נורמטיביים ומספקים עם קשר למציאות. לכן, כדי להבטיח את הצלחת תהליך הגמילה, רצוי להיעזר בליווי מקצועי. מרכז גמילה "יד הצלה" מהווה מסגרת בית חמימה שבה המכורים יקבלו ליווי וטיפול מסור משרשרת של אנשי מקצוע איכותיים, מנוסים ומומחים בתחום.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן