חוקרים גילו שיש רק ארבעה סוגים של משתמשי פייסבוק: איזה סוג אתם?

חוקרים גילו שיש רק ארבעה סוגים של משתמשי פייסבוק

כל משתמש פייסבוק שאינו תמים צריך לדעת שעבור החברה אנחנו מידע עובר לסוחר. אך מהצד של המשתמשים פייסבוק עשויה למלא צרכים שונים. יש מי שנעזר בה כדי לשמור על קשר עם חברים רחוקים. אחרים מקדמים בה יצירות שלהם או חוות דעת מקצועיות. יש מי שמשתמש בה כדי להתעדכן בחדשות, לקרוא סטטוסים או לצפות בסרטונים ויראלים, לנהל ויכוחים פוליטיים ועוד.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת International Journal of Virtual Communities and Social Networking מאשר את הפרשנות המגוונת של הרשת החברתית בעיני משתמשיה אך מציע ארבעה סוגים עיקריים של משתמשים: “בוני מערכות יחסים”, “צרכני חלון ראווה”, “המתריעים בשער” ו”סלפים”.

המחקר נערך על ידי חוקרים בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת בריגהאם יאנג. החוקרים מציינים כי ארבע קטגוריות המשתמשים עלו מתשובות של נשאלים לרשימה של 48 הצהרות בהן “פייסבוק מדכא ומלחיץ אותי”, “פייסבוק עוזר לי לקבל עזרה מאנשים או לעזור” ועוד. הנשאלים התבקשו לדרג כל הצהרה מ”מאוד מסכים” ל”לא מסכים”. בשלב מאוחר יותר נוספו מחקר איכותני וראיונות אישיים כדי לתקף את הממצאים.

צריך לציין כי רק 47 נשאלים השתתפו במחקר, אך החוקרים טוענים כי בזכות מתודולוגיית Q, המשמשת לבדיקת השקפות מגוונות בנושאים סובייקטיביים ושיטות המחקר, מספר המדגם הקטן מספיק כדי לחשוף דפוסים אמיתיים. החוקרים מסכימים שיש אנשים שימצאו את עצמם ביותר מקטגוריה אחת, אך לדבריהם סביר להניח שנמצא קטגוריה עיקרית אחת עמה נזדהה יותר. המחקר הזה נערך רק בקרב אמריקנים בגיל 18 עד 32 כך שאין ודאות שהוא מדויק גם לגבי מדינות אחרות. שתפו אם מצאתם את עצמכם בין הטיפוסים הבאים.

בוני מערכות יחסים

משתמשים אלה נעזרים בפייסבוק כרשת נטוורקינג. הם מחזקים קשרים עם בני משפחה וחברים. פייסבוק משמשת להם המשך טבעי לחיי האוף ליין. הצהרה עמה נטו להזדהות אנשים שנכללים בקבוצה הזו היא “פייסבוק מאפשרת לי לבטא אהבה למשפחתי ומאפשרת למשפחתי לבטא אהבה אלי”.

חברי הקבוצה הזו לא רואים בפייסבוק חברה חברתית וירטואלית ופתוחה אלא סוג של רשת מצומצמת הכוללת בני משפחה וחברים. בוני מערכות יחסים נוטים לשתף הרבה בניוזפיד ולהיות צרכנים כבדים של תמונות וסרטונים. הם נוטים להגיב הרבה על תמונות וסטטוסים של אחרים ולהשתלב בדיונים.

צרכני חלון ראווה

הם נמצאים בפייסבוק מכורח “מחויבות חברתית” ורואים בה חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. הם לעתים רחוקות ישתפו מידע אישי, תמונות או סטטוסים. הם לא עושים הרבה לייקים ולא מגיבים הרבה.

גברים ונשים בקבוצה זו הזדהו עם משפטים בנוסח “אני יכול להציץ בחופשיות בפרופיל פייסבוק של אדם שאני דלוק עליו וללמוד מה הוא אוהב ומה מצבו המשפחתי” או “אני חייב להשתמש בפייסבוק כדי לשמור על קשר עם אנשים”.

המתריעים בשער

הם עיתונאים מקצועיים, בלוגרים, פעילים ומארגני אירועים שרואים בפייסבוק אופרת סבון. בניגוד לבוני מערכות היחסים, העולם הווירטואלי שלהם לא דומה לחיים האמיתיים שלהם. הם ישתפו מידע שנועד להגיע לכמה שיותר אנשים שאינם מכירים כלל. הם פחות מחפשים את הקשרים האישיים ומתמקדים בנושאים גדולים.

הם גם אלה שישתפו את הממים הפוליטיים וחדשות מדאיגות. המתריעים בשער הם הראשונים שיספרו לכם מה קורה – דרך פייסבוק. הם מעדיפים לשמור על קשר עם משפחה וחברים לא דרך פייסבוק אלא בערוצים אישיים כמו טלפון או הודעות טקסט ישירות.

הסלפים

הסלפים משתמשים בפייסבוק באופן דומה לבוני מערכות היחסים – הם משתפים תמונות, סרטונים ועדכוני סטטוס. אך הם עושים זאת בעיקר כדי למשוך תשומת לב אל עצמם. הם נטו להסכים עם אמירות כמו “ככל שאני מקבל יותר התראות אני מרגיש יותר מוערך”. על אף שהסלפים הכי פחות מודאגים מייצוג לא אמין של הדמות שהם מבטאים און ליין, החוקרים גילו נטייה ל”שואו אוף” גם אצל טיפוסים אחרים, שמנסים להצטייר כאנשים אוהבים ודואגים מכפי שהם בחיים האמיתיים. גם עבור המתריעים בשער פייסבוק משמש סוג של מיסוך שמאפשר להם לשתף דעות ורעיונות ביתר קלות מאשר במציאות.

עם איזה טיפוס פייסבוק אתם הכי מזדהים?

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן