שאלות פתוחות בעקבות סגירת שוק הרשת האפלה AlphaBay והמוות המסתורי של מפעילו

AlphaBay, אחד השווקים הבולטים ביותר ברשת האפלה (darknet), נסגר באופן מסתורי מוקדם יותר החודש. על אף שמשתמשים העלו חשדו כי העלמות האתר היא חלק מעוקץ, התברר בימים האחרונים כי הסגירה בוצעה כתוצאה משיתוף פעולה של הרשויות בארצות הברית, קנדה ותאילנד.

אלכסנדר קאז, 26, המייסד לכאורה של השוק המקוון שמכר סמים, הנשק וסחורות לא חוקיות אחרות, נמצא מת ביום רביעי בתא כלא בתאילנד, על פי דיווחים מהימנים.

סיבת המוות של האיש, אזרח קנדי שנודע בכינוי DeSnake, הייתה ככל הנראה התאבדות באמצעות מגבת על פי מקורות שונים. קאז, שניהל סגנון חיים ראוותני בתאילנד ונהג בארבע מכוניות למבורגיני, החזיק בהון בשווי של קרוב ל-12 מיליון דולר, כולם נתפסו על ידי השלטונות.

שוק הרשת האפלה AlphaBay

וול סטריט ג’ורנל מדווח על פי מקורות עלומים כי הרשויות בארצות הברית, קנדה ותאילנד שיתפו פעולה בחקירה שהביאה למעצרו של קאז, שהיה מנהל האבטחה של הזירה, בחמישה ביולי. זה קרה יממה לאחר סגירתו של אלפאביי.

בנגוק פוסט מדווח כי קאז המתין להסגרה כאשר סוהר מצא אותו מת בתאו. AlphaBay, שהייתה זירת השוק המקוונת הגדולה בדארק ווב, גלגלה בין 600,000 ל-800,000 דולרים ביום על פי הערכות. אלפא ביי היה היורש הלא רשמי של Silk Road (דרך המשי), שירות Tor חסוי שמשתמשיו יכלו לצפות בתוכנו באופן אנונימי ובטוח, ללא חשש לניטור תעבורת הרשת שלהם. האתר, שכונה eBay אפל, הציע מגוון של סחורות גנובות ולא חוקיות בביטקוין. ה-FBI הפסיק את פעילות האתר באוקטובר, 2013, ועצר את המפעיל שלו, רוס ויליאם אולבריכט, עליו נגזר מאסר עולם וקנס של 184 מיליון דולר.

לאחר ש-Silk Road התפוגג הופיע אלפאביי ב-2014 והחל להתבלט בין השווקים האפלים של הווב כאשר הציע טובין בלתי חוקיים מסמים ועד כרטיסי אשראי גנובים, נוזקות ושירותי סחיטה. הסגירה של אלפא ביי  שלחה גלי הלם לכל רחבי הדארקנט ודחקה את הקונים והמוכרים לשווקים חלופיים, שקשה לכנותם תחליפים הולמים.

אלפא ביי, שבלט בעיקר בתחום הסחר בסמים, הציע 300,000 רשומות של סמים, כרטיסי אשראי גנובים ועוד סחורות אסורות. תשתיות הרשת של השווקים החלופיים בוודאי כורעות תחת העומס בימים אלה. על פי הדיונים שמתנהלים בפורומים של הדארק ווב ברדאיט, רוב משתמשי אלפאביי התכוונו לאמץ בשלב ראשון את Hansa, שוק אפל שכולל יותר מ-24,000 רשומות סמים. אך ביום חמישי הודיע Hansa על סגירת שעריו למשתמשים חדשים עד הודעה חדשה עקב עומסים טכניים שנוצרו בגלל פליטי אלפאביי.

שוק הרשת האפלה AlphaBay

משתמשים אחרים פנו ל-Dream Market, חלופה ותיקה ומהימנה פחות מ-Hansa, אך כוללת קטלוג סמים מרשים יותר. Dream Market לא היה זמין בסוף השבוע, אך ככל הנראה הסיבה הייתה עומס על השרתים. AlphaBay, Hansa וגם Dream Market אינם אתרי אינטרנט רגילים אלא “שירותים נסתרים”, הנגישים רק באמצעות תוכנת האנונימיות Tor.

באופן אירוני למדי משתמשים התלוננו על נוכלים שניצלו את חוסר היציבות של Dream Market כדי לפרסם קישורי פישינג שמשכו משתמשים לאתרי חיקוי בהם נגנבו מהם חשבונות המשתמשים שלהם באתר או את הביטקוינים בהם הם השתמשו לעסקאות בשוק השחור. “מה קורה לשוק?”, התלונן משתמש שטוען כי מצא פלסטיק וזכוכיות במריחואנה שהזמין, “יותר מדי הונאות וזיופים. השוק צולל מטה”.

אחת השאלות הפתוחות היא כיצד ה-FBI הצליח לפצח את אלפאביי, אשר Tor וביטקוין היו אמורים להגן על האנונימיות של מפעיליו, קוניו, מוכריו ומנהליו. שמועות עקשניות מדברות על חפרפרת של ה-FBI שהתחזה לאחד הספקים באתר. במשך חודשים אחד מבעלי אלפאביי, Alpha02, היה נתון לסחיטה שאיימה לחשוף את פרטיו והוא אף שילם לסוחט 100,000 דולר. בעקבות היעלמות האתר הבחינו משתמשים כי ארנקי הביטקוין שלהם התרוקנו לטובת חשבונות אחרים, בדרך שמזכירה יותר הונאה וקשה לייחס אותה ל-FBI. משתמשים מאמינים כי אותו Alpha02 אחראי להונאה.

 החשדנות בהחלט במקום. ב-2014 נסגר בפתאומיות Evolution, שוק דארקנט שהציע חומרים פדופילים ושירותים כמו רצח, טרור, זנות, הונאות פונזי והימורים. מאוחר יותר התברר כי הסגירה הייתה הונאת אקזיט, שאיפשרה למפעילי האתר לגנוב 12 מיליון ביטקוינים מהמשתמשים. ניסיון העבר מראה כי סגירה של שירותים והונאות פוגעות בשווקים הלא חוקיים רק בטווח קצר ולאורך זמן הן רק מושכות משתמשים חדשים לרשת האפלה. באלפאביי, למשל, היו פי 20 רשומות מאשר ב-Silk Road. כל עוד יש ביקוש מישהו ימלא את החלל הזה במוקדם או במאוחר והוא ילמד מטעויות קודמיו.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן