איך לנהל שיחות פיננסיות מביכות עם בן או בת הזוג ולהישאר ביחד

כשהחצי השני שלכם אומר “אנחנו צריכים לדבר”, מפלס הלחץ עולה. כשמדובר בעניינים פיננסיים, הוא כבר מזנק גבוה. כך תערכו את השיחה הזו בצורה חכמה ואפקטיבית

בחורה מאוד פרקטית שפגשתי פעם אמרה לי ״מערכת יחסים זו שותפות כלכלית״. זו אולי לא האמירה הכי רומנטית ששמעתי בחיי, אבל קשה לי לערער על נכונותה. הרי כסף נמצא על השולחן כבר מהדייט הראשון, לפחות ברגע שמגיע הזמן לשלם, והוא מלווה את הזוגיות עד יומה האחרון.

עם התפתחות הקשר כבר מדברים על מגורים משותפים, נסיעות לחו״ל, מתחילים להתעניין בקניית דירה וביטוח משכנתא ומתישהו גם האם לקנות מפרשית או יאכטה לתקופת הפנסיה.

התשובה לשאלות הללו מבוססת על המצב הכלכלי של שני הצדדים, אבל בניגוד לשיחות על רגשות, פוליטיקה, עבודה, מחלות תורשתיות או אפילו על תנוחות חביבות במיטה – על כסף לא נעים לנו לדבר. לא נעים לנו לשאול כמה הצד השני מרוויח, לברר בנוגע לסכום הכסף שאולי ישנו באיזו קרן השתלמות או לתהות בקול על מצבם הכלכלי של ההורים שאולי יוכלו לסייע.

בכל מערכת יחסים מגיע שלב בו הטרמינולוגיה משתנה ובמקום לדבר על עצמכם בגוף ראשון יחיד אתם עוברים לדבר ברבים. האנחנו הזה כולל את העדפתכם לבלות בקולנוע על-פני בירה בבר, את חיבתכם המשותפת לצבע ירוק-בקבוק או את העובדה ששניכם לא שומרים כשרות, אבל הוא גם מכיל בתוכו את מצבך הכלכלי שהפך להיות מצבנו.

בכל טור עצות או מדריך לזוגות תמצאו שהתקשורת בין שני בני הזוג חשובה להצלחת הקשר. מומלץ לא לשמור דברים בבטן, לדעת איך ומתי להתחיל שיחה על מה שמפריע, לא לשכוח להגיד לשאתם אוהבים ולדבר גם על נושאים שלא נוח לנו איתם: החמות שמעלה את חמתכם, הבל הפה המצחין בחזרה מהפאב ומצבנו הכלכלי.

אם אתם נמצאים בתחילתו של קשר, זכרו להחיל את העצה לתקשורת טובה גם על הנושא הזה. אבל איך מתמודדים עם סיטואציות פיננסיות מורכבות ואיך מנהלים את השיחה בצורה הנכונה ביותר מבלי ליפול במלכודות? ובכן, זה תלוי בשיחה.

שיחת פישלתי וזה יעלה לנו הרבה כסף

רכשתם מכונית ספורט, גיהצתם את כרטיס האשראי או לוויתם כסף בשוק האפור – פישלתם והגיעה העת לשתף בחדשות. חפשו זמן רגוע ונטול הסחות דעת לשיחה, ורק אחרי שאתם בעצמכם רגועים יותר. כל עוד המוציא לפועל לא עומד מחוץ לדלת הבית עם 80 חיילים המוכנים להסתער ולגבות את הכסף שאתם חייבים, דאגו להגיע לשיחה אחרי שאכלתם ושתיתם משהו, נשמתם הרבה אוויר וספרו מה קרה.

שיחת פישלת וזה יעלה לנו הרבה כסף

גיליתם על הוצאה שערורייתית או חוב לאחר שאלו בוצעו ואתם חושבים שזה לא עולה בקנה אחד עם התקציב שלכם או שיש בהם בעייתיות אחרת? לפני שאתם מזמינים את הצד השני לשיחה, זכרו איך אתם מרגישים לגביו שלא ברגע נתון זה והימנעו מטונים צורמים. במקום להפנות אצבע מאשימה, נסו להפוך את הבעיה לכזו ששניכם אחראים לפתרונה והציעו לדבר על ״התוכנית שלנו לתשלום החוב שלנו״ במקום לשאול ״מה בכוונתך לעשות?״.

תמונה: Shutterstock

שיחת פישלנו וזה יעלה לנו הרבה

ההוצאות של שניכם (ביחד ולחוד) גבוהות מדי והגיעה השעה לדבר על זה. העובדה ששניכם אשמים אמורה להפוך את השיחה הזו למעט קלה יותר. מעט. כתבו את נקודות המפתח שחשוב לכם שיעלו בשיחה וגם יתרונות וחסרונות וחשבו על התגובות האפשריות של הצד השני. אתם לא צריכים לבלות ימים שלמים בבניית תרחישים אפשריים לשיחה, אבל על בסיס ההיכרות עם הצד השני, תוכלו לנווט אותה לתוצאה הטובה לשניכם מבלי לחוש מבוכה או לעורר מריבה.

שיחת אם אדבר על זה, זה ייראה כאילו אין בינינו אמון

הדוגמה הטובה ביותר לשיחה כזו היא הרצון של אחד הצדדים לבקש הסכם ממון בטרם הנישואין. עצם העלאת הנושא בהקשר של מאורע כה חגיגי ומרגש יכולה לעורר השגות בנוגע לעד כמה אתם באמת בטוחים לגביו, ובאופן טבעי עלולות לעורר כעס. לכעס הזה אתם צריכים לצפות אך לא להשיב באותה המטבע ולפעמים תצטרכו לתת לצד השני קצת זמן לעכל.

שדה מוקשים: דברים שלא אומרים

כדי להסיר עוד כמה מוקשים פוטנציאלים, קראו את טור העצות של ד״ר צביה גרנות שפורסם בלאשה. אף על פי שהעצות נכתבו ביחס לניהול שיחות עם בני זוג באופן כללי, אך חלקן רלוונטיות גם לענייננו.

אלה כמה דברים שכדאי להימנע מלומר:

אבל את/ה – כל משפט שחלקו הראשון מורכב ממה שרציתם להגיד וחלקו השני מתחיל באבל את/ה, משאיר את השיחה בחלק השני, הפחות רלוונטי והמאשים לרוב.

רק בגללך – קחו אחריות על הבחירות שלכם ואל תשליכו אותם על הצד השני.

אילו היית – אילו ציפורים. מה שנראה לכם כביטוי אהבה, התנהגות נאותה בזוגיות או סמל לאהבתכם הנצחית לא בהכרח מתקיים כך בצד השני. קחו בחשבון את נטיותיו והעדפותיו של החצי השני שלכם.

רק אם את/ה – מינוס ומינוס שווה מינוס ושיטת המקל והגזר לא עובדת כבר על מבוגרים. אל תנהלו בראשכם לוח נקודות מי נתן יותר למי ובאיזה הקשר, ונסו להיות שאם אחד בשביל השני ללא תנאי.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן