חיסכון לכל ילד – מה הם יעשו איתו?

המדינה נותנת לכל ילד 50 ₪ בתכנית חיסכון לכל ילד – אבל מה הם יוכלו לעשות איתו כשיגיעו לגיל שאפשר להתחיל?

רוני הראל

בחודש ספטמבר האחרון אושרו בכנסת התקנות המסדירות את התוכנית הממשלתית ״חיסכון לכל ילד״. במסגרת התוכנית, שנכנסת לתוקף החל מה-1 בינואר 2017, יפריש המוסד לביטוח לאומי מדי חודש 50 שקלים לחיסכון על שם כל אחד מילדיכם עד שיגיעו לגיל 18. הורים לילדים שנולדו לפני מועד כניסת התוכנית לתוקף ייהנו מהפקדות רטרואקטיביות של עד כאלף שקלים עבור כל ילד שטרם מלאו לו 18 שנה. אם נבצע חישוב פשוט, הרי שלכל תינוק שייוולד לאחר ה-1 בינואר 2017 יצטבר סכום של כ-10,800 שקלים לכל הפחות.

ההורים מצידם יכולים לבחור באפשרות המאצ׳ינג, ולהפקיד 50 שקלים נוספים – על-חשבון קצבת הילדים – כך שסכום ההפקדה החודשי יעמוד על 100 שקלים בחודש. הביטוח הלאומי מצידו יפקיד מענק נוסף בסך 500 שקלים בהגיע ילדכם לגיל 18, ואם לא תתבצע משיכת כספים לפני הגיעו לגיל 21 יפקיד הביטוח הלאומי 500 שקלים נוספים.

אף על פי שלא מדובר בסכום שיאפשר להם לקנות יאכטה ולהפליג מסביב לעולם, הוא יכול להוות חלק משמעותי בתשלום שכר לימוד באוניברסיטה, בפתיחת עסק, במימון קורסים מקצועיים, בהשקעה ואפילו ברכישת כלי רכב או בטיול אחרי צבא.

למדו היטב

שכרם של בוגרי האוניברסיטאות והמכללות האקדמיות בישראל גבוה ב–51% משכרם של בוגרי מסלולים על־תיכוניים במכללות הטכנולוגיות ובבתי הספר המקצועיים, כך על פי בדיקה שערך ארגון ה-OECD ב-2014. מהדו״ח עולה גם כי שכרם של בוגרי לימודים במסלולים מקצועיים-טכנולוגיים בגילי העבודה (25–64) בישראל גבוה ב-12% משכרם של בעלי השכלה תיכונית, ואילו שכרם של בעלי השכלה אקדמית גבוה ב-70% משל בעלי השכלה תיכונית – או, במילים אחרות: ככל שרמת ההשכלה גבוהה יותר, כך גם השכר. תואר אקדמי יעזור בהבטחת יציבות כלכלית לילדים שלכם.

למדו משהו

אבל, בדומה למסגרת הלימודים בבית הספר – גם לימודים באוניברסיטה לא מתאימים לכל אחד. מצד שני, כיוון שסביר שבבית הספר או במהלך השירות הצבאי (אם בוצע), הילד שלכם לא יזכה ללמוד משהו שיוכל ״לעשות איתו משהו״ בבגרותו, ישנם קורסים מקצועיים שיכולים להעניק לו כלים שימושיים לעתיד. זה יכול להיות קורס כתיבה יוצרת, קורס בישול, יזמות חברתית עסקית, קורס סריגה או קדרות, ואפילו קורסים הקשורים להבנה והשקעות בשוק ההון.

השקעה בשוק ההון

וורן באפט, איש העסקים, איל ההון האמריקאי והאיש הנחשב למשקיע הפרטי הגדול ביותר בעולם, נשאל פעם איך הופכים למיליארדר והשיב: ״צריך להתחיל מוקדם ולחיות הרבה זמן״. גיל 18 או 21 הם זמן מצוין להתחיל ובשוק ההון קיימות מספר אפשרויות ברמות סיכון משתנות שילדיכם יוכל לבחור בהם.

פתיחת עסק

אפשרות נוספת לשימוש בכספי החיסכון היא לטובת פתיחת עסק קטן. הסכום שייחסך לא יכסה את כלל ההוצאות הצפויות אך בהחלט יסייע במימון הצעדים הראשונים: שכירת מקום או רכישת ציוד, התייעצות במקרה הצורך עם רו״ח, תשלום על רישוי מתאים, הנפקת חשבוניות ואולי אפילו פרסום ראשוני. אף על פי שלכל עסק חוקים משלו ותקנות משלו הצעדים הראשונים דומים ומלבד סכום ראשוני שמסייע דרושה גם השקעה וחריצות על מנת להפוך אותו לעסק מניב ואף משגשג.

טיול אחרי צבא

שמרנו את האפשרות הזו ממש לסוף ולא בכדי. מטרתו של החיסכון לכל ילד היא סיוע לצעירים בצעדיהם הראשונים כבוגרים, אבל הטיול אחרי הצבא כבר הפך למסורת ישראלית. בין אם מדובר בטיול מוצ׳ילרים בדרום אמריקה, טיול הכולל עבודה תמורת מגורים בחוות חקלאיות באוסטרליה וניו זילנד או בטן-גב וקצת הייקינג במזרח הרחוק – כמה מאות אלפי צעירים יוצאים אחרי הצבא לטיול שנמשך בין שלושה חודשים לשנה. עלות המסע הזה, שיש לו חשיבות בפיתוח עצמאות הצעירים ולעיתים זו ההזדמנות הראשונה שלהם בחיים להבין מי הם ומה הם רוצים, נעה סביב כמה עשרות אלפי שקלים, החל מ-20,000 שקלים לכחצי שנה בנפאל, הודו או תאילנד ועד 60,000 לאותה התקופה באוסטרליה, (לא כולל את כרטיסי הטיסה, חיסונים, ויזות למדינות מסוימות, וכמובן ציוד הולם).

בשורה התחתונה שימוש בכספי החיסכון לטובת הטיול אולי נראית כמו האופציה הכי כיפית, אך בטווח הארוך השקעת הסכום בלימודים, הקמת עסק או שוק ההון תוכיח את עצמה כמשתלמת יותר. חשוב שתזכרו שההחלטה על מה לעשות עם הכסף הזה היא בסופו של דבר לא שלכם כיוון שהכסף עצמו לא שייך לכם, אך יש לכם לכל היותר 18 שנה לנסות ולכוון את ילדיכם להוצאה הנבונה ביותר עבורו.

תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן