הסיפורים הפחות מוכרים מאחורי 11 מודעות קריאייטיביות ששינו את העולם

מודעות ששינו את העולם

בשנת 1704 התפרסמה המודעה הראשונה של אדם שניסה למכור בית בלונג איילנד. מאז תעשייית הפרסום עברה לא מעט. במהלך השנים התפרסמו מאות מודעות ברחבי העולם שעשו הרבה יותר מאשר לשכנע אותנו לרכוש מוצר או שירות.

הקמפיינים שנחקקו מתבססים על קופי ששינה את החיינו וההשפיע על הדרכים בהם אנו מתקשרים ומתייחסים זה לזה, החל מהפסקות קפה, הבגדים שאנחנו לובשים ועד הסרטונים שאנו משתפים און ליין.

רוצים להפוך את היצירתיות שלכם למקצוע משתלם? התחילו בקורס קופירייטינג ומדיה חברתית בבצפר. לפרטים>>

לפניכם 11 מודעות עם קופי שהשפיע עמוקות על התרבות האנושית:

1. אנחנו יכולים לעשות את זה! (1942)

לעתים נדירות מודעה מקבלת חיים משל עצמה וחשיבותה עולה בהרבה על המטרה המקורית שלשמה נוצרה.

זה מה שקרה למודעה We Can Do It של ווסטינגהאוס אלקטריק עם הדמות האייקונית המפורסמת של אישה שרירית וחזקה שתופסת את מקומה בעבודה.

הפוסטר נועד במקור אך ורק לעודד את המוראל של העובדות במפעלי ווסטינגהאוס, שעסקו בייצור קסדות בימי מלחמת העולם השנייה.

הפוסטר כלל לא קושר במקור לרוזי המְסַמְרֶרֶת (או רוזי הממסמרת, אייקון תרבותי פמיניסטי אמריקני מתקופת מלחמת העולם השנייה שנועדה לייצג את הנשים שתרמו למאמץ המלחמה כפועלות בתעשיית הנשק, בתפקידים שנחשבו עד אז לגבריים, וזוהתה עם המודעה מאוחר יותר. רק בשנות ה-70 וה-80′ של המאה הקודמת הדמות החלה להתעצב כסמל להעצמה נשית ולמטרת העברת המסר שנשים יכולות להיות חזקות, עצמאיות ולתת עבודה.

2. יהלומים הם לנצח (1947)

אנחנו מציעים נישואין באמצעות טבעת יהלום בגלל דה בירס.

בשנת 1938, דה בירס, קרטל חברות לכרייה ולייצור של יהלומים, סבל מדשדוש במכירות. אלה הלכו ופחתו לאורך שני עשורים אך מרגע שהחל השפל הגדול, מעטים רצו להיות משויכים עם יהלומים, שנתפשו מותרות של אלפיון עליון, מסביר ג’יי קורטני סאליבן ב”וושינטון פוסט”.

הם שכרו את סוכנות N.W. Ayer כדי לחשוב על דרך חדשה למתג יהלומים עבור האמריקני הממוצע. ב-1947 הציעה אשת הקריאייטיב מארי פרנסס גרטי את הסלוגן “יהלום הוא לנצח”. גם היא וגם עמיתיה לא התלהבו מהסלוגן הזה אך לבסוף השתמשו בו בקמפיין שעלה בשנה לאחר מכן.

הסלוגן מיד תפס את הציבור האמריקני, שהחל לקשר בין האבנים הטובות לסמל לברית זוגית והבטחה לאהבה נצחית ולא רק מותרות מנקרות עיניים.

“יהלום הוא לנצח” הופיע בכל פרסומת של דה בירס מאז 1948 ואילו Ad Age הכתיר זאת הסלוגן הטוב ביותר של המאה ה-20.

3. קחו לעצמכם הפסקת קפה (1952)

היום הצירוף הפסקת קפה נשמע טבעי אך בשנות ה-50 אנשים לא חשבו על הפסקה וכוס קפה כשני גורמים שבהכרח משתלבים יחד. הייתה זו חברת Coffee Bureau ששינתה הכל עם מודעה שפנתה לעובדים: “קחו לעצמכם הפסקת קפה – ותקבלו את כל מה שקפה נותן לכם!”.

הפסקת קפה הפכה מאז ל”דבר”.

ה”קופי” של ה-Coffee במקרה הזה נשמע די מוזר והיום ספק אם היה מאושר לפרסום, אך המסר שהוא ביקש להעביר עבר, הרבה לפני שחוקים קבעו את זכותם של העובדים להפסקות בזמן העבודה.

בשנת 1964 הקפה עלה שוב לכותרות כאשר איגוד עובדי תעשיית הרכב איים בשביתה אם לא תובטח הפסקת קפה בחוזים שלהם.

4. תחשוב קטן (1959)

קמפיין “תחשוב קטן” של פולקסווגן, על ידי סוכנות הפרסום “דויל דיין ברנבאך”, הכניס חודש לתקשורת של תאגידים עם צרכנים. הוא נתן ביטוי לחוסר שביעות הרצון בציבור עם עידוד הצריכה ההמונית בשנות ה-50′.

בעוד המתחרים השמיעו הבטחות מרחיקות לכת על כך שהמוצרים שלהם ישנו את חיי הצרכנים, הקול של פולקסווגן היה אישי ומידתי. זמן קצר לאחר מכן, מפרסמים החלו לזנוח את המילים הגדולות בפיצ’ים שלהם לטובת קמפיינים מתוחכמים יותר שהכירו בספקנות של הצרכנים בפרסומות והציגו את הצריכה כאמצעות לבטא את האיניבידואליות במקום משהו שעושים כמו כולם.

5. פשוט תעשה את זה (1988)

מודעת Just Do It הראשונה של נייקי הציגה את האצן בן ה-80 וולט סטאק רץ לאורך גשר גולדן גייט בסן פרנסיסקו במסלול היומי בן 27 ק”מ.

הקופי היה כה פשוט עד כי לא נדרש כל הסבר נוסף, והפך עד מהרה לשם נרדף לאנשים שרוצים לדחוף את עצמם לשיאים חדשים.

הסלוגן בן ה-28 משכנע עד היום אנשים שהם יכולים להיות אתלטים אם רק יבחרו בכך. כל מה שהם צריכים זה זוג נעלי ריצה ו-To Do It.

 

6. כן אנחנו יכולים (2008)

שלוש המילים הקטנות האלה הניעו פעילות אמנותית, תקשורתית ופוליטית בהיקף שארצות הברית לא ידעה זה הרבה זמן. בחלוף זמן לא רב אדם אפריקני אמריקני נבחר לראשונה לתפקיד הפוליטי החשוב ביותר בעולם.

על אף שברור לנו היום שהמתחים הבין גזעיים בארצות הברית לא נעלמו, וגם העתיד הפוליטי והכלכלי של המדינה העצומה הזו לא נראה סוגה בשושנים, הבחירה של ברק אובמה העניקו לרבים תקווה חדשה כי ניתן לשבור את תקרת הזכוכית. הבחירה הזו החזירה לתהליך הפוליטי גם אוכלוסיות שהתייאשו ממנו. שלוש המילים האלה דיברו ישירות אליהן.

7. Think Different (משנת 1989)

Think different אולי לא נהנה מזיהוי אוטומטי עם חברת אפל כמו חלק מהסלוגנים האחרים ברשימה, אך הוא מבטא במדויק את פילוסופיית העיצוב של אפל, שפנתה לאינדיבידואלים שמאסו במחשבים אפורים וחסרי השראה.

זו אפל שחיברה לראשונה בין מוצרים דיגיטליים לסטייל וסגנון חיים ומכרה לאנשים חוויה ולא מוצר. עם העליה של האייפוד הדור הדיגיטלי החדש הושפע עמוקות משתי המילים האלה של אפל.

8. We Try Harder (משנת 1962)

בשנת 1962 ביקשה Avis לעלות עם קמפיין פרסום חדש. מאז התחלת פעילותה, חברת השכרת הרכב הזדנבה מאז הקמתה מאחורי מובילת השוק, הרץ.

סוכנות הפרסום “דויל דיין ברנבאך” החליטה בצעד נועז לאמץ את העובדה כי אוויס היא במקום השני בשוק כדרך ערמומית להדגיש את שירות הלקוחות של המותג. “כאשר אתה במקום השני, אתה משתדל יותר”, על פי הסלוגן.

מודעות We Try Harder היו הצלחה מיידית. באותה שנה אוויס הפכה מחברת שהפסידה 3.2 מיליון דולר לחברה שהרוויחה 1.2 מיליון דולר – הרווח הראשון שרשמה מזה עשור. משנת 1963 ל-1966 הרץ התעלמה מהקמפיין של אוויס והפער בין שתי החברות הצטמצם מ-61:29 ל-49:36.

9. תן לאצבעות ללכת במקומך (1962)

הסלוגן שטבע אמנון אריאלי ז”ל נולד בתקופה בה נראה לאנשים הגיוני ללכת לתור אחר חנויות ברחוב. ב”תן לאצבעות ללכת במקומך” המסר שעבר הוא כי אפשר להשתמש באצבעות שיעשו בשבילכם את העבודה במדריכי הטלפון המודפסים של דפי זהב. עד היום האצבעות ההולכות הן חלק מהלוגו של דפי זהב.

10. Intel Inside (משנת 1991)

איך משווקים מוצר שבכלל נסתר לרוב המשתמשים שלו? Intel Inside  היה הסלוגן המבריק שנבחר כדי להעביר את המסר כי המחשב שאתם רואים פועל באמצעות טכנולוגיה של אינטל.

Intel Inside נזנח ב-2009 לטובת Sponsors of tomorrow (נותני החסות של מחר) שאיש לא זכר, וב-2013 הסלוגן השתנה שוב ל-Look Inside, שמזכיר את המקור אך הרבה פחות מוצלח.

11. Connecting People (משנת 1992)

נוקיה הציגה את הסלוגן החדש שלה בשנת 1992 ולא החליפה אותו במשך שני עשורים. על אף שהסלוגן מורכב משתי מילים בלבד הוא העביר מצוין את חזון החברה – לחבר בין אנשים ללא תלות במרחק ביניהם או במקום בו הם נמצאים – בדרך זכירה להפליא.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן