שימו לב טבעונים: אתם לא ידידותיים לסביבה כמו שנדמה לכם

אחד הטיעונים המשמעותיים שמשמשים טבעונים זה השימוש בשטחי מרעה על ידי תעשיית הבשר, בגללו נכרתים יערות גשם באמריקה ובמזרח הרחוק. לעומת זאת, גידול מזון צמחי מפיק פי 10-21 חלבון ליחידת שטח מ”ייצור” בשר, נטען

חוקרים שהתבססו על סימולציות ביו-פיזיקליות השוו בין 10 דפוסי אכילה שונים וגילו כי אכילה של פחות מוצרי מזון מן החיים אמנם תגדיל את מספר האנשים שיכולים להתקיים משטח גידול נתון, אך סילוק של כלל מוצרי מזון מהחי אינו הדרך למקסם שימוש בשטחי גידול. הממצאים שלהם מתפרסמים בכתב העת Element שעוסק בהשפעת הפעילות האנושית על האקלים והסביבה.  

החוקרים בדקו תזונה טבעונית, שתי תזונות צמחוניות (אחת הכוללת מזון מחלב ואחרת כוללת חלב וביצים) וארבע תזונות בשריות (עם דרגות שונות של השפעה צמחונית), תזונה דלה בשומנים וסוכרים ותזונה של משפחה אמריקנית טיפוסית.

על פי המודלים שנבדקו, התזונה הטבעונית יכולה להאכיל פחות אנשים מאשר שתי התזונות הצמחוניות ושתיים מתוך ארבע התזונות הבשריות. השורה התחתונה: אם כל בני האדם יפסיקו לאכול בשר ממחר זה לא יתרום יותר לסיכויי ההישרדות של המין האנושי בטווח הארוך. המודל הטבעוני “מבזבז” שטחי אדמה שעשויים לשימוש כדי להאכיל אנשים נוספים.

כמובן שזה לא טיעון מספיק כדי להמשיך לאכול אך ורק בשר. המחקר מציין כי הפחתה בחמות הבשר ומעבר לתזונה המבוססת על צמחים (יחד עם מעט בשר בצד) תתרום רבות לניצול המשאבים שעומדים לרשותנו.

למשל, הצרכן האמריקני הממוצע נזקק ל-10,400 מ”ר של אדמה מדי זמן עבור התזונה שלו או שלה. הנתון הזה פוחת משמעותית ככל שמצמצמים את צריכת הבשר ומוסיפים עוד ירקות. שלוש מהתזונות הטבעוניות צורכות כ-2,000 מ”ר של אדמה בלבד, ובכך הן משחררות שטחי אדמה שנדרשות להאכיל אנשים נוספים.

אז למה המעבר לטבעונות לא עושה שימוש הכי יעיל בשטחי גידול?

כאשר מיישמים תזונה טבעונית לכלל האכולוסיה, התזונה הטבעונית גורמת ל”בזבוז” במשאבי אדמה שיכולים להזין יותר אנשים. זה משום שאנחנו עושים שימוש באדמות שונות כדי להפיק סוגים שונים של מזון, כאשר כל אחד מסוגי המזון זקוק לאדמה בהיקף שונה.

  • שדות מרעה הם לעתים קרובות לא מתאימים ליבולים אך מעולים לגידול בקר.
  • אדמת תנובות, אדמה ראויה לעיבוד ולגידול יבולים, אך בהם הרבה זרעונים ושחת שמשמשים להאכיל בקר.
  • שדות מעובדים מתאימים לגידול ירקות, פירות ואגוזים.

חמש התזונות שהכילו הכי הרבה מזון השתמשו ביבולים ובאדמת המרעה בלבד. חמש התזונות שהשתמשו בכמות הקטנה ביותר של מזון התבססו על אדמות שונות. התזונה הטבעונית היא היחידה שלא התבססה על אדמה שמתאימה לגידולים רב שנתיים ולכן היא פחות יעילה במונחים של הפקת מזון. 

כמובן שאלה ממצאים של מחקר בודד וקשה מאוד לקבוע לאנשים מה לאכול על פי הנחות תיאורטיות שנוגעות לכל האנושות. כלכלנים, ביולוגים, תזונאים וחוקרי סביבה כולם ערכו מחקרים בנושא אך אין להם תשובה חד משמעית משום שישנם משתנים רבים בשרשרת המזון וכמובן גם השאלה הבריאותית שהיא עניין של החלטה אישית והתאמה של כל אדם לתזונה שמתאימה לו.

ואסור לשכוח את הנקודה המוסרית. הרבה טבעונים אינם סבורים כי הבחירה בטבעונית היא שאלה קרה של מקסום שטחי גידול אלא בחירה עקרונית: אסור לבני האדם להתייחס לחיות כמוצר צריכה, לשיטתם.  

תמונת שער: Shan Sheehan

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן