הדו״ח שהסתירו מכם

זה היה אמור להופיע בכותרות הראשיות. במדינה מתוקנת. אבל במקום שבו חלקים מהתקשורת מעדיפים להסיט את האור אל עבר אבני הכותל המבהיקות, הנתונים המפחידים על הקריסה הכלכלית הישראלית מתפיידים לעמודים הפנימיים של העיתון ולסיכומים בני שלוש פסקאות באתרים.

מדובר במאה וארבעים עמודים של דו״ח מקוצר, על איכות החיים בישראל. מדדים כלכליים אמפיריים ומגובים בסקרים שקשורים בדיור, עוני, תחבורה, מזון, בנקאות ואפילו אושר. את הדו״ח הכינו האנליסטים של ארגון ה-oecd- בכירי הכלכלנים בעולם. ממש לא אנטישמים. גם נתניהו מתגאה בכניסת ישראל לארגון המדינות המפותחות לפני חמש שנים. זוהי ביקורת חשובה בהרבה מהספרים הלבנים של מבקרי המדינה שנזכרים, באופן מסורתי, להוציא קיטור רק בשנתם האחרונה בתפקיד.

תצללו לתוך הדו״ח ותגלו סקופים שלא מוזכרים בשום מסיבת עיתונאים או מהדורת לילה:
אחד מכל חמישה ילדים יהודים לא חרדים בישראל, הוא עני, או יהפוך לעני בקרוב. הקלישאה המפורסמת ״הערבים והחרדים מורידים את ישראל למטה״ כבר מזמן לא רלוונטית. 
דירות בישראל הפכו בשבע השנים האחרונות ליקרות יותר מאשר בלונדון ובניו יורק. דירות בישראל. לא רק בתל אביב.
אם אתם משלמים ארבעים אחוזים מהמשכורת שלכם על שכר דירה, אתם בדרך לקריסה כלכלית.
והבנקים- הם ריכוזיים בצורה מבהילה. מנצלים את מצוקת מעמד הביניים וגורפים רווחים אסטרונומים ללא טיפת בושה. ״מחדל מקומם״ בלשון ה-oecd.

גם התחבורה כושלת. המסים גבוהים מדי- אפילו בכלכלה הפסבדו קפיטליסטית של נתניהו. ויוקר המזון משווע. ישראל נמצאת בתחתית הרשימה, בכל המדדים של העולם המערבי, למעט במדד אחד- מדד שביעות הרצון של האזרחים.

ובנקודה הזאת, אנחנו על האוליפוס. מאושרים פי שמונים מהבורגנים בפיורדים של נורבגיה. אנחנו ״הכי מאושרים״ ב-oecd.
מופתעים? האמת היא שאת הסתירה הזאת בין מצב כלכלי אישי לתחושת אושר פנימית אפשר ליישב בקלות. הישראלים עצבנים ומתוסכלים, אבל אם שואלים אותם אם הם מרוצים הם יגידו ש״הכל בסדר״. אף אחד כאן לא פראייר, ולא נעים להודות שהמצב גרוע, במיוחד כשמספרים לנו שהמשק ממשיך לצמוח.

העשירים, באמת מתעשרים יותר. העניים- עניים יותר. והפרחים- לפי ה-oecd, קמלים. רוב הצעירים שנכנסו לשוק העבודה בשנים האחרונות לא יזכו ללבלב גם בעוד עשר שנים. במדינה מתוקנת, ממשלה הייתה נופלת אחרי דו״ח כזה בהצבעת אי אמון. אבל כאן שותים קוקטייל בפאנקוק באילת. “הכל בסדר, אחי״. יש איחוד בין גברים לנשים בכותל.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן