הדבר המפתיע שהכי משפיע לרעה על האושר האישי שלנו על פי מחקר חדש

זה אמור להיות הדבר הכי מרגש וטוב בעולם, משהו שיגרום לכם לאושר אינסופי ואז, כשזה מגיע, אתם רק חולמים על הרגע שבו תוכלו להיות קצת לבד, בשקט ואולי אפילו לישון שנת לילה ארוכה יותר מאשר שלוש שעות ברצף. 

בסרטים ובספרים ובחיים עצמם כך נהוג לחשוב על זה: ילדים זה שמחה, להיות הורה זו מצווה, זו חובה, זה מצופה מכם. אין אושר גדול מזה. יודעי דבר יספרו כי עד שזה לא יקרה לכם לא תבינו. האמנם?

מסתבר שהמוסכמה בעניין הורות עלולה להיות הקונספירציה הגדולה והעתיקה ביותר בעולם, כזו שאמורה לגרום לבני האדם לרצות להתרבות, אך האמת שונה עד מאוד אבל אף אחד לא אומר אותה. זה פשוט לא נעים להיות היחיד שצועק “אבל המלך הוא עירום” או להצטייר כשונא ילדים.

אבל, אם תשאלו מומחים, תגלו שמה שלא נעים להודות בו הפך למסקנה של מחקר רציני שפורסם לאחרונה במגזין “דמוגרפי” הרציני עוד יותר. בואו נתחיל דווקא בשורה התחתונה: אל תתרבו! מתברר כי לתינוק יש השפעה כה שלילית על ההורה בשנה הראשונה להולדתו, עד כי היא פוגעת באושרו אף יותר מאירועי חיים קשים במיוחד כמו פיטורים ואבטלה, גירושים או אפילו מוות של בן זוג!

החוקרים רחל מרגוליס ומיקו מירסקאיה ביצעו מחקר ארוך טווח בקרב 2016 גרמנים. החוקרים עקבו אחר חייהם כשעדיין לא היו להם ילדים ועד שנתיים לאחר הולדת הילד הראשון שלהם. במהלך השנים נתבקשו המשתתפים לדרג את מדד האושר שלהם החל מ-0 (לגמרי לא מרוצה) ועד 10 (מרוצה ומסופק מאוד) בתגובה לשאלה: עד כמה את/ה מרוצה מחייך, תוך לקיחה בחשבון את כל הפרמטרים הקשורים לכך?”. השאלה נוסחה בכוונה בצורה מעורפלת ולא ספציפית בנוגע להולדת הילד בכדי לא לגרום לנשאלים להרגיש שהם עונים תשובה לא מקובלת חברתית. למעשה מטרת המחקר היתה לגלות את הסיבה לפער הגדול שיש במדינות מפותחות בין כמות הילדים שאנשים מצהירים שהם רוצים לבין הכמות שהם מביאים לעולם בפועל.

התוצאות היו מפתיעות! שימו לב לגרף הזה. מסתבר שאנשים חשים לא מרוצים ואף גרוע מזה – מרגישים רע – בכל מיני אירועי חיים, אבל אירוע החיים שגורף את כל הקופה של התחושות השליליות הוא הולדת ילד ראשון:

על פי הממצאים, כ-30% מהמשתתפים דיווחו על רמת אושר זהה או גבוהה לרמת האושר לפני הולדת הילד הראשון, אבל, כל השאר (כ-70%!) דיווחו על פגיעה ברמת האושר בשנה הראשונה והשניה להולדתו.

המחקר מדד את הירידה ב”יחידות אושר”. מסתבר שאצל 37% חלה ירידה של יחידת אושר אחת, אצל 19% חלה ירידה של 2 יחידות אושר ואצל 17% מהמשתתפים חלה ירידה של 3 יחידות אושר. בממוצע מדובר בירידה של 1.4 יחידות אושר בעקבות הולדת הילד הראשון. במחקרים אחרים שבהם השתמשו באותה שיטת מדידה, דיווחו המשתתפים על ירידה של 0.6 יחידות אושר עקב גירושים, ירידה של יחידת אושר אחת עקב אבטלה וירידה של יחידת אושר אחת עקב מוות של בן הזוג. 

התוצאה של החוויה השלילית הזו מובילה לכך שהורים רבים מסתפקים בילד אחד בלבד. למרבה הפלא, התופעה שכיחה יותר אצל הורים בני 30 ומעלה וככל שהם משכילים יותר והיא שכיחה באופן זהה אצל גברים ונשים כאחד. 

כששאלו את ההורים מה פוגע בתחושת האושר שלהם הועלו הקשיים הבאים: קושי בהנקה, מחסור בשינה, דיכאון, תחושת בדידות ופגיעה במערכת היחסים שלהם. כל אלה הם תוצאי לוואי של הולדת התינוק. 

מזדהים עם מסקנת המחקר? יכול להיות שזה יגרום לכם להרגיש עכשיו הרבה פחות יוצאי דופן ו”לא בסדר” בגלל התחושות ה”לא פוליטקלי קורקט” שלכם.

דרך: Washington post

תמונה: shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן