דיון סוער בעקבות ההיתקלות בין ח”כ תמר זנדברג לגדעון רייכר: מהם גבולות המחמאה לאישה

לפני כחמישה ימים התחולל עימות וירטואלי בין העיתונאי הוותיק גידעון רייכר, לבין חברת הכנסת תמר זנדברג. המפגש בין השניים התרחש בתוכנית ‘שאלה משפטית’. רקע המחלוקת- אמירות מצידו של רייכר המתייחסות ליופיה של זנדברג, שגררו תרעומת מצידה של הדוברת שלה, אופיר בר-זהר ולאחריה, גם של חברת הכנסת עצמה.

כך כתב רייכר בדף הפייסבוק שלו:

“אני מבקש לפרוק מעלי עול נפשי כבד. זכיתי היום לקיתונות של ביקורת מעוזרתה הפרלמנטרית של החכי’ת תמר (מר’צ) זנדברג ומעשה שהיה כך היה.
התארחתי בתכנית הטלוויזיה המצויינת בעיני, “שאלה משפטית”  בערוץ 2. המתנתי לתורי להיכנס לאולפן שם אספר את סיפורי באזני שני המראיינים המוצלחים מאוד עורכי הדין רן רייכמן ויוסי כהן.
בעודי ממתין מחוץ לאולפן עקבנו, אני ועוד אורחי השידור אחר המתרחש על המסך .
שני המנחים – המארחים הציגו את המרואיינת החכי’ת הטרייה תמר זנדברג ואני, באווירה הקלילה שאפפה אותנו בחדר ההמתנה לאולפן העזתי לומר בקול את המשפט הבא :”כמה שהיא יפה (התכוונתי לחכי’ת המרואיינת שאכן נראתה במלוא תפארתה על המסך (הוספתי, “על אף היותה שמאלנית”).
זה היה כמובן בהומור. אגב, אני חניך ” השומר הצעיר” במשך כל שנות נעורי, וגם הייתי חבר קיבוץ ” יחיעם ” של מפ’ם, בקיצור שמאלן.
ולפתע, בפרץ בלתי נלאה של תשפוכת מילולית לא מרוסנת התרעמה עלי בתוקפנות עלמה מדובללת שיער, מרכיבת משקפיים וקוצפת ,שישבה בפינה והמתינה. מסתבר שהיא העוזרת הפרלמנטרית של החכי’ת(את זה הבנתי מאוחר יותר (
היא תקפה אותי בשטף בלתי פוסק על כך שהעזתי לדבר בשבח המראה ולא דיברתי על איכות הדיבור. ראשית, הערתי נולדה עוד בטרם הוציאה החכ’ית זדנברג מילה ושנית מותר לי להחמיא על מראה. ביררתי ומצאתי שחוק לשון הרע אינו חל על אמירה כזו.
העוזרת הפרלמנטרית , זעומת העפעפיים לא הפסיקה להמטיר עלי גל של גינויים. נדהמתי.
כאשר הסתיים הראיון עם החכי’ת ואני הייתי בדרכי לאולפן להתראיין, פגשתי בה בצאתה ופתחתי בזו הלשון : ” אני מצטער שהעזתי לומר שאת יפה “…ובעוד אני מתנצל שוב אותה עוזרת מתלהמת עומדת מאחורי בשצף קצף ואיננה מניחה לי להשלים משפט.
החכי’ת הטרייה שגוננה על עוזרתה המתלהמת אמרה : ” זה לא מצחיק ” ופרשה לדרכה.
ואני שואל את חברי : האם האמירה שלי בדבר יופייה של החכ’ית, אפילו שהיא שמאלנית ,היא נוראה כל כך? ואולי באמת חטאתי?”

תמר זנדברג לא נשארה חייבת, והגיבה בפוסט משלה:

הזמנים השתנו מאז שנהגתי כילדה להקשיב לפינות הצרכנות שלך ברדיו, שאז נראו לי חינניות. עכשיו אני חברת כנסת, לא כל כך טרייה אגב ויש לי דוברת מוכשרת, וחריפה, שמה אופיר בר-זהר ואני גאה בה כשהיא לא סותמת את הפה מול סיטואציות שכולנו נתקלות בהן כל יום, כמה פעמים ביום, ולרוב שותקות, או זה לפחות מה שאתם מצפים מאיתנו לעשות

קבל עצה ממני, מאופיר ומשיער הבלונד המהמם שלה: כולנו מבינות שההשתלחות המשונה שלך היא בבחינת כובע בוער על ראש שמרגיש אשם. כנראה שלא חוש ההומור המפותח שלך ולא עשרות שנות הביקורת המושחזת שלך לא הכינו אותך לרגע שבו אישה פותחת את הפה ועונה.

אנחנו מבינות שאתה לא יודע את נפשך ושנורא נעלבת, אבל זה באמת לא כזה חשוב. בפעם הבאה, שמור את המחשבות שלך לעצמך

השאלה הנשאלת היא, מאיזו נקודה הבעת דיעה הופכת להטרדה. האם תמו הימים שבהם ניתן להחמיא לאישה על יופייה? האם התייחסות למראה, מבטלת באופן אוטומטי כל תכונה טובה אחרת? מאידך- האם זה לגיטימי להעביר ביקורת טובה או רעה על מראה של אדם?

התגובות נוטות לכאן ולכאן והמוני גולשים ממשיכים להגיב. חלקם מצדדים ברייכר, וטוענים שנשים שזועקות אפליה, מנציחות אותה ומשאירות את המין הנשי לנצח בעמדת נחיתות בשל כך. מצד שני, יש הטוענים שלא יאה שגבר יעיר הערות על מראה של אישה, שכן זה מצביע על החפצה וזילות

Daniel Dayan:

את רצינית? להגיד על מישהי שהיא יפה זה שובינזם? הבנאדם כולה החמיא לך כמו שהיה שאישה הייתה יכולה להחמיא על יופיו של יאיר לפיד או יועז הנדל.
מה שעשית פה בפוסט זה לצחוק ולהעליב זקנים – זה שהוא גבר “לבן שיער” אומר שלא עוברות מחשבות בראשו או שהוא צריך לשמור אותן לעצמו? תתביישיאת רצינית? להגיד על מישהי שהיא יפה זה שובינזם? הבנאדם כולה החמיא לך כמו שהיה שאישה הייתה יכולה להחמיא על יופיו של יאיר לפיד או יועז הנדל.
מה שעשית פה בפוסט זה לצחוק ולהעליב זקנים – זה שהוא גבר “לבן שיער” אומר שלא עוברות מחשבות בראשו או שהוא צריך לשמור אותן לעצמו? תתביישי

לורה טלינובסקי:

תמר ואופיר אתן מלכות עולם. אץ לו רץ לו אדון רייכר להתבכיין על נטילת הפריבלגיות של הגבר הלבן. נו שוין שיתבגר ויפסיק להתבכיין.
ולגבי כל המסגבירנים ההיסטריים כאן בתגבות: כבר 200 שנה אנחנו שומעות כמה אנחנו מגזימות, ממציאות ומדמיינות. תפסיקו לשעמם אותנו כבר.

Oryan Dagan:

אויש תנוחי! הוצאתם לנו את המיץ עם היבשושת הפמיניסטית הזו. הבן אדם החמיא לך. תגיד תודה. מה הקטע הכבד הזה??

Moria Avnimelech

 גדעון, לא נעלבתי אישית, ואני מניחה שגם תמר זנדברג לא נעלבה. בהחלט אפשר להחמיא לאישה נאה, אפילו בפניה, אם כי ה’למרות שהיא שמאלנית’ הופכת זאת לספק-מחמאה. הבעיה אינה במחמאה אלא בפוסט המשתלח בעוזרת הפרלמנטרית ובהמלצה לפטרה. התגובה המיליטנטית משהו שלה (לפי עדותך הנאמנה עלי) לא הייתה בפומבי, בניגוד לתגובה שלך.

ג’ודי צבר

 גדעון יקירי ומורי משכבר הימים…אין צורך להתנצל ! לו אני שם במקומך, גם אני הייתי מחמיאה לחכית תמר זנדברג כי היא באמת אשה נאה
ורוב הנשים נהנות לשמוע מחמאות על מראיהן ללא קשר לתוכנן. גם אני!

Dor Yaccobi

 כי זה מחפצן. מה שנורא עוד יותר הוא האופן בו הוא דיבר לעוזרת הפרלמנטרית שלה. גברים עושים את זה כל הזמן בלי לשים לב. מקווה שאתה לא.

נעמי קליינברגר

צפיתי בתכנית שאלה משפטית…הופעת בסוף כדובדבן מתוק ומלא חוש הומור על קצפת אולי חשובה, אך די משעממת…חחחח
ובקשר ל”מאחורי הקלעים”…. נו שוין….
אם אין הומור ואין פירגון למחמאות…החיים יהיו מאד מאד משעממים…(של הנשים כמובן).חחח..וזו רק דעתי הצנועה ממרום גילי…
ודרך אגב, לאשה מותר לתת מחמאה לגברים ???
אם כן – קבל ממני מחמאה גדולה

Ikey Schwarz

גדעון, תרשה לי לא להתייחס, אלא רק להרים גבה בפליאה, מוזר…!

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן