הספר הזה עלול להיות עשוי מבני אדם והוא לא היחיד

בוקר טוב חברים, הידיעה הזו מוקדשת לתולעי ספרים. בעצם, עדיף אולי לא להשתמש במונח “תולעים”, במיוחד בגלל מה שאתם תיכף עומדים לקרוא. רואים את הספר העתיק הזה שבתמונה? הוא נראה ישן, דהוי, מקומט והיסטורי משהו. אבל אם אומרים לא לשפוט ספר לפי הכריכה הם לא התכוונו למקרה הזה. כי איך נאמר זאת, העטיפה שלו עשויה מחומר מיוחד מאוד. 

תאמינו או לא, חוקרים מניחים שהכריכה של הספר הזה עשויה מעור אדם! כן, אפשר לדמיין את הפרצוף הנגעל שאתם עושים עכשיו, אבל מתברר שלפני מספר מאות שנים זה דווקא היה די שכיח והוא לא לבד. 

בדיקות מעבדה הוכיחו שהספר הזה עשוי מעורו של אדם בשם William Burke שהוצא להורג בשנת 1829:

עובדי מחלקת השימור של ספרית אוניברסיטת נוטרדאם מאמינים שהכריכה של הספר שנשמר במשך שנים במחלקת הספרים השמורים עשויה מעור אדם וממתינים עכשיו לקבל את התוצאות של הבדיקות. בתוך הספר נמצאו קטעי כתבות מעיתונים ישנים ועל פיהם מניחים שהספר היה בבעלותו של כריסטופר קולומבוס. מניחים גם כי כריכתו עשויה (כנראה) מעורו של מנהיג מורי ובמשך השנים הוא החליף ידיים רבות ועבר מבעלים מוסלמים לנוצרים בתקופת האנוסים בספרד.

בכדי לבדוק מאיזה חומר עשויה הכריכה, במעבדה חתכו חתיכה קטנה מהחלק הצדדי ביותר שלה ובדקו אם בחומר יש “טביעת אצבע” שעשויה מפרוטאין מסויים. כריכת ספרים באמצעות עור אדם החלה במאה ה-19 ובוצעה על ידי רופאים שניקו את העור וגם צבעו אותו. בדרך כלל השתמשו בכריכות כאלה לספרי רפואה. מה שנקרא (או אם בא לכם על קצת הומור שחור: מה שנקרע), כריכתו של הספר העידה על תוכנו. כן, היום אנחנו תורמים איברים כדי להציל בני אדם אחרים, אבל פעם היו תורמים את העור כדי לכרוך ספרים. רופאים תרמו את עורם לספרי רפואה, אצילים הפכו לכריכות ספרים בתקופת המהפכה הצרפתית ועבריינים תרמו את עורם לספרי חוק ומשפט.

ועל זה נאמר, אל תתעסקו עם החוק, פן תמצאו את עצמכם על כריכתו של ספר והכי גרוע – זה גם ספר משעמם… 🙂

 

 

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן