מחקר חדש מגלה שחליפה היא הרבה יותר מבגד

אתם בטח מכירים את זה: כשאתם לבושים יפה, מטופחים וכל שערה במקומה – אתם גם מרגישים טוב יותר עם עצמכם וכשמרגישים טוב, הביטחון העצמי עולה וזה משפיע, כמובן, גם על ההתנהגות. אז לא רק אתם חשים ככה, המחקר הבא תומך בהנחה הזו. מתברר שזה הרבה יותר מזה. ללבוש יש השפעה רבה על הדרך בה המוח שלנו עובד, חושב, תופש דברים. 

מחקר אמריקאי חדש מצא שאנשים הלובשים חליפות מרגישים כבעלי השפעה וכוח, מה שגורם להם להסתכל יותר על התמונה הגדולה מאשר להיתפס לפרטים הקטנים. לא מדובר באנשי עסקים באמת מצליחים אלא גם באנשים רגילים שפשוט הלכו לעבודה עם חליפה. המחקר, אשר כלל מספר ניסויים, נערך באוניברסיטת נורת’רידג’, קליפורניה. בשני הניסויים הראשונים החוקרים ביקשו מהסטודנטים ללבוש מה שבא להם, להעריך את מידת הפורמליות של הבגד שלבשו ואז לעבור מבחנים קוגניטיביים שבחנו האם הם חושבים בדרך רוחבית-אבסטרקטית או ספציפית-ממוקדת (חשיבה אבסטרקטית מקושרת לראייה מערכתית, כזו הנדרשת בתפקידי ניהול ומנהיגות).

התוצאות של הניסויים הללו הראו שמי שחשב שלבושו פורמלי, התגלה על פי המבחנים, כבעל חשיבה אבסטרקטית יותר מאלה שליבושם היה פשוט. בשלושת הניסויים הבאים נדרשו חלק מהסטודנטים להגיע למבחנים לבושים בחליפות. התוצאות הראו שלובשי החליפות היו לא רק בעלי תפישה מערכתית, אלא גם חשו כבעלי השפעה רבה יותר בהשוואה לשאר הנבדקים.

על פי מסקנות המחקר, ללבוש יש השפעה חזקה על הדרך בה אנחנו תופשים ומעבדים אירועים, אנשים וחפצים. “לבוש פורמלי גורם לנו להרגיש חזקים ובעלי השפעה, מה שמוביל להתרחקות חברתית כלשהי מהאחרים”, אמר החוקר הראשי אברהם רוטצ’יק, “כוח ותפישה אבסטרקטית תמיד היו מקושרים זה לזה בספרות”. אגב, חשיבה רוחבית אינה טובה יותר מחשיבה ממוקדת יותר. זו פשוט דרך עיבוד שונה המאפשרת יותר יצירתיות וראיית התמונה הכוללת.

ואם אנחנו כבר בענייני מחקרים, אז מחקר שונה שנעשה ב-2012 מצא שאדם הלובש חלוק לבן, כמו זה של רופאים, יביא לתוצאה הפוכה והבגד יגרום לכך שהוא ישים יותר לב לפרטים. מכאן שכנראה כל הקאסט ב”האנטומיה של גריי” הפכו לאנשים חדי עין לגמרי. אולי כעת אחרי המחקר הזה אתם תראו יותר מנהלים בישראל מחליפים את הג’ינס והכפכפים לחליפה אלגנטית ומרשימה. בכל זאת, חליפה אינה רק חליפה. 

 

דרך: sciencealert

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן