חוקר בדק וגילה מה הצבע השולט ביצירות אמנות

התוצאות של המחקר הזה עשויות להפתיע גם את אוהבי האמנות הגדולים ביותר. מרטין בלאנדר, מתכנת ודוקטורנט בפסיכולוגיה במכון קרולינסקה, יצר תוכנה כדי לבדוק מהו הצבע הדומיננטי ביצירות אמנות במהלך ההיסטוריה, תוך שימוש בתמונות שניתן להוריד חינם מהאינטרנט.

הוא ניתח למעלה מ-94,000 יצירות האמנות בין השנים 1,800 ל-2,000, תוך שהוא מחלק את הציורים לקטגוריות שונות כמו השנה בה הציורים נוצרו, טכניקת הציור, סוגי הצבעים ועוד מגוון רחב של נתונים.

2755715B00000578-3028224-The_software_extracts_the_relevant_colour_information_from_image-a-17_1428366471033

בשלב הבא, מרטין חילץ את הנתונים שרצה לבדוק ו”תירגם” את הממצאים לצבעים וסידר אותם בגרף.

מהגרף המרשים והמסקרן ניתן לראות בבירור ובבהירות מהם הצבעים השולטים ביצירות האמנות במהלך ההיסטוריה, כאשר הכתום הוא הצבע הדומיננטי ביותר והשני בתדירות הופעתו הוא הצהוב. עם זאת, ניתן לראות בבירור שהחל מסוף המאה ה-20 נרשמת עליה בשימוש בצבע הכחול וגם של שאר הצבעים, למעט כתום. הרי לך כתום שתלטני! 

דרך: shutterstock.com

למעט אופיו השתלטני של הכתום שמפנה בהדרגה את מקומו לכחול, בלנדר גם החליט לקרוא תגר על הנחות יסוד לגבי שימוש בצבעים במהלך ההיסטוריה. עד היום, חוקרים נטו להעריך שהשינוי בפופולריות של צבע בציור הייתה תלויה במחיר שלו, וכשצבע היה זול יותר להשתמש בו.

אך לדעתו של בלנדר, זו טענה לא מדויקת אך קשה להפרכה,”לא מצאתי אף מידע על מחירי הצבע הכחול, כך שקשה לפרט את ההסבר הזה”, הוא כותב בבלוג שלו,”יחד עם זאת, לא רק הצבע הכחול גובר במשך השנים אך כל הצבעים פרט לכתום, מה שיכול להיות טענה כנגד הסברה של מחירי הפיגמנטים של הצבעים”.

לעניות דעתו, מה שהופך צבע לפופולרי בציור הוא בכלל אופנה, וככל הנראה בתקופה מסוימת הכתום היה הכי אופנתי בציור, ובערך סביב תקופת מלחמת העולם הראשונה החלה עליה בפופולריות של הצבע הכחול בציור. אגב, הוא גם לא מתרשם מתיאוריות נוספות לגבי הפופולריות של צבעים, למשל, במהלך השנים הפיגמטים התיישנו ואינם מופיעים במלוא הדרם או שהצילום גורם לצבע להיראות שונה מאשר הוא בפועל.

The same graph, but with only oil paintings

ה”מחקר” הקטן שערך בלאנדר חשוב ומעניין, אך נותר לתהות אם יש לו תוקף מדעי מאחר ולא מדובר במחקר אקדמי לפי “הכללים”.

גם ההשערות שלו לא לחלוטין מבוססות. הוא לא מספר למה לדעתו הפופולריות היא המרכיב המרכזי לדומיננטיות בצבעים, וגם ההסבר לפיו הוא פוסל את הממצאים של קודמיו לא מספק. יחד עם זאת, הוא כן מצא שיטה מאוד מעניינת לנתח נתונים שוודאי יוכלו להשתמש בה גם עבור מחקרים נוספים. 

 דרך: dailymail.co.ukתמונת שער: shutterstock.com

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן