מחקר חדש מגלה במה עדיף להשקיע כסף: חוויות או מוצרים?

לפי מחקר חדש ומפתיע, תשלום על חוויות יסב לנו הרבה יותר אושר מאשר רכישת חפצים. יש בזה משהו משמח לא? הרי לרובנו אין מאגרי כסף אין סופיים, מעטים האנשים שהם דונאלט טראמפ, וגם אם היה לנו הון, זה לא אומר שהיינו מאושרים. אז נכון שצריך כסף כדי להתקיים בכבוד וברווחה וזה משאב שחוסך דאגות, אבל לאחר שהכסף ממלא את הצרכים הבסיסיים שלנו, הוא לא בהכרח גורם לנו להיות שמחים. 

רובנו נוטים לרכוש מוצרים על בסיס ההנחה שמוצר פיזי יחזיק מעמד זמן רב יותר ולכן הוא יגרום לנו אושר לאורך זמן, יותר מאשר אם נשקיע את אותו הסכום על חוויה חד פעמית. מתברר שההנחה הזו שגויה לחלוטין, וזה דווקא דבר מצוין. לפי מחקר שנערך בידי תומאס גילביץ’ והתפרסם בכתב העת The academic journal Experimental Social Psychology, ההסתגלות היא האויב מספר אחת של האושר. “אנחנו קונים דברים כדי שהם יעשו אותנו מאושרים, ואנו אכן מצליחים בכך, אך רק לזמן קצר”, אמר גילוביץ’, “דברים חדשים הם מרגשים עבורנו בהתחלה אבל אז אנו מסתגלים אליהם”.

כלומר, נהיה מאושרים יותר אם נשקיע כסף בחוויות חדשות, כמו למשל חופשה בחו”ל, מאשר אם נשקיע סכום דומה על אייפון (שעולה כמו חיים שלמים). 

לאורך זמן, נהיה מאושרים יותר אם נלך להופעה מאשר אם נקנה את האייפון הכי חדש. דרך: shutterstock.com

המחקר של גילוביץ’ הוא סינתזה על מחקרים קודמים שלו ושל חוקרים אחרים בפסיכולוגיה על פרדוקס איסטרלין. לפי הפרדוקס הזה, כסף קונה אושר אך רק עד לנקודה מסוימת. מה שגורם לאושר להיות רגעי הוא ההסתגלות שלנו לדבר החדש שקנינו.

למשל, באחד המחקרים בסינתזה, נמדדה ההשפעה של ההסתגלות על האושר, והמשתתפים במחקר התבקשו לדווח על האושר שנגרם להם כתוצאה מרכישת מוצרים ורכישת חוויות. בהתחלה רמת האושר שלהם הייתה זהה משני סוגי הרכישות. אבל ככל שחלף הזמן, ההנאה שלהם מקניות פיזיות החל לרדת, בעוד ההנאה שלהם מהרכישות החווייתיות עלתה.

זה ממצא מנוגד לאינטואיציה שלנו, לפיה פריט פיזי שקנינו מסב לנו אושר לטווח הארוך הרבה יותר מחוויות. האבסורד הוא שדווקא בגלל שהפריט נמצא ברשותנו רוב הזמן אנחנו מסתגלים אליו בקלות רבה יותר. אבל הבשורות הטובות הן שבעוד האושר מרכישה פיזית דועך עם הזמן, החוויות שרכשנו הופכות לחלק בלתי נפרד מהזהות שלנו. “החוויות שלנו מהוות חלק גדול יותר מעצמינו יותר מאשר הקניות הפיזיות שלנו” טוען גילוביץ’, “אפשר ממש לאהוב את החפצים שלנו, אנחנו יכולים אפילו לחשוב שזה חלק מהזהות שלנו, אך בכל זאת הם נשארים נפרדים מאתנו. בניגוד לכך, החוויות שלנו הן באמת חלק מאיתנו. אנחנו המכלול של החוויות שלנו”.

חופשה תשמח אותנו יותר ממכונית יוקרתית? כן הוא בהחלט נראה מאושר יותר! דרך:shutterstock.com

מחקר אחר אפילו הראה שאם אנשים עברו חוויה שהשפיעה לרעה על האושר שלהם, אם הם ידברו עליה הם יעריכו אותה בצורה חיובית יותר. זה קורה בגלל שמשהו שנראה מפחיד בעבר, יכול להפוך לסיפור מצחיק שאפשר לספר או לחוויה מעצבת.

אבל זו לא הסיבה היחידה לכך שהחוויות הופכות אותנו למאושרים יותר ומחזיקות מעמד זמן רב. חוויות משותפות מחברות אותנו יותר לאנשים מאשר רכישות פיזיות משותפות. יש יותר סיכוי שנרגיש חיבור עם מישהו שיצאנו איתו לחופשה, מאשר עם מישהו שקנה את אותו המוצר שקנינו. אפילו אם לא עברנו עם אדם מסוים את החוויה, יש יותר סיכוי שנתחבר סביב זה שגם הוא כמונו טייל בהודו, מאשר סביב זה שלשנינו יש את האייפון הכי חדש.

נימוק נוסף בעד חוויות הוא הסיכוי הפחות שנשווה באופן שלילי את החוויות שלנו עם אחרים, לעומת השוואה עם מוצרים. החוקרים ריאן האול וגרהאם היל גילו שקל יותר להשוות בין מוצרים פיזיים מאשר להשוות בין חוויות. לכן יש לנו יותר נטייה לנסות להתחרות בקניית מוצרים מאשר לעשות כך עם חוויות.

המחקר של גילוביץ בהחלט מעורר מחשבה, והוא אפילו משמח. הרי, אם מה שנחשבים לסמלי סטטוס ומעמד לא יעשו אותנו מאושרים זה מצוין עבורינו וחיסכון רציני, לא? מעבר לכך, אפשר ללמוד מהמחקר איך להוציא את הכסף המוגבל שלנו על מה שבאמת יגרום לנו אושר, זה ברמה האישית.

ברמה הרחבה יותר בוסים יכולים להיעזר בממצא הזה כדי שהעובדים שלהם יהיו שמחים יותר או ראשי מדינות שרוצים אזרחים מאושרים. אותם אנשים בעמדות כוח יכולים לנווט אוכלוסייה שלמה לרכישת חוויות שיגרמו להם להיות מאושרים יותר. אולי גם על ידי הורדת מחירי החוויות, לשם שינוי. גילוביץ מסכם היטב את המחקר שלו בשאלה החשובה, “כחברה, אנחנו לא אמורים לגרום לחוויות להיות קלות יותר להשגה עבור אנשים?” לתשומת לבך, ממשלה.

דרך: .fastcompany.com. תמונת שער: shutterstock.com

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן