מחקר חסר תקדים שהקיף 3,500 מוחות גילה את הגורם למחלת האלצהיימר

צעד גדול במלחמה באלצהיימר נרשם בשבועות האחרונים לאחר שמחקר בקנה מידה חסר תקדים הצליח לבודד את הגורם למחלה. המחקר, שפורסם בכתב העת Brain של אוניברסיטת אוקספורד, בחן יותר מ-3,500 מוחות שנרתמו בנסיון לבודד את הגורם למחלה, שהוא הגורם הנפוץ ביותר לדמנציה. על פי הממצאים, הגורם העיקרי למחלה הוא החלבון tau.

עד כה, חוקרים ידעו שהחלבון הזה נוטל חלק ביצירת התנאים להתפתחותה של המחלה אך לא ידעו עד כמה מרכזי התפקיד הזה. כעת, באמצעות הנתונים החדשים, החוקרים הבינו שמדובר בגורם משמעותי מאוד, ככל הנראה יותר מחלבונים “רעים” אחרים שמופרשים במוח בזמן המחלה. 

“הממצאים שלנו מראים שחייבים לשים פוקוס על tau כשמנסים לרפא את המחלה”, אמרה מי שניהלה את המחקר, דוקטור מליסה מוריי, “מהצד השני, הוא גם מראה שהדרך הנוכחית לאיתור המחלה, סריקת החלבון עמילואיד, היא דרך טובה לנתר אחריה”. 

חלבון העמילואיד המדובר היה החשוד העיקרי לגרימת המחלה בשנים האחרונות ועליו נעשו רוב המחקרים. כעת ברור לחוקרים שגם החלבון הזה משפיע על היווצרות האלצהיימר אך כנראה שהוא אינו הגורם הקריטי. למסקנה הזו הם הגיעו על ידי חקירה של 3,618 מוחות, חלקם של אנשים שהיו חולים במחלה וחלקם של אנשים בריאים, וערכו השוואות רבות כדי לנסות להבין את תפקיד החלבונים השונים בתהליך. 

הגילוי החדש הוא אולי צעד גדול במלחמה באלצהיימר, אך החוקרים עדיין רחוקים מרחק רב מהבנה מלאה שתסביר להם כיצד בדיוק המחלה הזו מתפתחת ומה ניתן לעשות כדי למנוע אותה. בינתיים, היא עדיין נשארת אחת המחלות המפחידות והבלתי ניתנות לריפוי שעלולה לתקוף כל אחד מאתנו כשנגיע לזיקנה. 

דרך IFL Science | תמונה: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן