פינלנד מתכננת מהפך מסקרן בתוכנית הלימודים שיעקבו אחריו בכל העולם

למערכת החינוך הישראלית יש הרבה במה לקנא בזו הפינית, ולא רק אנחנו. פינלנד ממוקמת גבוה מאוד בעולם בכל מה שקשור להישגי תלמידים במקצועות מתמטיקה, קריאה, מדע במדד PISA היוקרתי. מורים מכל העולם נוהרים למדינה הקרה הזו כדי ללמוד מהם דבר או שניים בחינוך. אבל למרות הישגיה, מערכת החינוך שם לא שוקטת על השמרים והיא עומדת בפני אחד המהפכים הגדולים והמסקרנים ביותר אי פעם. 

הפצצה החינוכית האחרונה היא החלטתה של פינלנד לנטוש את הלימוד לפי מקצועות לטובת לימוד לפי תופעות. שיעורים מסורתיים כגון ספרות אנגלית ופיזיקה כבר סולקו מתוכנית הלימודים של 16 בתי ספר בהלסינקי. אז מה רוצים ללמד בפינלנד? בשיעורים על האיחוד האירופי, למשל, ישלבו כלכלה, היסטוריה, שפות וגיאוגרפיה. תלמידים שילמדו שיעורי “מקצועות” עשויים ללמוד קורס “שירותי קפיטריה” בו ילמדו מרכיבים של מתמטיקה, שפות (כדי לשרת תלמידים זרים) ופיתוח עסקי, וזאת על מנת לדמות באופן מעשי את מה שצפוי להם בעולם האמיתי.

נגמרו הימים בהם לימדו אותם שעה כימיה ואחר כך שעה היסטוריה. מערכת החינוך הפינית פשוט רוצה למגר את השאלה הכה נפוצה בקרב תלמידים ובוגרים “למה אני צריך ללמוד את זה?”. לא רק זאת. הלימודים עצמם שונים מהמתכונת המסורתית של כיתת לימוד פרונטלית. התלמידים יושבים במעגלי לימוד קטנים ומתכונת הלימוד היא אינטראקטיבית-משחקית, כדי לעודד את השתתפות התלמידים. 

הרבה פעמים תהיתי למה למדתי שיעורים מסוימים בצעירותי למרות שהם לא עזרו לי בשום צורה. אחרי הבגרות מגיעים החיים האמיתיים וגם בלימודי התואר אתה נתקל במקצועות שאין שום קשר בינם למה שהחיים ידרשו ממך. למה לקח כל כך הרבה זמן עד שמישהו הפנים זאת? בעולם מתוקן ילמדו תלמידים את השיעורים הבאמת מעניינים וחשובים בעולם. שיעורים שבאמת יציידו את הבוגרים עם כלים אפקטיביים לחיים. מישהו מכם זוכר את רוב המקצועות שלימדו אתכם? כנראה שלא.

מנהל הפיתוח של הלסינקי, פאסי סילאנדר, הוא כנראה האדם הראשון שלא רק מודע לכיצד העולם השתנה בשנים האחרונות אלא נמצא בעמדה לשנות משהו בעניין. הוא טוען שהטכנולוגיה שינתה את המציאות שלנו ושיטות לימוד מפעם אינן פרקטיות יותר בעולם תזזיתי שכזה. “הצעירים משתמשים במחשבים די מתקדמים”, אומר סילאנדר, “בעבר לבנקים היו הרבה קופאים שחישבו מספרים אבלן כעת אין זה כך”.

צילום: Shutterstock.com עם מערכת חינוך כזו, לא פלא שיש להם חשק לסקי

כמובן, מהלך נועז כזה לא יכול שלא לעורר אמוציות והתנגדות בקרב מורים ותיקים, כאלה שלימדו מקצוע אחד פשוט כל חייהם. כעת השיטה החדשה דורשת תימרון מסוג אחר, שיתוף פעולה והתמחויות אחרות. מורים מתחומים שונים יצטרכו לשתף פעולה ולפתח שיטות לימוד יעילות יותר. בפינלנד יוענקו בונוסים צנועים למשכורות עבור המורים שישתפו פעולה עם השיטה החדשה. מדהים שדווקא פינלנד היא זו ששמה יד על הדופק ומקבלת את המאה ה-21 בצעד אחד קדימה על פני ערים כגון ניו יורק, לונדון או פריז. אם הקפיטליזם היה אמור להניע את החינוך קדימה כדי שזה יוכל ליישר קו עם צרכי העולם העכשווי, מתברר שאין זה כך. עולם כמנהגו נוהג, שנה אחר שנה.

יש בזה משהו כמעט הומוריסטי שמדינה הנראית מנותקת מהמרדף הקפיטליסטי עם תדמית תמידית של חורף מלנכולי בטבע רואה את העתיד שלה באופן כה צלול. מצד שני, יש משהו כנראה במדינות הקרות והרחוקות הללו שגורם להם להעז בהרבה תחומים. אולי כי החמצן המגיע למוח שלהם נקי יותר. נזכרתי בכלא הנורבגי המדהים והאחר עליו כתבנו כאן, שמתייחס אחרת לגמרי לפושעים רציניים וביניהם רוצחים. 

התוכנית הזו תצא לפועל ב-2020 והשאלה היחידה היא, מתי בישראל? אני מניחה שישנם הרבה תלמידים שחולמים כעת על מעבר לפינלנד. בכל זאת, עולם בלי מתמטיקה? חלום.

דרך אינדיפנדנט

תמונת שער: flickr :wstryder

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן