מחקר חדש בדק ג’נטלמניות וחזר עם תוצאות שיפתיעו את כל חובבות האבירים

לפי מחקר חדש, התנהגות אבירית וג’נטלמנית כלפי נשים עלולה לעיתים להיות סקסיזם במסווה. המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת נורת’ איסטרן בבוסטון על מנת לבדוק סוגי סקסיזם בקרב גברים ופורסם בכתב העת Sex roles.

אל תהיו קול צף: גלו מי המפלגה שראויה באמת לקול שלך בבחירות 2015

במחקר השתתפו 27 גברים ו-27 נשים בגילאי 18-27 שלא הכירו לפני כן, והם חולקו לזוגות. לכל זוג ניתן חידון טריוויה ולאחר מכן זמן לשוחח על כך האחד עם השנייה. הגברים התבקשו גם למלא סקר שנועד לאתר עמדות סקסיסטיות.

לפי ממצאי המחקר קיימים שני סוגי סקסיזם ואפשר לזהות אותם לפי החיוך. סוג ראשון הוא “הגבר הסקסיסטי העוין”. מי שמשתייך לקבוצה זו נוטה להיות פחות נגיש ופחות חברותי. הסוג השני הוא “הסקסיסט הנדיב”, אשר נוטה להיות נחמד יותר ולחייך לעיתים קרובות יותר.

סוג זה של סקסיזם קשה יותר לזיהוי, כיוון שלרוב ההתנהגות שלו מתחבאת תחת מעטה של אבירות. הוא מאופיין בהתנהגות אבהית ומגוננת, החל מחיוכי עידוד ועד פתיחת דלתות.  

דרך: shutterstock.com

דווקא “הסקסיסט הנדיב” הוא הבעייתי מבין השניים, כיוון שהוא יוצר מצגת שווא. אותו אדם שאוהב להרעיף על נשים תשומת לב ומחמאות ולהחזיק להן את הדלת, עושה זאת מתוך תחושה שהאישה שמולו היא חסרת יכולת ויש צורך תמידי להגן עליה.

“הוא כמו זאב בעור של כבש שמנציח תמיכה באי שוויון בין המינים בקרב נשים”, טוענת פרופ’ ג’ודית’ הול, שעמדה בראש המחקר, “מחוות אלה, שנעשות לכאורה בתום לב, עלולות לפתות נשים לקבל את הסטטוס-קוו החברתי, כי במצב כזה סקסיזם נראה מזמין, מושך ובלתי מזיק”.

­­­­­­

החוקרים טענו כי בעוד שהתנהגות ג’נטלמנית יכולה לנבוע מתוך כוונות טובות, אין זה אומר שהתוצאות שלה אינן מזיקות.

“סקסיסטים נדיבים רואים נשים כטהורות וחמות, אך יחד עם זאת כישויות חסרות אונים וחסרות יכולת”. הם הוסיפו כי גברים אלו מאוד מעריכים נשים ויקריבו את חייהם למענן, אך יחד אם זאת הם רואים בהן בו זמנית כמין החלש.

“אלא אם כן סקסיזם יובן כמשהו שמכיל את שני סוגי הסקסיזם הללו, הטבע החתרני של הסקסיזם הנדיב ימשיך להיות אחד הכוחות המניעים מאחורי אי השוויון המגדרי בחברה שלנו”.

היו מי שלא לחלוטין הסכימו עם ממצאי החוקרים ואף ביקרו אותם. אותם מבקרים טענו כי אין כל פסול בכך שגברים רוצים להגן על נשים, והרי פיזית הם המין החזק יותר. “יש מקרים בהם חשוב מאוד להגן על נשים”, טענה  ג’יל קירבי, כתבת בכתב העת social policy. “עלינו לקבל זאת ולא לנסות למגר מה שהוא בגדר אינסטינקט טוב באופן כללי”.

דרך: dailymail.co.uk תמונת שער: Shutterstock

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן