המסמך הכי חופר על בחירות 2015 באחריות

יום הבחירות מתקרב. אחריו ראשי המפלגות יבקרו את הנשיא, ימליצו על ראש הממשלה, שיקבל בסופו של דבר את המנדט להרכיב את הממשלה החדשה. עד שזה יקרה, המפלגות השונות מנסות להתחרות על לבנו ועל קולותינו באמצעות עשרות הבטחות אוטופיות. 

מע”מ אפס על מוצרי יסוד? שכר מינימום של 30 שקלים לשעה? חוק שיאסור על נבחרי ציבור שהורשעו בקלון להבחר מחדש לכנסת? הפחתת תשלומי ההורים לבתי ספר? החלת מס חדש על עשירים? כל ההבטחות האלה, ועוד הרבה, הועלו בפומבי על ידי המתמודדים בבחירות. אם אפשר ללמוד משהו מההסטוריה, סביר להניח שיום אחרי שנשלשל את הבחירה שלנו לקלפי כל ההבטחות האלה תשכחנה – גם על ידי נבחרי הציבור וגם על ידי הבוחרים עצמם.

כדי שנוכל לזכור את כל מה שהובטח לנו, הקים נחמיה גרשוני-איילהו מסמך מפורט בגוגל דוקס, שמפרט את כל הבטחות הבחירות של 2015. הטבלה המפורטת כוללת כרגע 144 הבטחות שונות המחולקות לקטגוריות שונות: חקיקה, דיור, כלכלה, הסכמי שלום ועוד. 

זה נראה לי הזוי שפוליטיקאים יורים ים של הבטחות, ושאף אחד לא עוקב אחריהן. תמיד עושים פרויקטים כאלה בדיעבד – ‘מאה ימים לממשלה, האם הם עשו מה שהבטיחו?'”, סיפר לנו גרשוני-איילהו: “התחלתי לרכז את הבטחות הבחירות, שיתפתי בטוויטר, ואנשים הוסיפו לשם הרבה מאוד מידע – בערך חצי מההבטחות נאספו על ידי אחרים.”

גרשוני-איילהו לא יודע אם הפוליטיקאים עצמם יתרגשו מהרשימה הזו, שתציב בפניהם מראה להבטחות שלהם לכל אורך הכהונה הבאה. “אני לא יודע האם פוליטיקאים ייקחו את זה ברצינות או לא. מה שחשוב זה שהציבור ייקח את זה ברצינות. שאנשים ייבדקו האם הפוליטיקאים עומדים בהבטחות שלהם, ואם לא – למה”.

עם זאת, גרשוני-איילהו מבין שהרשימה הזו לא חייבת להפוך לאבן שאין לה הופכין. “חשוב לומר שיש תנאים שבהם מאוד הגיוני *לא* לעמוד בהבטחת בחירות. לדוגמה אם התנאים משתנים מהותית”, הוא אומר.

חשוב שכל אזרח שמתכוון להצביע בבחירות יציץ לפחות פעם אחת על המסמך הזה, כדי לנסות ולהבין את הקווים האידיאולוגיים עליהן נשענת המפלגה שלו. אפשר רק לקוות שהעובדה שהעם רושם וזוכר את ההבטחות תגרום לפוליטיקאים שלנו להתנהג אחרת בכנסת הבאה. עם זאת, לא היינו בונים על זה.

מנוי
הודע ל
guest

0 תגובות
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות
Forgot your password?

Note: Your password will be generated automatically and sent to your email address.

Forgot Your Password?

Enter your email address and we'll send you a link you can use to pick a new password.

דילוג לתוכן